به گزارش پارس علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به روند مذاکرات هسته ای کشورمان با اعضای گروه ۵+۱ در نشست آلماتی قزاقستان گفت: آنچه که در مذاکره آلماتی ۱ اتفاق افتاد یک رویکرد نسبی مثبت بود که البته به هیچ وجه نمی شود با خوش بینی به این رویکرد نسبی مثبت نگاه و قضاوت کرد.

وی ادامه داد: سیاست های آمریکایی ها حل مسئله هسته ای ایران نیست. معضل را خود آمریکایی ها ایجاد کرده اند و آن زمانی که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مدالیته توافق کردو آژانس بین المللی انرژی اتمی بر هر شش مورد جمهوری اسلامی ایران مهر تأیید زد، اینجا نقطه پایان ماجرا بود ولی آمریکایی ها دخالت کردند و نگذاشتند که این اتفاق بیافتد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه تصریح کرد: این موضوع نشاندهنده سیاست آمریکاست که این کشور علاقه مند نیست که موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شود.

بروجردی افزود: آمریکا علاقه مند است که موضوع هسته ای به عنوان یک اهرم فشار در جهت خواسته های نا مشروعش در منطقه علیه جهموری اسلامی ایران باقی بماند.

وی اضافه کرد: نشست آلماتی ۲ محکی برای میزان صداقت آمریکایی هاست. اگر آن ها واقعا بر آنچه که بارها اعلام کرده اند که علاقه مندند تا تفاهمی با جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند، این نشست، فرصت مناسبی برای آن ها در این زمینه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: عرصه آزمون آلماتی ۲ برای آمریکا معیار کاملا شفافی برای میزان صداقت آن ها با جمهوری اسلامی ایران است.

بروجردی در ادامه اظهارداشت: همان طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی آغاز سال در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس فرمودند باید ببینیم که آن ها در آلماتی ۲ چگونه عمل می کنند.

وی ادامه داد: اگر تغییری در سیاست قبلی آمریکایی ها که استمرار این وضعیت و ادامه فشار بر جمهوری اسلامی است ایجادشده باشد، باید نشانه های آن در نشست آلماتی ۲ مشخص شود. در غیر این صورت اگر آن ها بخواهند در زمین قبلی بازی کنند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم به سیاست خودش در این زمینه و بر مبنای مقررات بین المللی، عهدنامه" ان پی تی" و مقررات" آژانس بین المللی انرژی اتمی" و نیز اهداف صلح آمیز هسته ای خود ادامه خواهد داد.