به گزارش  پارس به نقل ازمشرق، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در گفت وگو با فارس با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی گفت: ملت ایران حماسه را بسیار خوب می فهمند و تاریخ ملت ایران با حماسه عجین شده است.

وی افزود: مردم ایران در طول تاریخ همواره حماسه آفرین بوده اند. خود انقلاب اسلامی یک حماسه بسیار بزرگ بود و در شرایطی در کشورمان اتفاق افتاد که هیچ کس نمی توانست آن را حدس بزند.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: من به خاطر دارم در یکی از اسناد لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۷ این مطلب به صراحت ذکر شده بود که رژیم شاهنشاهی در کمال ثبات به سر می برد.

مشایی گفت: در حالی که کمتر از یک سال ما دیدیم که چه اتفاقی در ایران روی داد و رژیم شاهنشاهی سرنگون شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ادبیات تاریخ ایران سرشار از حماسه آفرینی است افزود: رئیس ادبیات حماسی ما فردوسی بزرگ است. می دانیم اگر ملتی بخواهد حماسه را مستقر کند، عدالت بدون حماسه امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: ملتی که روح حماسی ندارد نمی تواند عدالت طلب باشد. ممکن است عدالت را بخواهد اما قادر نیست که عدالت طلب باشد.

مشایی گفت: از این رو حماسه برای ملت ایران شناخته شده است. حالا حماسه در اقتصاد و سیاست تعریف خود را دارد.

وی افزود: حماسه در بخش اقتصادی به معنای این است که در شرایط امروز که ما تحت فشارهای بین المللی قرار داریم باید به نحوی عمل کنیم در حد عرف و عادت نباشد بلکه در سطح بالاتری باشد.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: یعنی ما باید به گونه ای عبور کنیم که عزت ما زیر سوال نرود و ما تسلیم نشویم. ضمن آنکه مردم ما باید کمترین فشار ممکن را تحمل کنند.

مشایی گفت: من فکر می کنم بر دولت، تمام دستگاه های مسئول و بخش خصوصی فعال در صحنه اقتصاد واجب است که در زمینه اقتصاد به گونه ای عمل کنند که ما شرافت و عزتمان محفوظ باشد و هم کمترین خسارت ها و تبعات را شاهد باشیم.

وی افزود: در حوزه سیاسی گمان بنده این است سخن رهبری بزرگ انقلاب ناظر بر انتخابات است و دیگری ناظر بر فشارهای سیاسی است که بالاخره در شرایط امروز کشور وارد می شود.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: من فکر می کنم که بخش مهمی از مسائل سیاسی امروز کشور ریشه اقتصادی دارد. اقتصاد ایران اقتصاد قدرتمندی است و به همین دلیل است که علی رغم تمام فشارها توانسته به حیات خود ادامه دهد و باز هم ادامه خواهد داد.

مشایی در ادامه تصریح کرد: یکی از جنبه های حماسه سیاسی این است که در مقابل فشار سیاسی جریان عاقل، خردمند، برنامه ریز و هوشیار و آگاه در تمام ابعاد سیاسی باید برنامه ریزی کند و سکان مسائل سیاسی کشور را هدایت کند.

وی افزود: یکی از مصادیق مهم این مسئله انتخابات است. انتخاباتی که ما در پیش داریم قطعاً اگر در حد حماسه به آن نگاه کنیم بسیار راهگشا است.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد ادامه داد: من فکر می کنم که تمام کسانی که طمع دارند به تسلیم شدن و انفعال جامعه طمع خود را بی نتیجه خواهند دید و یک انتخابات پرشکوه می تواند بسیاری از روزنه های نفوذ، فشار و امید به تسلیم کشاندن جامعه را منتفی کند.

مشایی گفت: یک انتخابات در حد حماسه یعنی با اکثریت قاطع کسانی که حق رای دارند پای صندوق بیایند.