پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران بایستی به دنبال افزایش توانمندی های سوریه باشد.

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر ایران در آلمان شرقی و فرانسه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اظهار داشت: دو مساله در تغییر دیدگاه اروپایی‌ها درباره سوریه موثر خواهد بود؛ نخست، پافشاری و استقامت ملت سوریه و پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه است. این مساله اثرگذارتر از گفت‌وگو است. 

وی افزود: ما باید به دنبال افزایش توانمندی‌های سوریه باشیم زیرا تغییر موازنه به نفع آنها است. زمانی ایران می‌تواند مفید باشد که این اتفاقات و روندها را برای طرف مقابل تشریح کنیم و توضیح دهیم که آنها چاره‌ای جز عدم دخالت در امور سوریه ندارند.

وی اضافه کرد: سرنوشت سوریه باید به دست سوری‌ها تعیین شود و حل و فصل بحران سوریه در گرو گفت‌وگوهای سوری- سوری بدون مداخله‌جویی‌های منفعت‌طلبانه است. این کار ایران است و ما تا به امروز انجام داده‌ایم. 

آصفی خاطرنشان ساخت: البته تا حدودی طرف اروپایی به تدریج از دیدگاه‌های تند خود فاصله گرفته ولی لازم است تا آنها بیش از اندازه کنونی دیدگاه‌های‌شان را اصلاح کنند و واقعیات سوریه را ببینند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اخباری مبنی بر افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: هم‌اکنون اخباری مبنی بر احتمال افتتاح اتحادیه اروپایی در ایران وجود دارد که نشان می‌دهد در اروپا، میل همکاری با ایران تشدید شده است.

آصفی افزود: فضا برای افتتاح این دفتر وجود دارد. هم ایران برای همکاری با اروپا علاقه دارد و هم آنها خواهان برقراری رابطه با ما هستند. 

وی افزود: من شما را به فرمایشات رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا ارجاع می‌دهم یعنی دید مسوولان ارشد نظام نسبت به اروپا مثبت است. آنها هم برای تفریح و گردش به ایران نمی‌آیند بلکه توسعه و چگونگی همکاری با ایران را مدنظر دارند. 

وی یادآور سد: ما هم‌اکنون در بلژیک دفتر داریم و سفیر ایران در بروکسل، نماینده ما در اتحادیه اروپا هم محسوب می‌شود. 

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر آنها نیز بخواهند متقابلا دفترشان در ایران ایجاد شود، ماموریت‌هایی را برای خود تعریف می‌کند که از جمله آنها توسعه همکاری‌های اقتصادی و افزایش روابط سیاسی است.