به گزارش پارس به نقل از فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س) گفت: عارفان بر این نظرند که انسان کامل اگر مرد باشد، مظهر و صورت عقل کل است و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل عالم است. از این جهت سید اوصیا حضرت علی (ع) صورت و مظهر عقل کلی به کاملترین وجه است و حقیقت ام الکتاب سیده نسا عالم، حضرت فاطمه زهرای بتول صورت و مظهر نفس کلی به وجه اتّم است.

وی افزود: به دلیل چنین جایگاه عظیم در عالم تکوین است که پیامبر (ص) فرمود فاطمه پاره تن من است وکسی که او را خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و کسی که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده و فاطمه گرامی ترین مردم نزد من است و باز پیامبر (ص) فرمود او پاره تن من و قلب من و روح من است و کسی که او را بیازارد مرا آزرده و کسی که مرا بیازارد خدا را آزرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال مهم این است که این شخصیت عزیز مورد توجه پیامبر چگونه بعد از رحلت پیامبر به شرایطی رسید که بر زمانه خویش خشمی مقدس گرفت و در خطبه استثنایی خود این گونه فرمود: ای مردم بدانید من فاطمه هستم و پدرم محمد (ص) این اولین و آخرین گفتار من با شماست. بعد از اینکه خود و همسر خود حضرت علی مرتضی را معرفی می کند می فرماید شما قبل از رسالت پیامبر در نزدیکی آتش سهمناک نابودی بودید و در حقارت به مانند آبکی در دهان و لقمه ای روی زبان که زورمندان شما را زیر پای خود لگد مال می کردند. در ذلت بودید و مطرود از اجتماع بشری به سر می بردید و همواره در بیم قدرت های اطرافتان بودید. در این هنگام بود که خداوند شما را از چنان وضع فلاکت بار و شرایط سخت به وسیله پیامبر نجات بخشید. بعد از این فرازها که ظهور اسلام و تغییر مسیر عالم را نشان می دهد می فرماید پس از آنکه خدا پیامبرش را به منزلگاه انبیا رساند، خار نفاق که در دل ها خزیده بود آشکار و لباس دین پوسیده شد و گمراهانی که لب فرو بسته بودند زبان گشودند و فرومایگان گمنام با قدر و منزلت شدند و باطل گرایان به صدا درآمدند و در قلمرو شان به تکاپو افتادند و از نهانگاه خود سر برآورده شما را به سوی خود خواندند و شما این دعوت را پذیرفتید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در فراز دیگری از خطبه می فرماید هنوز چندی از رحلت پیامبر نگذشته و جراحت درونی ما در فراغ رسول الله التیام نیافته و پیکر پاکش به خاک سپرده نشده بود که شتاب کردید، هدف از این شتاب زدگی دست یافتن به حکومت بود که به فتنه درنیفتید ولی در فتنه فرو رفتید و در آخر خطبه شکایت به درگاه الهی می برد و می فرماید به پیشگاه پدرم شکایت می برم و از پروردگارم دادخواهی می کنم. من دیگر چاره را از دست داده ام. ای کاش پیش از این خواری و ذلت مرده بودم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این سخنان آنهم از شخصیتی که پیامبر او را روح در بدن خود می داند حکایت از وقوع حادثه بسیار مهم و ناگوار می کند. آن رویداد تغییر مسیر مسلمانان به تبع بی توجهی به جایگاه رهبری مسلمین بود. خطبه آن حضرت از ابتدا تا انتها یک دغدغه دارد و آن این است که بنایی که پیامبر برای هدایت مردم ساخت ویران نشود و به سوی انحراف نرود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) فرمود آتش فتنه ها را دامن زده و شعله ها برافروختید و به خاموش کردن انوار روشن دین و از بین بردن سنت های پیامبر پاک پرداختید. آهسته آهسته و در پرده آثار دین را محو می کنید. آیا در پی جاهلیت مجدد هستید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از این دخت رسول خدا گفت آنچه گفته شد اتمام حجت بود حال بگیرید این مرکب خلافت را و آنچه از وزر و وبال است بر آن حمل کنید اما این مرکب پشتش زخم و پایش مجروح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دغدغه فاطمه زهرا (س) صیانت از مهمترین بخش امت اسلامی بود که چنانچه دچار انحراف شود جاهلیت، زنده و غروب در بامداد اسلام حادث می شود؛ که آن بخش مدیریت و رهبری جامعه اسلامی است. اگر در این خطبه از فدک سخن می گوید از آن جهت است که پایه های نظام حقوق اسلامی از ابتنای به وحی و حق و عدالت به سوی تصمیمات عامه پسند جهت قدرت گرایی سوق می یافت. فاطمه به خوبی می دانست این انحراف از سنت به دیکتاتوری خلافت اموی و عباسی ختم می شود که با ظاهر شعار دین و سنت رسول خدا به قدرت طلبی و دنیاخواهی منحرف می شوند به طوری که با شعار مقدس دست به ویرانی جامعه از هر جهت می زند تا جایی که صحنه عاشورا را ایجاد می کند.

