به گزارش پارس به نقل از فارس از اصفهان غلامعلی حدادعادل در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع داشته ها و نداشته های دولت احمدی نژاد و پیشرفت مطلوب دولت یازدهم که با همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شده بود، پس از ایراد مقدمه ای به پاسخ به سؤالات مجری این برنامه پرداخت.

وی در پاسخ به نخستین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما شاهد انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد، و قرار دادن آن در زیر مجموعه دولت بودیم، با توجه به این مطلب اگر شما به مقام ریاست جمهوری برسید به حیات سازمان برنامه و بودجه در قالب فعلی ادامه خواهید داد و یا برنامه دیگری برای آن دارید؟ اظهار کرد: هر دولتی باید مراقب باشد که تصمیم های متناقض نگیرد، چرا که تصمیم گیری امروز ما و عدول از آن در روز دیگر سبب شک در عقلانیت ما می شود.

این نامزد احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تغییرات ساختاری در کشور باید با تأمل کامل انجام گیرد و بازگشت از آن غیر ممکن است، افزود: با توجه به اینکه میلی به انتقاد از دولتی که در حال انجام کار است، ندارم، اما یکی از بزرگ ترین مشکلات دولت در این ۸ سال، تصمیم گیری های نوسانی و متناقض از یکدیگر بود.

وی با اشاره به تغییرات بیش از حد وزرا در این دو دوره ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: وزیری که آقای احمدی نژاد روزی در مجلس در بیان فضائل او سخن می گوید، شاهدیم که پس از یک سال همان وزیر بدون کمترین توضیحی از سوی دولت برکنار می شود.

حدادعادل با اشاره به تأکیدات احمدی نژاد در خصوص انتصاب حداقل یک وزیر زن در دولت دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه این کار یک شجاعت از طرف وی بوده و سختی های زیادی را برای انجام این کار متحمل شد و همچنین با توجه به اینکه خانم وحید دستجردی عملکرد به نسبت خوبی را در زمان وزارت خود داشت، اما به یکباره شاهد برکناری وی از طرف دولت هستیم.

وی با بیان اینکه با خیلی از کارهایی که مجلس در آن دخیل بوده موافق نیستم، اذعان کرد: از جمله این موارد ادغام وزارت خانه ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل مخالفت خود با ادغام وزارت خانه ها اظهار کرد: به نظر من نمونه کم کردن دولت، در ادغام وزارت خانه ها نیست.

وی برای نمونه به ادغام وزارتخانه های مسکن و راه اشاره کرد و گفت: وزیر منتسب به این وزارت خانه، تنها اگر به افتتاحیه های پروژه های عمرانی بپردازد، از انجام فعالیت های دیگر در این وزارت خانه باز می ماند.

حداد عادل در بیان راه حل کوچک کردن دولت تصریح کرد: باید یک سری ادارات کل و معاونین غیر ضروری در وزارت خانه ها منحل شوند، چرا که با ادغام وزارت خانه ها که سبب برکناری تنها چند معاون وزیر می شود، هیچ دولتی کوچک نخواهد شد.

وی با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه به وسیله دولت، افزود: در زمان انحلال این سازمان، دلایل کافی برای آن به مجلس ارائه نشد و دولت بعدی باید با بررسی دلایل انحلال این سازمان و فواید آن، تصمیم به تغییر آن و یا عدم تغییر آن بگیرد.

رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی متذکر شد: به نظر من کشور هم به برنامه و هم به بودجه و همچنین کارشناسان این دو رشته نیازمند است و با تغییر نام آن به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی چیزی عوض نمی شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه، مبنی بر اینکه یکی از ویژگی های آرمان گرایی، انتقاد به حداقل بخشی از وضعیت موجود و پیشنهاد جایگزین برای آن بخش است، با توجه به این مطلب به کدام یک از ساختار های کنونی در عرصه های مختلف انتقاد داشته و یا قصد تغییر ساختاری آن را دارید؟ گفت: در این دورانی که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستم، به این نتیجه رسیده ام که یکی از مسائلی که مانع حکمرانی خوب شده و اغلب زحمت افزا بوده است، فقدان رابطه صمیمی میان دولت و مجلس به ویژه در این ۸ سال اخیر است.

حدادعادل با بیان اینکه یکی از وظایف دولت آتی و مجلس این است که میان یکدیگر اعتماد ایجاد کنند، به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: « وظیفه مجلس ریل گذاری و وظیفه دولت حرکت بر روی این ریل است. »

وی در توضیح این فرمایش، خاطر نشان کرد: وظیفه مجلس تعیین جهت حرکت دولت با استفاده از قانون گذاری است.

عضو ائتلاف پیشرفت در بیان عامل اصلی مشکلات میان دولت و مجلس گفت: مجلس بر این باور است که دولت به قوانین مصوب مجلس عمل نکرده و دولت معتقد است که مجلس قوانین خوبی وضع نمی کند که این دلیل سبب بدبین شدن طرفین به یکدیگر شده و موجب عدم تمکین به قوانین از طرف دولت شده است که خود یکی از عیوب بزرگ در این ۸ سال بوده است.

