به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز (یکشنبه) در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال کشور که در تالار وحدت برگزار شد، طی سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که در آستانه روز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع شما فرهیختگان، اصحاب فرهنگ و قلم، چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در افکار و اندیشه جامعه هستم.

وی افزود: همه جا کتاب تأثیرگذار در تحولات فکری و فرهنگی و علمی جامعه است اما در تاریخ علم و دانشگاهی کشورمان کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ممکن است امروز در بعضی از کشورها روزنامه، مجله، رساله، مقاله بسیار تأثیرگذار باشد که در کشور ما هم اینچنین است اما در تاریخ علم کشورمان همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته است.

روحانی با بیان اینکه افتخار ما مسلمان‌ها بر این است که معجزه پیامبرمان کتاب است و خود قرآن هم یکی از نام‌هایش کتاب است، گفت:‌ ما دارای کتاب آسمانی هستیم که شروع آن کتاب با خواندن و قرائت است و افتخار می‌کنیم به دینی که همواره ما را تشویق به علم و دانش کرده و برای علم مرزی نشناخته است. همانطور که برای هنر، اخلاق، کمالات مرزی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تمامی کتب و نوشته‌هایی که توانسته برای اهداف ملی و انسانی ما تأثیرگذار باشد مورد احترام همگان است اما ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم و هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم.

روحانی افزود: 37 سال از 22 بهمن 57 گذشته و فکر می‌کنم هنوز هم نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم که چه کسی انقلابی است و انقلاب به چه معنا است و تداوم راه انقلاب چیست.

وی تصریح کرد: ما همه به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی جمهوری اسلامی، انقلاب‌مان را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما هنوز هم نیاز است درباره آزادی بگوییم، بنویسیم و تفسیر کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: هنوز هم راجع به استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام باید سخن بگوییم البته همیشه افکار مختلف و متفاوتی وجود دارد و همیشه مخالف و منتقد وجود دارد که به نظر من داشتن مخالف عیبی نیست باید کاری کنیم که مخالف معاند نباشد والا مخالف کسی است که دارای فکر و اندیشه و نظر خاصی بوده و ما نمی‌توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: نظرات،‌ اندیشه‌های مختلف و اساسا اگر کلمه اختلاف به معنای تضارب آراء باشد و آنجایی که نظرات مختلف بیان می‌شود باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود.

روحانی تأکید کرد: ما افتخار می‌کنیم به کشوری که از دیرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده است.یکی از افتخارات جوامع ما در گذشته این بوده که دارای کتابخانه‌های عظیم بوده‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما اهل فکر و اندیشه و کتاب و نوشتن خواندن بوده‌اند، گفت: امروز هم یکی از معیارها و شاخص‌های نه تنها توسعه فرهنگی بلکه توسعه کشور کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: ما در اقتصاد شاخص‌های روشنی داریم. از رونق اقتصادی گرفته تا رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، رشد سرمایه‌گذاری و ده‌ها شاخص دیگر اما بی‌تردید کتاب می‌تواند یکی از شاخص‌های رشد جامعه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب می‌تواند در عرصه فرهنگی، سیاسی،‌ اقتصاد و سایر بخش‌ها شاخص رشد جامعه باشد، تصریح کرد:‌ آنطور که وزیر فرهنگ و ارشاد دقایقی پیش بیان کرد حال کتاب و طبع کتاب و فروش کتاب چندان خوش نیست.

روحانی بیان کرد: اگر حال کتاب خوش نباشد به معنای آن است که در جامعه ما و در مسیر رشد تعالی جامعه و کشور ما با مشکل مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: چرا در نشر کتاب، طبع کتاب و نوشتن کتاب و بالاخره در مقصد نهایی یعنی خواندن کتاب ما امروز دچار مشکل هستیم؟ چرا تیراژ کتاب پایین است؟ البته وضعیت عناوین کتب بد نیست و تعداد عناوین خوب است اما وقتی تیراژ کتاب پایین است معنایش این بوده که ناشر مؤلف و ... دچار مشکل می‌شوند و این سوال پیش می‌آید که باید چگونه جامعه خودمان را به کتاب و کتاب خواندن تشویق کنیم و چگونه هم باید کتاب در صحنه رقابت قرار گیرد؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: معمولا هر چیزی که در مسیر رقابت قرار نمی‌گیرد دچار مشکل می‌شود. کتاب، نوشتن و نشر کتاب و مراکز علمی و دانشگاهی ما باید در مسیر رقابت قرار بگیرند و ما باید همه را برای این مسیر رقابت تشویق کنیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: این رقابت تنها در داخل کشور نباید خلاصه شود بلکه باید این رقابت در سطح منطقه و جهانی ادامه یابد. یک زمانی شاهد این بودیم که برخی کتاب‌های اسلامی مخصوصا از نویسنده‌های معروف به محض اینکه در یک کشوری مانند مصر چاپ می‌شد در ایران و در قم تلاش می شد چند هفته بعد آن کتاب در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد تا بخواهند و تبیین و تفسیر کنند.

