به گزارش خبرنگار سیاسی پارس، در حالی که هنوز یک روز از پایان دور دوم مذاکرات در آلماتی قزاقستان نگذشته است و عناوین اکثر خبرگزاری هاو روزنامه ها در داخل و خارج کشور به تیتر های خبری و تحلیل های سیاسی و دیپلماتیک حول آن اختصاص یافته و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به عدم دستیابی به توافقی چشمگیر اظهار کرد: " در خاتمه مذاکرات توافق گردیده تا تمام طرف های حاضر پس از بازگشت به پایتخت های خود بار دیگر پیشنهادات مطرح شده از هر دو طرف را ارزیابی و بررسی نمایند… فکر می کنم اولین موضوعی که با آن مواجه خواهیم بود طرحی است که بر روی میز داریم و باید به دنبال ارائه پاسخی درخور به آن باشیم… فکر می کنم چالش دشوار پیش روی ما تمرکز روی مذاکرات برای برداشتن گام های بعدی خواهد بود که در مذاکرات تلفنی با دکتر جلیلی مطرح خواهیم کرد (آسوشیتد پرس) . "

روز یکشنبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز سفر ده روزه خود به خاورمیانه، آسیا و اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داود اوغلو همتای ترک خود، مذاکرات آلماتی را شکست خورده دانسته و در تکرار مواضع بی پایه پیشین طرف ایرانی را به مذاکره برای به اصطلاح اتلاف یا خرید وقت متهم کرد و هشدار داد" این مذاکرات نمی تواند یک فرآیند بی سرانجام باشد (فرانس پرس) . "

او که در عین حال هدف اصلی سفر خود را میانجیگری برای عادی سازی روابط میان ترکیه و اسراییل و حمایت از طرح کناره گیری و سقوط اسد عنوان می کرد اظهار داشت اوباما خود را به ادامه روند مذاکرات با ایران متعهد می داند اما باز کردن گرهی که او آن را ناشی از انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران دانست را بسیار پیچیده و دشوار می بیند.

به نظر می رسد بار دیگر مقامات آمریکایی در ادامه جنجال آفرینی مقامات رژیم صهیونیستی، در حال مقدمه چینی برای ترک و به بن بست کشاندن مذاکرات و آغاز دور جدیدی از فشار ها و تحریم ها علیه ملت ایران باشند.

این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای که با خبرگزاری اینتر فاکس داشت این مذاکرات را در آستانه قدم هایی رو به جلو توصیف کرده و افزود که پیگیری هایی برای مشخص کردن زمان و مکان دور بعدی مذاکرات در جریان خواهد بود.

این رفتار از سوی تیم جدید دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده عدم باور واقعی آنها به مذاکرات بوده ونشان می دهد که مذاکراتی را مطلوب می بینند که نتایج از پیش تعیین شده و دلخواه آنان را در پی داشته باشد. در حالی که طرف مذاکره کننده ایرانی با پافشاری بر مواضع اصولی خود و ارائه طرح های عملی به دنبال نتیجه برد- برد برای هر دو طرف است.

/گزارش از مسعود عزیزی/