وی به دولت هشدار داد: دولت نباید هر چه را که به ذهنش می رسد صحیح تلقی کند، به دلیل اینکه قانون اساسی ما را بر سر کار آورده و به ما مجوز فعالیت می دهد و اگر قانون معیوبی هم وجود داشته باشد، عمل کردن به آن قانون از عمل نکردن به آن بهتر است.

حدادعادل با اشاره به اینکه عمل نکردن به قانون موجب به قهقرا رفتن می شود، تأکید کرد: کشور باید بر اساس قانون اداره شده و قانون زبان کشورداری است و روش کشورداری عمل به قانون است.

وی در پاسخ به این سؤال مجری، مبنی بر اینکه آیا این مشکل از عملکرد اعضای مجلس و دولت ناشی می شود یا مشکل به صورت ساختاری است، گفت: به دلیل اینکه احمدی نژاد به اندازه ای به خود مطمئن است، تنها به چیزی عمل می کند که به آن اطمینان داشته و صحیح بداند، که البته موجب پرکاری وی شده است، اما از طرفی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.

رئیس فرهنگستان ادب و هنر فارسی در پاسخ به سؤال دیگر این مجری، مبنی بر اینکه احمدی نژاد در ابتدای دوره نهم ریاست جمهوری، یک سری سؤالاتی را از حوزه علمیه پرسیده و گفته بود که با تعدادی از ساختارهای کنونی مشکل دارد، اما خود سیستم مانع من برای تصحیح این ساختارها است، که نمونه آن تلاش وی برای اسلامی کردن بانکداری به دور از ربا و یا انتخاب مدیران که به نفسه این کارها شهامت و شجاعت می طلبید، با توجه به این مطلب شما چه ساختارهایی را اشتباه دانسته و برای آنان چه جایگزینی دارید، افزود: به طور یقین یکی از این ساختارها نظام بانکی است که باید اصلاح شود که احمدی نژاد آن را درست تشخیص داده بود، اما وی چند سال پیش دکتر داوودی را که در آن زمان بر منصب معاون اولی رییس جمهور قرار داشت مأمور کرد که ظرف ۶ ماه پیشنهاداتی را برای تحول در نظام بانکی ارائه دهند، اما تاکنون هیچ مطلبی در این زمینه به مجلس ارائه نشده است.

وی در پاسخ به شبهه مجری این نشست، بر تناقض این مطلب حداد عادل با وظیفه ریل گذاری از طرف مجلس و اجرا از طرف دولت، تصریح کرد: اگر رئیس جمهور پیشنهاد خود را به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه می کرد، مجلس آن را مورد بررسی و اجرا قرار می داد، اما ریل گذاری مجلس به معنای عدم تفکر دولت نیست، بلکه یکی از مشکلات این دولت کمبود ارائه لایحه های اساسی به مجلس است.

حدادعادل با اشاره به مبحث طرح هدفمندی یارانه ها و نواقص اجرای آن، اذعان کرد: دولت در این زمینه تلاش های بسیاری را برای اجرای این طرح انجام داد، اما طبق مصوبه مجلس، دولت ملزم شده بود که ۳۰ درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت ها، به تولید تعلق بگیرد، که احمدی نژاد با عملی نکردن این مصوبه، گاهی حتی اصرار به پنج برابر کردن یارانه ها دارد که یکی از مهم ترین اختلافات میان دولت و مجلس است.

وی با بیان اینکه هیچ شخصی نمی تواند در همه مسائل کشور کارشناس باشد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر من با نظام بانکی مشکلی داشته باشم باید آن را به عده ای متخصص در این رشته واگذار کرده و با پیگیری های مداوم آن را به نتیجه برسانم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشور داری باید با روش صحیح و منطقی کار را به دست متخصص سپرد، گفت: وظیفه رییس جمهور این است که به جمع های دانشگاهی تجربه دیده اعتماد کرده و بخش های مختلف را هماهنگ و مدیریت کند.

وی در پاسخ به آخرین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما در دولت احمدی نژاد شاهد ارتباط بیشتر با کشورهای در حال توسعه از جمله آمریکای لاتین بودیم، که تنها در دوره ریاست دولت وی با عنوان دست درازی به حیات خلوت آمریکا از این ارتباط یاد شد، با توجه به این مطلب آیا شما به این ارتباط ها استمرار داده و یا تغییری در این زمینه خواهید داشت، اظهار کرد: از اول انقلاب سیاست ما همین بوده و البته کشور داری تنها به اقتصاد نیست، اما حتی ایران در کاراکاس دارای چندین شرکت ایرانی بوده و به این وسیله سرمایه وارد کشور می کند.

حدادعادل افزود: این توجه به کشورهای آفریقایی و آسیا و روی گردانی از تکیه انحصاری به آمریکا و غرب از نتایج انقلاب اسلامی بوده و ما در عرصه سیاست خارجی توانسته ایم با کشور های بزرگی مانند چین، روسیه و هندوستان که دارای استقلال نسبی هستند، رابطه برقرار کرده و در این زمینه دولت با جرات و شجاعت پیش رفته و سبب افزایش اقتدار ایران اسلامی شده است.