به گزارش پارس به نقل از مهر، منصور حقیقت پور بعد از ظهر چهارشنبه در همایش سیاسی" ناگفته های شنیدنی" در اردبیل اضافه کرد: این موج مصنوعی به منظور جلوگیری از گرایش بین شمال و جنوب و ۱۷ شهر قفقاز به ایران ایجاد شده تا مردم به جمهوری اسلامی سوق پیدا نکنند.

وی با اشاره به موج گرایش مردم کشورهای منطقه قفقاز به ایران یادآور شد: در حالی که ۲۰ درصد از خاک جمهوری آذربایجان با یک میلیون جمعیت در اختیار ارمنستان قرار دارد، طرح الحاق آذریهای ایران با آذربایجان مطرح می شود که ادعای بیهوده و تنها برای تحریک حس ناسیونالیستی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: اینکه چرا اینگونه اتفاقات در این کشور می افتد نیاز به ریشه یابی و کارشناسی است، اما آن چه که مسلم است در طول تاریخ شمال رودخانه ارس آذربایجان نبوده است.

وی با بیان اینکه این حس و ادعاها در حالی مطرح می شود که در عمل چیزی برای همگرایی بین دو ملت نمی بینیم و آذری ها از روابط اقتصادی و سیاسی با کشورمان گریزان هستند، یادآور شد: ایران ویزا را به صورت یک طرفه برای اتباع این کشور حذف کرد، اما آنها این کار را نکردند.

حقیقت پور با اشاره به عدم اجازه و موافقت دولت آذربایجان برای گشایش بازارچه مرزی نمین، گرمی و اصلاندور با وجود موافقت اولیه و سنگ اندازی در این خصوص این پرسش را مطرح کرد که اگر این کشور ادعای واقعی در خصوص همبستگی ملی براساس اصول مشترک و اساسی دارد، چرا روابط و سطح اقتصادی خود را با کشورمان ارتقا نمی دهد.

وی با اشاره به ارسال ۹ نامه پارلمانی به مجلس این کشور در خصوص مسایل پیش آمده و مطرح شده متذکر شد: تاکنون جواب منطقی به سئوالاتی که در این نامه ها طرح شده پاسخ داده نشده است و تنها خواسته آنها حمایت از تیم تراکتورسازی و یا طرح مسائلی مربوط به زبان مادری و… است که براساس تمایلات سیاسی ابراز می شود.

حقیقت پور با اشاره به بحث پان ترکیسم و پان آذریسم در منطقه تاکید کرد: هم اکنون کلنی های پان ترکیسم در ترکیه در حال تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری است، البته پان ترکیسم با پان آذریسم تفاوت دارد و پان آذریسم توسط ساواتی ها در باکو تشکیل شده که هدف آن تحریک قومیت های ایرانی و الحاق آذربایجان ایران به باکو است.

وی ریشه پیدایش این سناریو را مربوط به سیاست های روس ها عنوان کرد و افزود: روس ها این هدف را داشتند که با طرح این مسئله آذربایجان را به آذربایجان ایران الحاق، سپس از طریق کردستان ایران به کردستان عراق و در نهایت به فاو و آبهای گرم دسترسی داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه موج پان آذریسم با شعارهایی نظیر عدم تحرک فرهنگی، فشارهای سیاسی و اجتماعی به آذری های ایران وارد جامعه می شود، عنوان کرد: باید در مقابل این موج اقدامات زیربنایی فکری، فرهنگی و… داشته و روشنگری شود.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان از ترس همبستگی ملت خود با مردم ایران بحث الحاق و جدایی را مطرح کرده اند، بیان داشت: حاکمیت این کشور می داند که اگر ملت آن از زیر فشار استبدادی خارج شود بی شک به سمت ایران گرایش خواهند داشت چنانچه الان دارند.