پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اعتراض به رد صلاحیت ها در شورای نگهبان و انتقاد به عملکرد این نهاد نظارتی روشی جدید برای فرافکنی کاستی ها و ضعف های برخی جناح های سیاسی است که می خواهد با این روش برای خود حاشیه امنی بسازد.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران در حاشیه سفر خود به ایتالیا در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات مختلف آنان پاسخ گفت. اما در میان آن همه سوال و جواب یک پاسخ در نظر اصحاب رسانه بیشتر جلوه کرد و آن اظهارنظر عالی ترین مقام اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران بود درباره یکی از نهادهای قانونی کشور که وظیفه تأیید یا رد صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی را بر عهده دارد.

پیش از آن  نیز رئیس جمهور در همایشی که با حضور استانداران، یعنی مجریان انتخابات در سراسر کشور، تشکیل شده بود، انتقادات صریح و تندی به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بیان کرده و حاکمیت سلیقه را بر آن یادآور شده بود. حال نکته مهم این است که زیرسوال بردن مرجعیت شورای نگهبان از سوی رئیس جمهور جز ایجاد شبهه در روند انتخابات چه نتیجه ای خواهد داشت؟ در فضایی که دشمن به دنبال بهانه ای برای برهم زدن نظم و آرامش کشور است، آیا نشان دادن روی اختلافات داخلی در رسانه ها جز این نیست که به دشمن دستاویزی برای مداخله داده ایم؟

هرچند برخی معتقدند که اتفاقات درون کشور به هر نحوی به خارج از مرزها خواهد رفت و همه از آن مطلع خواهند شد اما مسلما زمانی این اخبار مستندتر دست به دست خواهند گشت که از زبان عالی ترین مقام اجرایی کشور و در مهمانی کشوری بیگانه و در جمع خبرنگاران آن کشور بیان شده باشد؛ چه سندی از این محکم تر که رئیس جمهور کشوری مستقیما عملکرد یکی از دستگاه های عالی نظارتی آن کشور را زیر سوال برد؛ هرچند غیرعامدانه.

فرافکنی دنباله دار اصلاح طلبان

«الهه کولایی»، فعال اصلاح طلب که در مجلس ششم، نماینده مردم تهران بود، معتقد است پیش از آنکه رئیس جمهور درباره عملکرد شورای نگهبان به آن خبرنگار ایتالیایی پاسخ دهد، اخبار این موضوع در سراسر جهان منتشر شده بود. کولایی به خبرنگار ما می گوید: مگر بزرگان شورای نگهبان نمی بینند که مسائل داخلی انعکاس بین المللی دارد؟

گویا این فعال اصلاح طلب قصد دارد با فرافکنی توپ را به میدان شورای نگهبان بیندازد. کاری که این روزها بیشتر فعالان اصلاح طلب برای توجیه کاستی ها و کم کاری های خود از آن بهره می برند و به فرافکنی روی می آورند و در نتیجه حل همه مشکلات کشور را به حضور اکثریتی اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی گره می زنند. کولایی بیش از این حاضر به پاسخ گویی به خبرنگار ما نشد؛ شاید پاسخی برای این پرسش مهم نداشته است.

راه های قانونی برای اعتراض وجود دارد

یک نماینده  مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار پارس به وجود راه های قانونی برای اعتراض به رأی شورای نگهبان اشاره می کند و می گوید: اگر فردی مسئله ای با رد صلاحیت خود و شبهه ای در خصوص عملکرد شورای نگهبان داشته باشد، مسیر مطرح کردن این شبهه و اعتراض در قانون مشخص است.

حجت الاسلام «نصر الله پژمان فر»، که معتقد است فضای ژورنالیستی جای طرح اعتراضات به شورای نگهبان نیست، ادامه می دهد: آن چه که امروز جلوه ای تازه به خود گرفته این است که بسیاری از افراد چون در عملکردهای خود به بن بست رسیده اند  تلاش می کنند با فرار به جلو، عملکرد شورای نگهبان را مورد تخطئه قرار دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می گوید: به نظر می رسد یکی از اهداف رئیس جمهور در انتقاد به عملکرد شورای نگهبان آن هم در سطح رسانه ای و ژورنالیستی این باشد که می خواهد خود را از پاسخ دادن به وعده های انتخاباتی که دو سال و نیم پیش آن ها را بیان کرده، امتناع کند به همین دلیل مسئله دیگری را مطرح کرده است.

وی ادامه می دهد: متأسفانه اصلاح طلبان که امروز سکان دار دستگاه اجرایی کشور شده اند، برای اینکه بتوانند از فضای پاسخگویی به مردم خود را خارج کنند، فضای پرالتهاب سیاسی ایجاد می کنند تا بیشتر از این مورد خطاب مردم قرار نگیرند.

به اعتقاد حجت الاسلام پژمان فر عملکرد شورای نگهبان براساس قانون بوده است. از این رو این نوع رفتارها در فضای رسانه ای و طرح مسائل به این شیوه با هدف جوسازی برای ایجاد محدودیت برای شورای نگهبان است.

حجت الاسلام پژمان فر نهاد شورای نگهبان را نهادی قانونی و ضروری برای نظام جمهوری اسلامی ایران می داند و تأکید می کند: زیر  سوال بردن مرجعیت شورای نگهبان تنها از سوی افرادی ابراز می شود که قانون مدار نیستند و از آنجا که قانون جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسلامیت تدوین شده است، این افراد در واقع اسلام و نظام را قبول ندارند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مرجعیت قانونی دارد به این نکته اشاره می کند که در برابر این مرجع قانونی همه باید سر تسلیم فرودآورند و از آن تمکین کنند.