روحانی گفت: آیا امروز ما وارد این رقابت در منطقه شده‌ایم؟ بین همه کشورهای اسلامی و دانشگاه‌های معتبر ما اگر وارد رقابت نشویم نمی‌توانیم در نقطه‌ای قرار بگیریم که کتاب ما تحول آفرین باشد.

وی با بیان اینکه در کتاب ما باید حرف و اندیشه نو وجود داشته باشد‌، افزود: امروز تطبع آسان شده. از برکت فضاهای جدیدی و فضاهای مجازی تطبع امروز نسبت به گذشته بسیار آسان شده است اما تألیف به معنای واقعی کلمه و سخن نو گفتن و تولید علم و اندیشه و سخن نو آیا آن هم در حال افزایش است؟ اگر ما می‌خواهیم کشورمان اندیشه و سخن نو در همه علوم افزایش یابد باید فضا را بازتر و‌ آزادتر کنیم.

رئیس قوه مجریه افزود: در همین رابطه باید نقاد برای آینده زندگی خودش نگرانی نداشته باشد و آن جایی که در جامعه اسلامی کسی که نظری دارد نظر خودش را بتواند به خوبی تبیین و بیان کند و مسیر برای سخن گفتنش و اعلام نظر و سخنش کاملا آزاد باشد. هر مقداری ما بتوانیم فضای دانشگا‌ه‌ها را پژوهشکده‌ها، فضای نشر و طبع و نویسندگی و تحقیق را بازتر و آزادتر کنیم و همه را تشویق به این سمت و سو کنیم و بدانیم که هیچکس در بیان نظرش معصوم نیست.

روحانی تأکید کرد: البته ما در فضایی می‌توانیم سخن بگوییم و نقد کنیم که هیچکس به فکر حذف دیگری نباشد. همه مردم و تمام افکار و جناح‌ها باید در سایه تحمل بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم. از افکار یکدیگر استفاده کنیم، اگر خدای ناکرده شرایط به گونه‌ای باشد که از حذف دیگران کسی بخواهد لذت ببرد در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود زیرا آن جوامعی توانستند به پیشرفت برسند که در آن جوامع نقد و نظر آزاد بوده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ما در آستانه روز پیروزی انقلابی هستیم که شعارش شعار آزادی بوده و ما در طول این 37 سال یکی از افتخارات‌مان نقد و نظر آزاد است.

روحانی با بیان اینکه ما باید دبستان و مدرسه و دانش‌آموزان مان را از ابتدا در فضای آزادی نقد و نظر قرار دهیم، افزود: اگر دانش‌آموز توانست از معلم خودش به خوبی نقد کند و اگر مردم توانستند از قوای حاکم به خوبی نقد کنند آن جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.

وی تأکید کرد: خواندن کتاب و تشویق کتاب را باید از مدرسه آغاز کنیم. اگر دانش آموز ما بر خواندن کتاب تشویق شد و نه فقط حفظ کتاب‌های درسی ما میتوانیم جامعه را به سمتی هدایت کنیم که کتاب جزء ضروریات زندگی و سبد ضروریات یک خانواده باشد.

رئیس‌جمهور گفت: اگر ما بتوانیم مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی هدایت کنیم وضع کتاب و نشر ما هم از حالتی که هست می‌تواند متحول شود و نجات یابد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی زندگی‌مان در هفتم اسفند امسال هستیم. شما فرهیختگان و اصحاب قلم و اصحاب اندیشه باید همه مردم را برای حضور در پای صندوق آراء ولو اینکه شرایط از دید شما صددرصد اید‌ه‌آل نباشد تشویق کنید، ما همه باید پای صندوق‌های آراء برویم و من مطمئنم در صورتی که همه مردم ما پای صندوق آرای روز هفتم اسفندماه بروند سرنوشت زیباتری را برای این کشور رقم خواهند زد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: دو انتخابات مهم در یک روز و انتخاب نمایندگان برای مجلسی که آن مجلس می‌خواهد رهبر‌ آینده را برگزیند و همچنین برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که او می‌خواهد قوانین لازم را برای جامعه ما تدوین و تصویب کند و بر امور کشور نظارت کند هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند و انشاءالله همه ما در این رسالت و وظیفه مهم‌مان موفق خواهیم بود و برگ زرین دیگری را در تاریخ کشورمان خواهیم افزود.