به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پس از مناقشه ای در خصوص رای یک دادگاه فرانسوی مطرح می شوند.

اخیرا دادگاهی در فرانسه حکم داده بود که یک شرکت ارائه خدمات نگهداری از کودکان یکی از پرستاران زن خود را به دلیل پوشیدن روسری" ناعادلانه" اخراج کرده است.

سامیه کدور، یک زن مسلمان فرانسوی به دلیل انتخاب پوشیدن روسری از تلاش برای به دست آوردن یک شغل دولتی در فرانسه ناامید شده است. این در حالی است که با اظهارنظرهای جدید فرانسوا اولاند به زودی ممکن است وی حتی نتواند در بخش خصوصی نیز شغلی پیدا کند.

در حالی که روز یکشنبه مسیحیان فرانسه عید پاک را جشن گرفتند، سامیه کدور در نشست سالانه مسلمانان فرانسه در شهر لوبورگه در شمال پاریس حضور پیدا کرد.

این کنفرانس به عنوان بزرگترین تجمع سالانه مسلمانان در اروپا شناخته می شود و سال گذشته میلادی با حضور ۱۶۰ هزار مسلمان برگزار شد و انتظار می رفت که کنفرانس امسال نیز حتی با تعداد بیشتری برگزار شود. این کنفرانس وارد سی امین سال خود شده و روز دوشنبه به پایان رسید.

بر اساس قانون فرانسه پوشیدن نمادهای برجسته مذهبی از سوی کارمندان دولت این کشور نظیر روسری، عرقچین یهودیان و یا صلیبهای بزرگ ممنوع شده است. دو سال پیش فرانسه پوشیدن روبنده را در اماکن عمومی از سوی مسلمانان ممنوع کرد.

رهبران نشست مسلمانان فرانسه اظهار داشتند که این کشور در پذیرفتن مسلمانان پیشرفت داشته و نسبت به ۳۰ سال پیش امروز زنان مسلمانی که روسری می پوشند دیگر با کنجکاوی، سوء ظن و یا بداخلاقی روبه رو نمی شوند.

با وجود این بسیاری از مسلمانان و حتی برخی یهودیان و مسیحیان کاتولیک نگران هستند که تاکید فرانسه بر ارزش های سکولار ناعادلانه توانایی آن ها در ابراز اعتقادات مذهبی خود را محدود کند.

آن ها همچنین نگران هستند که دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند نیز همچون دولت محافظه کار پیش از خود تنها به دنبال کسب منافع سیاسی باشد.

سامیه کدور ۲۶ ساله که یکی از فعالان مسلمان شهر لوهاور است، اظهار داشت: اسلام در فرانسه تبدیل به یک ابزار سیاسی شده است. هر زمان که یک نزاع داخلی سیاسی وجود دارد، اسلام بازیچه قرار می گیرد.

پس از آنکه در ماه مارس دادگاه استیناف فرانسه رای داد که یک شرکت ارائه خدمات نگهداری از کودکان در بخش خصوصی که بودجه دولتی دریافت می کند ناعادلانه یکی از کارکنان مسلمان خود را به دلیل پوشیدن روسری اخراج کرده واکنش های سیاسی زیادی مطرح شد.

راست گراهای افراطی فرانسه به شدت از این تصمیم انتقاد کرده و حتی وزیر کشور فرانسه نیز نسبت به آن اظهار تاسف کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در یک مصاحبه تلویزیونی به این مناقشه پرداخت و گفت که باید محدودیت های جدیدی علیه پوشیدن روسری از سوی مسلمانان اعمال شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که در آنچه که ما خدمات عمومی مربوط به کودکان کم سن و سال می نامیم، ارتباط با کودکان وجود دارد باید آن را مشابه به آنچه که در مدارس دولتی وجود دارد دانست و من فکر می کنم که در این مورد نیز قانون باید اعمال شود.