به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه هفتمین مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای در محل سازمان انرژی اتمی گفت: اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را برای ادامه فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران تولید کردیم و تا موقعی که به این سوخت نیاز داشته باشیم به تولید آن می پردازیم و با توجه به برنامه ساخت پنج راکتور تحقیقاتی در کشور، به تولید این سوخت همچنان نیاز داریم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ۱+۵ در آلماتی ۱ به ایران پیشنهاد داد که مازاد تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد ایران به اورانیوم زیر پنج درصد تبدیل شود، آیا ایران چنین توانایی فنی در اختیار دارد و این روش منطقی است؟ گفت: ما به اندازه نیازمان اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید می کنیم. در هر پروژه ای ذخیره مواد اولیه امری ضروری است. ما توانایی تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به ۳ و نیم درصد را داریم اما این کار منطقی نیست که اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را رقیق کنیم و به اورانیوم زیر پنج درصد تبدیل کنیم.

عباسی گفت: ما به اندازه نیازمان تولید می کنیم، نه مواد هسته یی مان را از کشور خارج و نه آن را رقیق می کنیم و بهتر است کشورهای دیگر پیشنهادهای منطقی ارائه کنند.

وی اضافه کرد: غنی سازی ما به طور کامل تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد و آنها هم نباید از این مساله بترسند زیرا ما می خواهیم با منطق و گفت وگو با دنیا صحبت کنیم و قطعا گفت وگو بهتر از روش های دیگر است البته ما حرف مان را به دنیا گفته ایم و حقمان را بر اساس معاهده ان پی تی می خواهیم.

عباسی درباره ارزیابی اش از مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی ۲ گفت: در این باره باید از آقای جلیلی سوال کنید و اگر ارزیابی دقیقی بخواهید وی می تواند پاسخ دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران افزود: باید تاکید کنم که موضوع مذاکرات هسته ای تاثیری بر بازار و اقتصاد ایران ندارد البته برخی سودجویان به دنبال این هستند که از این فضا منافع خودشان را در داخل به دست آورند اما تحریم ها و قیمت ارز و سکه ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد زیرا اگر امروز موضوع هسته یی حل و فصل شود دشمنی غربی ها با ما ادامه خواهد داشت.

عباسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رییس جمهور در سخنانش در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای خواستار ساخت هر چه سریعتر پنج راکتور تحقیقاتی در کشور شد با این وجود سازمان انرژی اتمی چه برنامه ای در این باره دارد؟ گفت: ساخت راکتور شرایط ویژه ای نیاز دارد هم اکنون یک راکتور استخری با قدرت پنج مگا وات در تهران داریم و متخصصان ما تجربه لازم برای کار با این راکتور را دارند.

وی ادامه داد: از یک سال و نیم گذشته تصمیم گرفتیم تولید رادیودارو را در کشور افزایش دهیم و به این منظور باید چند راکتور تحقیقاتی در اختیار داشته باشیم که بر این اساس طراحی یک راکتور ۱۰ مگاواتی را آغاز کردیم و مراحل مکان یابی در دست اقدام است.

عباسی گفت: اگر در سال جدید تامین اعتبار لازم ازجانب مجلس شورای اسلامی صورت گیرد حتما می توانیم برای ساخت این راکتور اقدام کنیم و اگر امسال ساخت آن شروع شود سه الی چهار سال آینده راکتور به بهره برداری خواهد رسید.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که سازمان انرژی اتمی برای راه اندازی هر چه سریعتر سیکلوترون و پت اسکن بیمارستان شریعتی چه کمکی می تواند انجام دهد، گفت: ممکن است راه اندازی نشدن این دستگاه تحت تاثیر تحریم ها یا کسری بودجه باشد اما در عین حال وزارت بهداشت و بیمارستان مورد نظر باید نسبت به رفع مشکلات بر سر این راه اقدام کنند البته ما می توانیم خدمات مشاوره ای و نیز فراهم سازی زمینه و ساخت شتاب دهنده ها در کشور را داشته باشیم.

عباسی افزود: سازمان انرژی اتمی هم اکنون در ساخت شتاب دهنده های سیکلوترون کوچک که در دانشگاه امیرکبیر در حال انجام است به عنوان متقاضی و همکار، فعال است و ساخت شتاب دهنده الکترون برای مصارف پزشکی را در سازمان شروع کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک آن را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به ساخت شتاب دهنده رودوترون، گفت: سازندگان و مجریان ساخت این شتاب دهنده از جمله کسانی هستند که از سوی کشورهای غربی در فهرست تحریم قرار گرفته اند اما این شتاب دهنده با وجود تحریم ها در کشور ساخته شده است و در آینده نزدیک مولدهای نوترونی که مخصوص بکارگیری در حفاری نفت هستند به همت متخصصان داخلی کشور تولید می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره نیروگاه بوشهر تصریح کرد: اشکالات کوچکی در رابطه با بخش های مربوط به تولید برق مانند ژنراتور داشتیم که این اشکالات برطرف شده است و مطابق برنامه ریزی، راکتور اوایل اردیبهشت دوباره به مدار متصل می شود البته هم اکنون آزمایش ها و عیب های نیروگاه مشخص و برطرف شده است و به زودی بهره بردار ایرانی آن را از پیمانکار روسی به طور مقدماتی تحویل می گیرد تا دوره گارانتی اش را طی کند.