پارس: حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار پارس ،   درباره دور دوم مذاکرات هسته ای ایران در آلماتی قزاقستان گفت: در این دور از مذاکرات ابهامات بسیاری از سوی ۱+۵ مطرح شد و پاسخ های قانع کننده و مستدل هیات ایرانی را به دنبال داشت. آنها تصور نمی کردند که با پاسخ های مستدل و بسیار دقیق مقامات ایرانی مواجه شوند و با چنین شرایطی رو به رو شوند. به نظر می رسد که غربی ها در مذاکره با هیات ایرانی کم آورده اند و به ابزار همیشگی خود یعنی مشورت با مسئولان کشور خود پناه برده اند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره ناتوانی ۱+۵ در گفتگو با هیات ایرانی گفت: در این دور از مذاکرات هم پیشنهادات مقامات ایرانی و هم استفاده از پیشنهاداتی که در مذاکرات پیشین بر سر آنها به توافق رسیده بودند، موثر بود. آنها تصور می کردند که با توجه به لغو برخی از تحریم ها در گفتگوهای سال گذشته، ایرانی ها در این دور از مذاکرات امتیازاتی را به مقامات غربی بدهند و عقب نشینی کنند. آنها وقتی دیدند که این فشارها تاثیری نداشته و تغییری در مواضع خود نداده و ایران فعالیت هسته ای را حق طبیعی خود می داند و پیشنهاداتی را مطرح کرده که مورد توافق با آنها بوده و حتی برخی از آنها هم از سوی آنها مطرح شده است، تقریبا در برابر شرایط جدیدی قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: آنها در شرایطی بودند که اگر موافقت می کردند باید تحریم ها را لغو می کردند و اگر موافقت نمی کردند دیگر دلیلی برای مخالفت با برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران نداشتند. از این رو برای فرار از این وضعیت مجبور شدند به کشورهای خود بازگردند و به پیشنهادات ایرانی ها فکر کنند.

ترقی در پاسخ به این سوال که با توجه عدم توافق در این دور از مذاکرات احتمال افزایش تحریم ها وجود دارد گفت: غربی ها بنا دارند تا بعد از انتخابات این مسئله مذاکرات را کش دهند و منتظر نتیجه انتخابات هستند. آنها منتظر این هستند که آیا گروه ها اصلاح طلب و سازش کار در ایران به قدرت می رسند تا از این طریق دور جدید مذاکرات را دنبال کنند. اما اگر تغییری ایجاد نشد، مجبور هستند که حق مسلم ایران را در بهره برداری اورانیوم را بپذیرند.

وی درباره برگزاری ۵ دور مذاکرات و بی نتیجه ماندن گفتگوها گفت: عقیم ماندن گفتگوها در سیاست های آمریکا و اسرائیل ریشه دارد. اسرائیل به هیچ وجه خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیست و می خواهد موضع تهدید و فشار از سوی ۱+۵ به ایران ادامه داشته باشد و پرونده ایران از شورای امنیت خارج نشود و از این ابزار فشار علیه ایران در مجامع بین المللی سود برد. آمریکایی ها با بن بست رساندن ۱+۵ قصد دارند ما را به مذاکرات دو جانبه سوق دهند. آنها تلاش می کنند که ۵ کشور اعلام عدم توفیق در مذاکرات را بیان کنند و مذاکرات را به آمریکا و ایران محول کنند تا ایران در این مذاکرات مشکل خود را حل کند.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره دور بعدی مذاکرات گفت: احتمال دارد که با شفاف تر شدن فضای انتخاباتی در کشور دور بعدی مذاکرات را به بعد از ثبت نام کاندیداها موکول کنند و از این طریق به ایران فشار بیاورند.

ترقی درباره آینده مذاکرات میان ایران و ۱+۵ گفت: ما نباید چندان به نتایج این مذاکرات امیدوار باشیم. همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند خیلی به این مذاکرات نباید خوش بین بود. زیرا استراتژی آمریکا در حال حاضر مذاکره برای مذاکره است نه حل مساله هسته ای ایران. تا زمانی که این استراتژی باقی است نباید به آن امید بست مگر اینکه این استراتژی تغیر پیدا کند و پیشنهادات مقام معظم رهبری مبنی بر دست برداشتن از دشمنی با ایران و به رسمیت شناختن فعالیت صلح آمیز هسته ایران، از سوی آنها مورد پذیرش قرار گیرد.