گروه پارس به نقل از مشرق - دغدغه ها و نگرانی های شدید عبدالله النسور، نخست وزیر اردن که اوضاع سوریه را اسفبار معرفی می کند برداشتی است از جنس سناریوهایی که به سرعت و تحت عنوان رابطه متزلزل اردن با همسایه خود، سوریه به ویژه بعد از تلاش های مهم عبد الله دوم در سطح منطقه و جهان شکل می گیرد.

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در این باره نوشت: النسور با گفته های خود تمامی محافل را غافلگیر و اعلام کرده است که در پی واردشدن سوریه به بحرانی منطقه ای و جهانی، اردن پیش بینی خواهد کرد که دو ملیون از چهار ملیون آواره سوری وارد این کشور خواهند شد. وی تأکید می نماید که این جمعیت زیاد اوضاع داخلی اردن را نابسامان خواهد کرد.

این گفته کاملاً کارشناسانه است، بخصوص آنکه از زبان بازیگری در سطح النسور و در موضع کسی که نخست وزیر است، بیان شده باشد. بنا به گفته دکتر سبایله، از کارشناسان برجسته مسائل سوریه در شرایطی که بین مسئولان قصر" رغدان" اردن و قصر ریاست جمهوری سوریه اختلاف به وجود آمده است، این مرحله می تواند مرحله بسیار دشوار باشد.

حال این سؤال مطرح است که چرا نسور از این آمارها و داده ها پرده برمی دارد؟
پاسخ روشن است، چرا که دستگاه امنیتی اردن با در اختیار داشتن اطلاعاتی مهم در صدد است با آمادگی تمام اوضاع امنیتی اردوگاه زعتری که آوارگان سوری را در خود جای داده است، را به دست گیرد. مشکلات این اردوگاه در حال انتقال به محیط بیرون از آن است و از آنجا که ممکن است ناامن گردد نیازمند توجه امنیتی بیشتری است.

" عبدالله النسور" نخست وزیر اردن

در طی دو روز گذشته دستگاه امنیتی اردن با آمادگی تمام حوادث اردوگاه" عین الحلوة" لبنان را رصد نموده است. این در حالی است که برخی خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که آوارگان با در دست داشتن ۵۰ برگ هویت جعلی سوریه وارد اردوگاه الزعتری شده اند، حال آنکه اساساً برخی از آنها سوری نبوده اند.

اردنی ها نگران این هستند که عناصر نفوذی وابسته به سوریه در بین آوارگان باشند.

نهادهای دولتی اردن همچنین نگران هستند که مبادا عناصر وابسته به جبهة النصرة در سایه حمایت شدید عقیدتی و لجستیک جریان سلفی اردن وارد این کشور شوند؛ جریانی که علناً در عمان و در بین محافل اردوگاه های آوارگان فلسطینی دارای پایگاه است. مبارزان اردنی به منظور ارج نهادن به مقام اردنی هایی که در سوریه کشته شده اند و" محمد حدید" از آنها به ساقط کنندگان نظام علوی سوریه یاد می کند، نام" دامادهای شهید" را برای آن انتخاب کرده اند.

القدس العربی فاش می سازد که سناریویی ترسناک تر که دولت اردن به شدت آن را دنبال می کند، احتمال شبکه سازی بین فعالان جریان سلفی و محافل اردوگاه های آوارگان فلسطینی در اردن است. گروه دوم به همراه مبارزان برخی مناطق جنوب اردن که تعداد آنها بیش از ۲۵۰ نفر است گروه قدرتمندی را تشکیل می دهد. بنا به گفته" ابو سیاف" از فرماندهان جریان سلفی این افراد با بشار اسد در حال نبرد هستند.

از همین رو عمان توجه خود را به مسائل اردوگاه عین الحلوة معطوف داشته است. دکتر سبایله معتقد است به منظور بررسی گزینه های پیش روی اردن در چارچوب پیش بینی هزینه تلاش منطقه ای و بین المللی این کشور برای پشتیبانی از سناریوی" تسویه حساب بزرگ سیاسی" در سوریه باید حوادث این اردوگاه به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

سبایله به این نیز اشاره می کند که سفر عبد الله دوم به مسکو و کشورهای حوزه خلیج فارس و موسکو خوشایند همه طرف ها نخواهد بود، اما با این حال زمینه تحمل هزینه عکس العمل طرف های منطقه ای و بین المللی و حتی سوریه که اقدامات اردن را در تضاد با منافع خود می داند، فراهم است.

یک سیاستمدار باسابقه وزارت خارجه اردن در گفت وگو با القدس العربی ضمن بیان اینکه عده ای نسبت به اقدامات اردن خشمگین و عده ای نیز ترسان هستند، می افزاید: فرانسه گله مند است که چرا فعالیت های ما بدون اطلاع آن صورت گرفته است؛ سفارت انگلیس از ما پاسخ می خواهد؛ جبهه النصره تلاش اردن را به ضرر خود می داند و قطر و ترکیه هم معتقدند رویکرد اردن در قبال سوریه آن دو را آزرده می سازد.

در خصوص جبهة النُصرة، ابو سیاف (محمد چلبی) بعید می داند که اوضاع بهتر شود. وی در گفتگو با القدس العربی بیان می دارد از آنجا که قواعد بازی توسط مقامات محلی هنوز تغییر نیافته، بعید است که با جبهة النصرة مقابله شود. وی تأکید می کند که تاکنون هیچ تغییری در این زمینه حادث نشده است.

در مسئله سوریه این تنها جبهة النصرة نیست که اردنی ها را نگران ساخته است، بلکه باید پروازهای خط هوایی پادشاهی را نیز به آن افزود. قبلاً پروازهای عمان به مقصد بیروت از آسمان دمشق عبور می کرد اما در حال حاضر این مسیر تغییر یافته است. به این معنا که پروازهای عمان به مقصد بیروت از مسیر مصر و سواحل فلسطین انجام می گیرد. این اقدام نشان دهنده نگرانی اردنی ها از نبود امنیت و همان چیزی است که اخیراً النسور آشکارا از آن سخن گفته است.

مطبوعات کرواسی، انگلیس، آلمان وفرانسه هم به تازگی از نقش اردن در مسلح کردن و آموزش نیروهای مخالف نظام سوریه خبر داده اند. سبایله این اقدام را در راستای همان اصلی تعریف می کند که قبلاً از آن سخن گفته شد و آن اینکه: اقدام اردن خوشایند برخی طرف ها نخواهد بود.

از این منظر برخی تحلیلگران بر این باورند که وضعیت اسفباری که النسور از آن به ورود دو ملیون آواره به اردن، ناامن شدن این کشور و ناتوانی در بستن مرزها و فاجعه آینده در سوریه یاد می کند، ژستی تاکتیکی برای دستیابی به برخی اهداف است. هدفی که در این میان بیش از همه توسط عده ای در خفا و در قالب یک نظریه سیاسی جامع دنبال می شود، احتمال روی آوردن به سناریوی ایجاد منطقه حائل در شمال اردن و جنوب سوریه و حمله اردن به سوریه به بهانه مسائل امنیتی و انسانی با حمایت برخی کشورهای اروپایی و توافق ضمنی با روسیه است.

به طور قطع می توان گفت که النسور در پی فراهم آوردن زمینه برای ایجاد این تحول بزرگ است چرا که بافت اجتماعی و قبائلی و جغرافیایی یکسان در محیطی یکپارچه به نام" سهل حوران" (وادی الیابس) در مرز سوریه با اردن برای این کار مناسب به نظر می رسد.