به گزارش پارس به نقل از فارس، « نوری المالکی» نخست وزیر عراق در گفت وگوی تفصیلی با روزنامه « الاهرام» مصر، در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته ای ایران، عراق را آزار می دهد، گفت: اگر فضای حاکم بر آن جنگ باشد، طبیعی است که این امر ما را آزار دهد و زمانی که سخن از سلاح هسته ای باشد، باز ما آزرده می شویم زیرا ما بخشی از منطقه هستیم و موضع بین المللی در قبال مسئله سلاح هسته ای در منطقه عربی ما را نگران می کند. ما متاسفیم که می بینیم جامعه بین الملل بی توجه به استانداردهای مربوط به سلاح هسته ای عمل می کند.

وی در ادامه این سوال را طرح کرد که چرا جامعه بین الملل در قبال سلاح هسته ای اسرائیل سکوت می کند؟ امری که وجدان ما، جامعه و تمامی ملاحظات و معیارهایمان را در تنگنا و فشار قرار می دهد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما از جامعه بین الملل می خواهیم که ما را از سلاح هسته ای اسرائیل برهاند تا کس دیگری به طرف تولید سلاح هسته ای نرود. زیرا وجود چنین سلاحی در این منطقه ملتهب، خطری برای تمام جهان به شمار می رود.

مالکی در پاسخ به این سوال که موضع عراق در صورت حمله آمریکا به ایران چیست؟ گفت: ما با تاکید این امر را رد می کنیم و جهان می داند که حمله به ایران به چه معناست! . . تمام دولت های منطقه نیز واکنش ایران به این حمله را می دانند. واکنش ایران به چه سویی خواهد بود، کشورهای حوزه خلیج [فارس] یا اسرائیل؟ پیامدهای آن بر منطقه چیست؟

وی گفت: در صورت آغاز چنین جنگی، ما در عراق بیشترین ضرر را خواهیم کرد. زیرا تمامی صادرات نفتی ما از طریق بنادر است و اگر تنگه هرمز بسته شود، عراق چگونه به درآمدهای نفتی اش دست خواهد یافت؟ علاوه بر این، فتنه ای در منطقه به وجود خواهد آمد. فتنه در عراق، لبنان و خلیج [فارس] . من همواره با طرف آمریکایی و طرف های دیگر صحبت می کنم و می دانم که آنها تمایلی به حمله نظامی به ایران ندارند زیرا از پیامدها و واکنش های آن به خوبی آگاهند.