به گزارش پارس ، « رامین مهمان پرست» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره سفر اولین هواپیمای حامل گردشگران ایرانی به مصر گفت: ایران و مصر دو کشور تاثیر گذار در منطقه هستند که همکاری های این دو کشور می تواند در ثبات و آرامش منطقه نقشی اساسی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در سال های طولانی به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر مصر، امکان ایجاد رابطه سیاسی بین دو کشور میسر نبود و پس از بیداری اسلامی در این کشور و با انتخاب فردی منتخب از سوی مردم مصر شرایط برای همکاری های دو کشور ایجاد شد و در این بین با سفر مقامات سیاسی مصر و ایران به کشورهای یکدیگر مانند سفر محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مردم مصر به ایران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همچنین سفر دکتر احمدی نژاد به مناسبت شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در قاهره و سفر دکتر صالحی وزیر خارجه ایران به قاهره برای شرکت در کمیته ۴ جانبه حل بحران سوریه و همینطور دیدارها و ملاقات های مقامات دو کشور باعث شد شرایط بهتری برای همکاری های دوجانبه مهیا شود.

وی افزود: ایران برای رابطه با مصر محدودیتی قائل نیست و آمادگی خود را همواره برای همکاری های دو جانبه اعلام کرده است. در همین راستا برای تسهیل روادید یا فعال کردن آژانس های گردشگری دو کشور در سفری که وزیر گردشگری مصر به ایران داشت توافقنامه ای امضا شد و بر اساس این توافقنامه این پرواز برای بردن علاقه مندان به مصر صورت گرفت.

نزدیکی ملت های بزرگ منطقه منافع دشمنان را به خطر می اندازد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره مخالفت گروه های تندروی مصری با گسترش حضور ایرانیان در این کشور اظهار داشت: ممکن است برخی از جریانات سیاسی با نقطه نظرات رسمی کشوری اختلاف نظر داشته باشند یا حتی ممکن است تحت تاثیر برخی مسائل سیاسی یا موضوعات منطقه ای، مخالفت هایی کنند اما این را ما نباید به حساب تصمیم رسمی مقامات مصر بگذاریم. اگر اقدامی بخواهد بین دو کشور صورت گیرد ایران از طریق دفتر حافظ منافع مصر در کشور پیگیری خواهد کرد و در این مواقع از آنها می خواهیم از اقداماتی که علیه روابط خوب دو کشور صورت می گیرد جلوگیری کنند که نزدیک شدن ایران و مصر باعث برخی نگرانی جریانات سیاسی یا حتی برخی کشورهایی خواهد شد که فقط منافع خودشان را در اختلاف بین کشورهای منطقه می دانند. پس اگر نزدیکی و دوستی ملت های بزرگ منطقه می تواند منافع دشمنان را به خطر بیاندازد باید از همه زمینه ها برای تقویت این رابطه استفاده کرد.

مهمان پرست تاکید کرد: ایران طبیعتا تسهیلات مناسب تری را برای ورود گردشگران مصری اعلام کرده است، با مصوبه هیئت دولت لغو روادید برای گردشگران مصری اعلام شد. همچنین بخش های خصوصی دو کشور ایران و مصر فعال شده اند و هیئت های مختلفی از بازرگانان و تجار به فعالیت در زمینه توسعه روابط اقتصادی دو کشور مشغول هستند و از نظر همکاری های رسمی دولتی هم زمینه های زیادی در سطح تجاری و فنی مهندسی وجود دارد.

وزارت خارجه در پی فعال تر شدن رسانه ها در بخش سیاست خارجی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه درباره همکاری این دستگاه با رسانه های داخلی و خارجی گفت: ما رسانه های ایرانی را به حضور فعال تر در عرصه سیاست خارجی تشویق می کنیم، تولیدات خبری این رسانه ها را می شود به زبان های مختلف ترجمه کرد و در اختیار مخاطبان خارجی آن قرار داد. حضور فعال آنها را در کشورهای مختلف از طریق ایجاد دفتر نمایندگی و یا داشتن خبرنگار و یا همکاری با رسانه های معتبر کشورهای دیگر توصیه کرده ایم.

سیاست کلی وزارت خارجه نقش فعال تر رسانه ها در بخش سیاست خارجی است و نقشی که می توانند به صورت تعیین کننده در تبیین آن و معرفی واقعیات کشورمان به دنیا صورت گیرد، آن هم در شرایطی که هجمه سنگین رسانه های غربی برای تخریب چهره کشورهای مستقل از جمله ایران در افکار عمومی تاثیر داشته و باید مانند آنها در صحنه وارد شوند و از استقلال کشورمان دفاع کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره مبنای انتخاب کشورها در حوزه دیپلماسی جهت ارتقای همکاری ها با آنها گفت: کشورها بر مبنای جایگاهی که در سیاست خارجی کشور ما دارند انتخاب می شوند، ما دیپلماسی عمومی را تکمیل کننده سیاست های دیپلماسی رسمی می دانیم و اگر می خواهیم یک سیاست خارجی موفق داشته باشیم باید دیپلماسی عمومی ما همدیگر را کامل کنند و دیپلماسی عمومی ایران بر طبق کشورهای همسایه، منطقه، اسلامی و آسیایی طبقه بندی شده اند و به ترتیب اولویت هایشان افزایش پیدا می کنند که در این بین می توان به کشورهایی در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا هم گسترش پیدا کند.

