پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محافل دیپلماتیک اشاره می کنند عربستان در دوره مشخصی به فرانسه در مسئله وارد آوردن فشار بر ایران تکیه کرد و فراتر از آن سخن گفتن به نام خود را در هر چه مربوط به موضع گیری در قبال ایران است به این کشور واگذار کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، السفیر چاپ لبنان در این زمینه می نویسد: پس از امضای توافق هسته ای، فرانسوی ها از نخستین کشورهایی بودند که به تهران سفر کردند و این مسئله زمینه را برای مجموعه دیدارهایی در سطوح مختلف فراهم کرد که در سازمان ملل متحد میان فرانسوا اولاند و حسن روحانی صورت گرفت.

سعودی ها روی نشست سرانی حساب کرده بودند که اولاند و روحانی را در پاریس گرد هم آورد و پیش از این دیدار صحبت ها این بود که رئیس جمهور فرانسه مذاکره را برهم می زند اما مشخص شد روحانی با پیشنهادهای اقتصادی اش، مذاکرات به سمتی دیگر  کشانده است. مذاکرات با امضای توافقنامه هایی با ارزش میلیاردها دلار به انتها رسید که کارخانه ها و شرکت های فرانسوی را به کار می اندازد.

محافل دیپلماتیک نامحتمل نمی دانند تصمیم عربستان سعودی درباره متوقف کردن هدیه این کشور به ارتش لبنان در چارچوب تحریک و برانگیختن فرانسوی ها باشد. به این ترتیب رابطه عربستان سعودی در دوران عبدالله بن عبدالعزیز با رابطه عربستان با پاریس در دوران سلمان بن عبد العزیز کاملا متفاوت است."

این محافل می پرسند:" در نهایت عربستان چه کاری انجام داد؟ بخشش بلاعوض برای ارتش لبنان که به گواهی ارتش کشورهای توسعه یافته ثابت کرده از جمله ارتش های قدرتمند است و تضمین های جدی وجود دارد برای این که این تسلیحات به حزب الله نخواهد رسید." 

محافل گفته شده به سخنان ادوارد گییو، رئیس شرکت "اوداس" فرانسه و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش فرانسه اشاره می کنند. این شرکت واسطه معامله تجهیز ارتش لبنان طبق هدیه عربستان است. او گفت:" ما به عربستان سعودی درباره توانایی مان برای غیرفعال کردن سلاح ها از منبع هر زمان که علامتی دریافت کنیم که این تسلیحات به دست طرفی غیر از ارتش لبنان افتاده است، تضمین هایی دادیم زیرا سامانه جنگ افزارهای ما بسیار پیشرفته است و از کار انداختن آن ها از خاک فرانسه امکان پذیر می باشد." او می افزاید:" به طرف سعودی اطلاع دادیم کارشناسان نظامی فرانسه برای آموزش نحوه کار با تجهیزات جدید به افسران و نیروهای ارتش لبنان به مدت هشت سال در این کشور باقی خواهند ماند. افزون بر این، این که فرآیند تعمیر و نگهداری ادامه دارد یعنی این سلاح زیر نظر فرانسوی ها تا سال ٢٠٢٦ باقی خواهند ماند و ما تمام تضمین ها را در این مورد ارائه کردیم."

به گفته این محافل " بر اساس توافق مربوط به هدیه عربستان سعودی به ارتش لینان نخستین محموله جنگ افزارهای ساخت فرانسه می باید در سال ٢٠١٨ به لبنان تحویل می شد و ان هم شامل مهمات و جنگ افزارهای سبک بود در حالی که نیاز ارتش در مقابله با تروریسم موشک، توپ، مهمات و هواپیما است و طرف آمریکایی در پاسخ به درخواست های ارتش لبنان سخاوتمندانه عمل می کند. در تازه ترین سفر ژنرال قهوه چی، فرمانده ارتش لبنان به آمریکا مقامات این به وی گفتند ما آماده ایم تا همه نیازهای ارتش لبنان را برآورده کنیم. حتی هواپیماهای توکانو که قرار بود از بخشش بلاعوض یک میلیاردی تامین مالی شود، طرف آمریکایی آن ها به تدریج و زمانی که طرف لبنانی بتواند بهای آن ها را پرداخت کند، تحویل خواهند شد."