لاریجانی ادامه داد: ملاحظه می کنید ظاهر پاسخی که در آن جلسه به فاطمه زهرا (س) داده شد تا چقدر عامه پسند است. گفته شد: از رسول خدا شنیدم که فرمود ما طایفه انبیاء طلا و نقره و خانه و مزرعه را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما به ارث می ماند کتاب و دانش و حکمت و نبوت است و آنچه از وسیله قوت ما باقی مانده باشد اختیار آن در دست ولی امر بعد از ماست و آنچه صلاح می داند درباره آن حکم می کند و آنچه را که شما درباره فدک مطالبه می کنید ما آن را برای تهیه اسب و اسلحه برای رزمندگان اسلام قرار دادیم که با آن با کافران و بدکاران تبهکار بجنگند و این مسئله چیزی نیست که من به تنهایی در مورد آن تصمیم گرفته باشم بلکه به اجماع تمام مسلمانان انجام شده است.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: اما پاسخ حضرت زهرا (س) به این صحبت ها مسیر حق را نشان می دهد: هرگز رسول خدا از کتاب خدا روی برنمی گرداند و با احکام آن مخالفت نمی کرد آیا حال تصمیم بر مکر و نیرنگ دارید و با دروغ بستن به او عذر می آوردید اینکه این کتاب خدا داور و دادگر و گوینده حق است در قرآن آمده است: فرزندی که از من و از فرزندان یعقوب ارث می برد و همینطور فرمود، سلیمان از داوود ارث می برد. خدای بزرگ و قادر در تقسیم در تقسیم سهم هر یک از ورثه نصیب آنان را اعم از زن و مرد روشن کرده است به طوری که دیگر جایی برای بهانه باطل گرایان و گمان و شبهه آیندگان باقی نماند.

وی افزود: این پاسخ نشان می دهد پافشاری بر فاطمه زهرا (س) بر اجرای سنت هاست به جای فرمانروایی بر مبنای ضابطه هایی که گاه می تواند به ظاهر مردم پسند باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دموکراسی های امروزی در بهترین شرایط به مبنایی جز مردم پسند بودن قائل نیستند و چنان وضع و حالی پیدا کردند که هم از درون و هم از بیرون با بحران و بن بست مواجه شدند اما در مکتب فاطمی سعادت بشر را نباید در دریافت های چشم های نزدیک بین جستجو کرد بلکه سعادت درازمدت بشر در تکیه بر هدایت های الهی و سنت نبوی و علوی نهفته است که آن را با اسلام شناسی باید از درون مکتب کاوش کرد. این درس بزرگی است که باید در مسیر انقلاب همیشه بدان پایبند باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از کارکنان سازمان انرژی اتمی هسته ای به خاطر دستاوردهای این سازمان اظهار داشت: رئیس سازمان انرژی اتمی هم امروز برای همه نمایندگان این بخش از تحقیقات نوین مجموعه تحت امر خود را طی گزارشی ارائه کرده اند و امیدواریم که با هوشمندی و پایمردی در مسیر ترقی دانش هسته ای و سرافرازی برای ملت محقق شود.

وی با اشاره به زلزله روز گذشته در بوشهر، گفت: این حادثه موجب تأسف همگان گردید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز و همدردی با آسیب دیدگان برای درگذشتگان آرزوی علو درجات می کنند.

لاریجانی اظهار داشت: از وزارت کشور و وزارت بهداشت و هلال احمر می خواهیم با جدیدت به وضع آوارگان و نجات آسیب دیدگان رسیدگی کنند و لازم است کمیسیون عمران و کمیسیون بهداشت و درمان با اعزام نمایندگانی به استان بوشهر گزارشی از اقدامات انجام شده به همراه پیشنهادات به مجلس ارائه کند.

وی در سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی ضمن عرض تسلیت به خانواده وی برای این شهید علو درجات را از خداوند خواستار شد.