نعمت‌الله منوچهری با اشاره به تصویب طرح حذف یارانه سه دهک بالا جامعه که حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: این کار در صورتی باید اجرا شود که که یارانه ثروتمندان واقعی حذف شود و به افراد نیازمند تعلق گیرد.

وی ادامه داد: نباید یارانه‌ها را حذف کنیم و این منابع حیف و میل شود. در گذشته زیاد شعار دادیم که یارانه باید به بخش صنعت و تولید تزریق شود تا برای جوانان ایجاد شغل کند اما هرگز عملیاتی نشد و تنها شیوه‌ای که پول واقعا به دست مردم نیازمند می‌رسد پرداخت نقدی به خود آنها است.

منوچهری معتقد است، برخی از افراد آنقدر محرومند که فقط همین یارانه را دارند و با آن امرار معاش می‌کنند.

به گفته نماینده پاوه و اورامانات، دولت باید با شناسایی دقیق و کامل افراد ثروتمند واقعی را تشخیص دهد و یارانه آنها را حذف کند و به رقم یارانه نیازمندان اضافه کند، در غیر اینصورت حذف یارانه عادلانه نیست.

وی با انتقاد از اینکه چند سال است که رقم یارانه همان 45 هزار تومان است و یک ریال اضافه نشده، خاطرنشان کرد: همه چیز به بهانه یارانه گران شد اما چند سال است که مردم با همان یارانه 45 هزار تومانی و تحت فشار زندگی می‌کنند.

منوچهری معتقد است، در صورت حذف یارانه دهک‌های بالا جامعه، باید یارانه افراد نیازمند به 100 تا 150 هزار تومان برسد.

این نماینده مجلس افزود: پیدا کردن افراد نیازمند واقعی هم دشوار نیست و دولت می‌تواند از بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر و سایر بخش‌هایی که با نیازمندان در ارتباط هستند، کمک بگیرد.

منوچهری در ادامه از شیوه‌هایی که برای شناسایی افراد ثروتمند اعلام شده انتقاد کرد و افزود: یک شاخص این است که پزشکان، قاضی‌ها و ... باید حذف شوند، اما ما پزشکانی داریم که بیکار هستند و قاضی‌هایی هم داریم که درآمد چندانی ندارند.

وی تاکید کرد: اگر درآمد بیش از سه میلیون تومان در ماه هم معیار باشد باز عادلانه نیست. افرادی هستند که بیش از سه میلیون درآمد دارند اما کرایه خانه می‌دهد و یا فرد بیمار در خانواده دارند، اما افرادی هم هستند که ماهانه درآمد کمی داند، اما چند میلیارد تومان ملک و املاک دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تعیین معیار مناسب و شناسایی ثروتمندان را نیازمند تحقیق و بررسی فراوان دانست و خاطرنشان کرد: تا این اقدام انجام نشود، حذف یارانه 24 میلیون نفر امکانپذیر نیست.

منوچهری در پاسخ به شائبه‌هایی که در خصوص سیاسی شدن حذف یارانه‌ها مطرح است نیز اظهار کرد: در کشور ما اگر چیزی هم رنگ و بوی سیاست نداشته باشد به آن رنگ و بو می‌دهند، اما نباید فراموش کرد که حذف این تعداد یارانه بگیر قطعا در کشور نارضایتی ایجاد خواهد کرد، چون مردم یارانه گرفتن را حق خود می‌دانند.