به گزارش پارس ؛ ایسنا به نقل از روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه نوشت جنگ اعصاب در شبه جزیره کره درحال تشدید است و پیونگ یانگ روز گذشته مانع ورود کارشناسان و مدیران کره جنوبی به منطقه صنعتی کسون شد که سمبل همکاری های دو کشور و به منزله یک منبع مهم کسب درآمد خارجی برای کره شمالی است. مقامات کره شمالی پیش از این از قصد خود برای راه اندازی مجدد راکتوری خبرداده بودند که فعالیت آن پنج سال پیش متوقف شده است. واشنگتن درپاسخ تهدید کرد که از خود و متحدانش دفاع خواهد کرد. در چنین شرایطی سئول خواهان کسب مجوز از آمریکا برای تولید سوخت هسته یی است و به عقیده کارشناسان قصد تولید بمب اتمی را دارد.

براساس این گزارش تمایل پیونگ یانگ به از سرگیری فعالیت راکتور موجب نگرانی مقامات سئول و توکیو شده و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش کره شمالی را یک کشور هسته یی نمی داند. به گفته وی واشنگتن هرکاری که ضروری باشد برای دفاع از خود، کره جنوبی و ژاپن انجام خواهد داد. این هشدار با نمایش قدرت هم همراه بوده و در زمان برگزاری مانور مشترک کره جنوبی جنگنده های پیشرفته آمریکایی بی-دو، جنگنده بمب افکن های اف-بیست و دو و بمب افکن های بی-پنجاه و دو که به دوران جنگ سرد تعلق دارند بر فراز این کشور به پرواز درآمده اند. همه این هواپیماها امکان حمل سلاح هسته یی را دارند.

به نوشته این روزنامه، حتی گزارش های مربوط به تلاش های کره جنوبی برای جلب موافقت واشنگتن با تولید سوخت هسته یی در خاکش هم موجب کاهش تشنج در منطقه نشده است. به گفته کارشناسان منع گسترش سلاح های هسته یی این مساله می تواند موجب آغاز دور جدید مسابقه تسلیحات هسته یی در آسیای شمالی و خاورمیانه شود.

سئول به واشنگتن اطمینان داده که قصد تولید سلاح هسته یی را ندارد ولی به عقیده قانونگذاران آمریکایی و کارشناسان هسته یی تمایل کره جنوبی به کسب توان غنی سازی اورانیوم و فرآوری سوخت مستعمل زمینه دسترسی آن را به فناوری هایی فراهم می سازد که امکان استفاده از مواد تجزیه شونده را برای ساخت بمب اتمی می دهند. این مساله موجب تشدید اختلاف نظر بین دو کره می شود. علاوه براین به عقیده دیپلمات های آمریکایی اگر امکان دستیابی کره جنوبی به این فناوری فراهم شود کشورهای اردن، ویتنام و عربستان هم چنین امکانی را از آمریکا خواهند خواست. براساس این گزارش، در کره جنوبی بیست و دو راکتور اتمی کار می کند. طبق توافقنامه سال هزار و نهصد و هفتاد و دو آمریکا سوخت هسته یی مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار می دهد. در گفت وگوهای اخیر دو طرف امکان بازبینی این توافقنامه بررسی شده است.

به گفته باب کروکر سناتور آمریکایی که به تازگی با رییس جمهور و سایر سیاستمداران کره جنوبی دیدار کرده مقامات این کشور مصرانه برای به دست آوردن حق فرآوری سوخت مستعمل هسته یی مبارزه می کنند و البته حس غرور ملی هم در این زمینه نقش دارد. براساس نظرسنجی اخیر، دو سوم مردم این کشور مایلند کشورشان به سلاح هسته یی دسترسی داشته باشد.

کنستانتین آسمولف کارشناس ارشد انستیتو شرق شناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه در گفت وگو با روزنامه چنین اظهار نظرکرده که این جریان جدید نیست. در زمان لی من باک رییس جمهور سابق هم کره جنوبی خواهان دسترسی به این فناوری ها بود. در این کشور لابی محافظه کاری وجود دارد که مایل است کره جنوبی یک قدرت هسته یی شود. ضمن این که این کشور برنامه هسته یی را زودتر از کره شمالی شروع کرده است. ولی آمریکایی ها نگران این مساله هستند و بعید است که به این زودی تصمیمی گرفته شود.

وی درباره اوضاع منطقه صنعتی کسون چنین اظهار نظرکرده که این اقدام فعلا به منزله یک تک تیر از سوی کره شمالی است. کانال های ارتباطی بین دو کره قطع شده است ولی براساس آخرین داده ها بخشی از نیروهای کره جنوبی همچنان امکان ورود به این منطقه را پیدا کرده اند. در هر صورت توقف ورود آن ها نشانه نگران کننده ای است.

به عقیده استیون هگارد استاد مدرسه روابط بین الملل و تحقیقات اقیانوس آرام وابسته به دانشگاه کالیفرنیا، بعید است که پیونگ یانگ این منطقه را کلا تعطیل کند چون درآمدش به آن بستگی دارد و بیشتر از کره جنوبی آسیب خواهد دید.

براساس داده های وزارت وحدت کره جنوبی هشتصد و شصت و یک کارشناس از این کشور در منطقه کسون کار می کنند که تعدادی از آن ها به طور روزانه به آن جا می روند و برمی گردند و بعضی هم چند شب در آن جا می مانند.