به گزارش پارس ایسنا به نقل از خبرگزری رسمی سوریه (سانا) ، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در دیدار با عظمة الله کول محمداف، سفیر روسیه در دمشق تاکید کرد: دولت برای حمایت از اقتصاد و تقویت روند مذاکرات ملی جهت خروج هرچه سریعتر از بحران تلاش می کند.

وی با اشاره به پیروزی های چشمگیر اخیر ارتش سوریه در نواحی مختلف این کشور اعلام کرد: نشانه های پیروزی در افق سوریه شروع به درخشیدن کرده است.

الحلقی بار دیگر اعلام کرد که دولت سوریه از همکاری با همه احزاب سیاسی که به مشارکت در مذاکرات ملی تمایل دارند، استقبال می کند.

وی در ادامه نسبت به توانایی ارتش سوریه در رویارویی با مخالفان و پیروزی های اخیر نیروهای مسلح سوریه در سراسر این کشور ابراز خرسندی کرد.

این اظهارات الحلقی همزمان با آن بود که فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای مسلح سوریه موفق شده اند منطقه غوطه شرقی در اطراف دمشق را به طور کامل به کنترل خود درآورند و عملیات برای بیرون راندن گروه های تروریست ادامه دارد.

منابع مخالفان نیز روز یکشنبه تاکید کردند: نیروهای نظام موفق شدند منطقه استراتژیک عزیزه و پل عسان در حلب را پس از چند روز درگیری به کنترل خود درآورند.

منطقه عزیزه در مسیر فرودگاه نظامی شرق حلب قرار دارد و از مکان های استراتژیک استان حلب به شمار می رود که مخالفان مدت ها است کنترل آن را به دست آورده اند.

علاو بر این، یک منبع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوریه نیز که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: مخالفان سوریه و اعضای ائتلاف ملی سوریه در نشست های خود اقرار کرد ه اند که نفوذ لازم در داخل اراضی سوریه را از دست داده اند و در حال حاضر حرف اول را گروه های تندرو و جبهه النصرة می زند.

این منبع افزود: ائتلاف مخالفان سوریه از ترس از دست دادن امتیازات و حمایت های بین المللی که از آن برخوردار است از اقرار علنی به این موضوع خودداری می کند. اما واقعیت ثابت کرده است که ائتلاف مخالفان سوریه در داخل کشور قدرتی ندارد.

بنا به گفته این منبع، سازمان های اطلاعات غرب نسبت به خطر ارسال بیشتر سلاح به داخل اراضی سوریه هشدار داده واعلام کرده اند، با کاهش قدرت مخالفان این سلاح ها امکان دارد در نهایت به دست القاعده و گروه های تندرو دیگر در سوریه بیفتد.

این منبع همچنین اعلام کرد: همه مخالفان میانه رو که با اندیشه حمل سلاح علیه نظام سوریه مخالفند از صف مخالفان خارج جدا شده و آنها را به همکاری با القاعده در سوریه متهم می کنند.

از سوی دیگر ائتلاف ملی مخالفان نیز اعلام کرد: غسان هیتو، نخست وزیر موقت مخالفان سوریه در چارچوب تماس ها و رایزنی هایش برای تشکیل دولت موقت، به استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه سفر کرده است.

در بیانیه ای که توسط ائتلاف مخالفان سوریه در پایگاه اجتماعی فیس بوک منتشر شد آمده است: هیتو در ادلب با فرمانده شورای نظامی مخالفان و جمعی از اعضای شورای محلی این استان دیدار کرد.

از زمان انتخاب هیتو به عنوان نخست وزیر موقت مخالفان سوریه، این دومین باری است که وی وارد خاک سوریه می شود. پیشتر نیز هیتو از استان حلب و مناطق مختلف آن دیدار کرده بود.

بنا به اعلام مخالفان سوریه، هیتو طی هفته های آینده کابینه موقت خود را که متشکل از ۱۰ وزیر است اعلام می کند.

از سوی دیگر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز با صدور بیانیه ای بار دیگر با اعلام حمایت کشورش از راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه، نسبت به ناآرامی ها در این کشور اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: اردن همچنان از راهکار سیاسی درباره سوریه با هدف حفظ وحدت ملی این کشور و پایان دادن به خشونت ها و خونریزی ها حمایت می کند.

ملک عبدالله دوم علاوه بر این نسبت به پیامدهای بحران سوریه بر کشورهای منطقه هشدار داده و اعلام کرد: افزایش روز افزون آوارگان سوری اردن را با مشکلات اقتصادی زیادی رو به رو کرده است.

ناصر جودة، وزیر خارجه اردن نیز در گفت وگویی مطبوعاتی در اردن اعلام کرد: ایجاد منطقه حائل برای اسکان آوارگان در سوریه منوط به حمایت نظامی از این منطقه است.

وی گفت: ایجاد اردوگاه هایی در داخل خاک سوریه نیازمند آن است که بتوان از لحاظ نظامی از این اردوگاه ها حمایت کرد و این مساله ورود ارتش یا نیروهای سازمان ملل به سوریه را می طلبد که این نیز به تصمیم شورای امنیت بستگی دارد چرا که ورود ارتش اردن به سوریه نقض حاکمیت کشور دیگر است. لذا باید قبل از هرگونه تصمیمی در این خصوص به ابعاد امنیتی، سیاسی و نظامی آن اندیشید.

وی ادامه داد: چیزی که ما در حال حاضر می خواهیم رساندن کمک به سوریه از طریق مرزهای رسمی اردن و نه فقط فرودگاه ها است.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا و اردن در حال آموزش نیروهای مخالف سوری با هدف ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه و اردن هستند که این منطقه توسط مخالفان اداره خواهد شد.

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق نیز به نوبه خود با اشاره به بحران سوریه و درگیری ها در این کشور اعلام کرد: جبهه النصرة و دیگر گروه های تندرو توانایی سلطه بر کل سوریه را ندارند.

وی افزود: به عقیده من حمایت از ملت سوریه به تندروی ها پایان می دهد.

این مسئول عراقی همچنین نسبت به افزایش شمار تندروها در سوریه هشدار داده و اعلام کرد: این مساله جهان را به هراس آورده است.

درگیریهای سوریه در حالی وارد سومین سال خود شد که هنوز هیچ راهکار سیاسی توافقی برای حل و فصل اختلافات در این کشور ارائه نشده و بخش های مختلف این کشور همچنان شاهد ناآرامی و درگیری میان مخالفان و ارتش هستند.