چگونه می‌توان ریشه این فرهنگ را خشکاند که وقتی ناتوان می‌شویم و گلبرگ‌های تدبیرمان خشک می‌شود، ساده‌ترین راه را فرافکنی می‌بینیم و دیگران را متهم می‌کنیم.

یکی از راه می‌رسد و می‌گوید "ویرانه تحویل گرفته‌ایم" دیگری میگوید"خزانه خالی تحویل گرفتیم" و تازه واردی ادعا می‎کند وارث سازمانی هستیم با کلی بدهی که رئیس سابق برایمان به ارث گذاشته است.

برادران عزیز روسای مختلف دستگاههای اصلی کشور، مسئولان محترم دولتی قطعا شما وارث دستاوردهای کسانی هستید که قبل از شما بر آن صندلی تکیه زده‌ بوده اند. و بی تردید در کنار دستاوردهای مثبت به ارث رسیده متوجه ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های هم می‌شوید. اما بدانید شما آمده‌اید که موفقیتهای مدیران گذشته را توسعه دهید و ضعف‌های آنان را با تدبیر و کارآمدی خود از بین ببرید، نه اینکه ناکارآمدی‌های خود را با اتهام زدن به این و آن بپوشانید.

مدیران امروز سازمانهای بزرگ  و دولت تا کی می‌توانند مسولان قبلی و دولت پیشین را مسبب همه ناکارآمدی‌های خود معرفی نمایند؟ بیش از نیمی از عمر ریاست‌جمهوری آقای روحانی گذشته است تا کی می‌توان ذهن مردم را با ارجاع های درست و غلط از درگیر شدن با این سئوال که: "دولت فعلی برای حل مشکلات اساسی چه کرده است؟" منحرف کرد.

دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی و خلاف برجام دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسلم ایران را مصادره کرده است اما معاون اول آقای روحانی به جای حمله به آمریکا و تشریح اقدامات دولت برای صیانت و باز پس گیری اموال ایران ،انگشت اتهام را متوجه دولت قبل می‌کند.

این روش تخریبی که هیچ نشانی از انصاف و اخلاق و هوشمندی سیاسی در آن دیده نمی‌شود پایه گذار بداخلاقی‌ها و تعمیق کینه‌هایی است که باید زدوده شود اما نمی‌گذارند.

این یادداشت در پی دفاع از همه رفتارها و تصمیمات سیاستهای دولت گذشته نیست اما فرافکنی و پنهان شدن پشت شعارهای مردم فریب و سیاه نمایی گذشته کشور را نیز نه در شان دولت و رئیس‌جمهور فعلی می‌داند و نه آن را راهکاری برای پاسخ به دغدغه‌های معشیتی مردم.

دولتی که مدعی است همه ژنرال‌ها را در حوزه‌های اقتصادی، نفتی و تجاری بکار گرفته نباید به روش‌های دم‌دستی و نخ نما شده مدیران و انسان‌های ضعیف تمسک بجوید.

آقای روحانی! مسئولان محترم! نباید ادامه دهنده راه غلط پیشینیان خود و پایه‌گذار روش‌های غلط برای آیندگان باشید. فراموش نکنید دیگران پس از شما همان راهی را می‌روند که شما رفتید و همانگونه درباره شما سخن می‌گویند و قضاوت می‌کنند که شما کردید. این درس تاریخ به ماست. اگر به فکر مردم و دغدغه‌هایشان نیستید حداقل به فکر آینده خود باشید.

402x354x1ed.png.pagespeed.ic.h-tBNKat0v

همه را به مرور بخشی از نامه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر دعوت می کنم:

اى مالک، آگاه باش که تو را به شهرهایى روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانى در آن به عدالت و ستم حکومت کردند، و مردم به وضع تو به همان صورت مى‏نگرند که‏ توبه حاکمان پیش از خود مى‏نگریسته‏اى، و همان را در حق تو مى‏گویند که تو در باره حاکمان گذشته( مصر) مى‏گفته‏اى، شایستگان را به ذکر خیرى که خداوند بر زبان بندگانش جارى مى‏کند مى‏توان شناخت. پس باید محبوبترین اندوخته‏ها در نزد تو عمل صالح باشد. بنا بر این بر هواهایت مسلط باش، نسبت به خود از آنچه بر تو حلال نیست بخل بورز، زیرا بخل به خود انصاف دادن از خود است در رابطه با آنچه محبوب یا منفور انسان است. (نهج‌البلاغه/نامه ۵۳).