به گزارش پارس به نقل از فارس، نشریه آمریکایی نشنال اینترست گزارش مبسوطی را به این مساله اختصاص داده است که چرا تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به اهداف مدنظر دست نیافته اند.

در این گزارش که به قلم « رضا مرعشی» و « تریتا پارسی» نگاشته شده است، آمده است که اقتصاد ایران از جمله بخش خصوصی، به جای دادن امتیازات هسته ای به غرب به فکر راه هایی برای برآمدن از پس تحریم ها است.

از منظر این دو تحلیلگر ایرانی الاصل، ایرانی ها برای مقابله با تحریم ها سه دسته اقدامات را مدنظر قرار دادند. این سه دسته اقدامات از هم مستقل اند اما یکدیگر را تقویت می کنند.

دسته اول به اقداماتی بازمی گردد که اقتصاد ایران را انعطاف پذیر می کند، به گونه ای که به قول این دو تحلیلگر، خم شود اما نشکند. این وضعیت همان چیزی است که در ایران « اقتصاد مقاومتی» خوانده می شود. استفاده از منابع سرمایه گذاری داخلی در پروژه ها، کنترل واردات، کاهش وابستگی بودجه به نفت و استفاده از سیستم های بانکی غیررسمی از جمله اقدامات ایرانی ها در این مسیر بوده است.

دسته دوم اقدامات ایرانی ها برای مقابله با تحریم، به خطر انداختن منافع آمریکا و اسرائیل بوده است. کمک بیشتر به گروه هایی نظیر حماس و جهاد اسلامی فلسطین، از این جمله است تا آنجا که ایران می خواهد اسرائیل بداند که قدرت نظامی مقاومت، از قدرت نظامی ایران ناشی می شود. افزایش حملات سایبری به منافع آمریکا از سوی ایرانی ها هم از دیگر اقدامات این چنینی هستند.

دسته سوم، مواجه کردن غرب با واقعیات جدید است. این واقعیات بیشتر در حوزه برنامه هسته ای ایران به چشم می خورند. در بهترین حالت برای طرف غربی، برنامه هسته ای ایران تحت تاثیر تحریم ها تضعیف نشده است و در بدترین حالت حتی پیشرفت هم داشته است چرا که ایران با پیشبرد برنامه هسته ای خود در واقع می تواند در مذاکرات برای خود ابزار چانه زنی ایجاد کند.

این گزارش تصریح کرده که ایران در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد بنابراین غرب باید با استفاده از کاهش تحریم ها به عنوان ابزار چانه زنی، با ایران به توافق دست پیدا کند.