افق های مذاکرات آلماتی به سمتی هدایت شوند که حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود

مهمان پرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی اظهار داشت: چارچوبی که در مذاکرات آلماتی ۱ صحبت شده است باید کامل شود. حرکت جدید کشورهای ۱+۵ نشان دهنده این موضوع است که هر چقدر گفت وگوی آنها منطقی تر و متناسب با حقوق ملت ایران باشد امکان دسترسی به تفاهم را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: در نشست آلماتی ۲ باید شاهد نزدیک تر شدن دیدگاه های نمایندگان ۱+۵ با دیدگاه های نمایندگان کشورمان بوده و در یک فضای همکاری با یک رویکرد منطقی و در یک چارچوب روشن و هدفمند، چشم انداز آینده را ترسیم کنیم. باید افق های اصلی مذاکرات به سمتی هدایت شوند که حقوق هسته ای صلح آمیز ایران به شکل کامل به رسمیت شناخته شود و از طرف دیگر ابهامات کشورهایی که در این زمینه ادعاهایی دارند نیز برطرف شود.

ایران برای گفت وگوهای منطقی در چارچوبی که بتواند این شرایط را فراهم کند تلاش خواهد کرد.

نشست آلماتی فرصتی برای تغییر رویکرد آمریکایی ها است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخی به سوالی مبنی بر احتمال مذاکره نمایندگان آمریکا با نمایندگان ایران در حاشیه مذاکرات آلماتی با توجه به اعلام آمادگی مکرر این کشور برای مذاکرات دوجانبه با کشورمان گفت: چارچوب تعامل ایران با کشورهای ۱+۵ روشن است. درخواست مذاکره طرف آمریکایی با نمایندگان ایران که در هر نشستی بارها تکرار شده است و روی آن اصرار کرده اند تاکنون صورت نگرفته است. البته مقام معظم رهبری توصیه هایی فرمودند و در صحبت هایی که در آغاز سال جدید داشتند، اشاره فرمودند که به این گفت وگوها که طرف آمریکایی دنبال می کند خوشبین نیستند ولی مخالفتی هم با آن ندارند. شرطی که توفیق یک گفت وگو را می تواند تضمین کند این است که طرف مذاکره کننده از روی صداقت و احترام بخواهد وارد مذاکره شود و برای بهبود روابط دو کشور هم باید رفتارها دوستانه باشد و هم به دور از رفتار خصمانه.

مقامات آمریکایی در طول ۶۰ سال گذشته سراسر دشمنی هایشان را در حق ملت ایران دنبال کرده اند. اگر انتظار دارند که این فضا تغییر کند باید هم در عمل رفتار خصمانه را کنار بگذارند و هم به حقوق ملت ایران احترام بگذارند. نشست آلماتی ۲ می تواند یک فرصتی برای آمریکایی ها باشد که نشان دهند تا چه میزان قصد دارند به صورت جدی در تغییرات رویکرد اشتباه گذشته خود وارد شوند و به آن عمل کنند.

انتخابات ریاست جمهوری می تواند تبدیل به یک نقطه بسیار درخشانی در تاریخ ایران شود

مهمان پرست در خصوص انتخابات پیش روی ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری که در پیش رو داریم یکی از مهمترین حوادث سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران است. به دلیل اینکه در یکی مقطع تاریخی فوق العاده حساسی به سر می بریم تحولات بزرگی در حال شکل گیری است، ساختار قدرت جهانی در حال تغییر است. مردم کشورها به ویژه در خاورمیانه حرکت بزرگ بیداری اسلامی را شروع کرده اند، پس در چنین شرایط حساسی خیلی از نگاه ها به ایران دوخته شده و انتخابات می تواند یک نقطه عطفی برای برنامه هایی که در پیش رو داریم باشد. البته ممکن است دشمنان تلاش داشته باشند تا از انتخابات برای رسیدن به اهدافشان سوء استفاده کنند که این نیاز به درایت و هوشیاری ملت بزرگ ایران دارد.

وی ادامه داد: ما بسیار امیدواریم این انتخابات تبدیل به یک نقطه بسیار درخشانی در تاریخ ایران باشد، نمایش اقتدار ملی ایرانیان باشد که می تواند فتنه های بزرگی را از سر ملت ما دور کند. نامگذاری سال ۱۳۹۲ به نام سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری فرمودند می تواند معنای آن در حضور پر شکوه ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این گفت وگو و در پاسخ به اینکه کدام کاندیدا شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارد گفت: امیدوارم هر کسی که رئیس جمهور ایران شود از همه ظرفیت ها و امکانات کشور برای شایستگی هایی که ملت ایران دارند استفاده کند و بهترین خدمات را بتواند به مردم ارائه کند.