حضور مردم پای صندق های رأی  یعنی حمایت از شورای نگهبان

مردم ایران وقتی به نظام جمهوری اسلامی رأی قاطع آری دادند، در حقیقت سرنوشت کشور را به دست افرادی سپردند که با تکیه بر دین نظام دموکراسی را در ایران اسلامی اجرایی کنند. حال چگونه می شود که عده ای از این مردم انتظار دارند در برابر نظام قانونی که اساس آن را دین تشکیل داده قد علم کنند و از مخالفان قانون اساسی حمایت کنند؟

پژمانفر می گوید: در این میان آنچه بیشتر موجب نگرانی است اینکه دولت تلاش خود را برای تأیید صلاحیت افرادی معطوف کرده که در سال های گذشته سابقه عبور از قانون و حمایت از فتنه 88 را در کارنامه سیاسی خود دارند و این مسئله نگرانی هایی در خصوص عملکرد آینده دولت ایجاد می کند.

وی ادامه می دهد: مسلما شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی افراد مستنداتی دارد که به حکم اخلاق آن مستندات را به صورت عمومی منتشر نمی کند. اگر روزی این امکان وجود داشته باشد که پرونده افراد رد صلاحیت شده با هماهنگی خودشان در میان مردم منتشر شود، دیگر کمتر کسی جرأت ایستادن در برابر قانون را به خود راه می دهد.

خطر چندصدایی کشور را تهدید می کند

به نظر می رسد اصلاح طلبان و حامیان آن ها به دنبال بازگشت عده ای از سیاستمداران هستند که در سال 88 نتوانستند از آزمون فتنه سربلند بیرون آمده و خود را از آن تطهیر کنند. به همین دلیل نسبت به تصمیمات نهاد قانونی شورای نگهبان موضع گرفته و در حجم وسیع رسانه ای آن را به باد انتقاد می گیرند. آیا راهیابی عده ای فتنه گر و حامی آن به مجلس شورای اسلامی مهم تر از ایجاد شبهه در میان مردم است؟ شبهه هایی که ممکن است دوباره دشمن را برای ایجاد رخنه در ارکان انقلاب و بخش های گوناگون نظام اسلامی شکاف ایجاد کند و چه خطری بزرگتر از دودستگی جامعه ما را تهدید می کند؟

امروز که خطر چندصدایی کشور را مورد تهدید قرار داده، آیا بهتر نیست با حمایت از تصمیمات قانونی کشور، دست دشمنان را از دخالت در امور داخلی کشورمان کوتاه کنیم و پس از آن به بررسی اختلافات و حل آن با تکیه بر گفتمان انقلابی و الگوگیری از سیره امام خمینی(ره) حل کنیم؟

ایجاد نارضایتی در فضای انتخابات خطرناک است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم نسبت به عملکرد رئیس جمهور در زیر سوال بردن مرجعیت شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار پارس، ابراز نگرانی می کند؛ به اعتقاد وی بستر انتخابات فرصتی برای دشمن ایجاد می کند تا با استفاده از نارضایتی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و  فرهنگی، رقابت های انتخاباتی را به یک موضوع امنیتی تبدیل کند.

در حقیقت از نظر«سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی»، ضرورت حفظ امنیت جامعه در فضای انتخاباتی بیش از گذشته احساس می شود چرا که این فضا آماده ایجاد التهاب و تنش است و بنابراین دشمن از هر فرصت اندکی برای نفوذ و حمله به مواضع متحدانه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی نهایت استفاده را می کند.

قاضی زاده با بیان اینکه اظهارات یک مقام عالی در چنین فضایی می تواند بر التهاب آن بیفزاید، ادامه می دهد: اگر رئیس جمهور هم به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور در این فضاسازی شرکت کند، قطعا ضربه پذیری ما بیشتر خواهد شد و احتمال ایجاد بحران شدیدتر می شود.

وی به فضای انقلابی سال های 58 و 59 اشاره می کند و نقش بنی صدر را در توانایی دشمن بعثی به حضور در خاک ایران و پیشروی تا پشت دروازه اهواز بر می شمرد و می گوید: در ابتدای انقلاب بنی صدر تلاش کرد حاکمیت دوگانه در کشور ایجاد کند و همین مسئله ما را دچار ضعف امنیتی کرد تا جایی که دشمن خارجی به خود جرأت داد به خاک ما حمله کند.

این نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: اگر در سال 59 ما دارای اقتدار ملی و درونی بودیم، دشمن یا جرأت نمی کرد به ما حمله کند یا اگر حمله می کرد به علت واکنش مناسبی که در مقابل هجوم خود می دید، نمی توانست در همان ابتدای کار تا نزدیکی اهواز برسد.

وی بر تأثیرگذاری رفتار عالی ترین مقام سیاسی کشور در این مسئله را بسیار مهم می داند و می گوید: وقتی دشمن خارجی دوگانگی را بر فضای سیاسی کشور حاکم ببیند، حتما بر تجزیه کشور طمع می کند.

هدف رئیس جمهور راضی کردن اصلاح طلبان است

قاضی زاده هاشمی که معتقد است رفتار رئیس جمهور در انتقاد به جایگاه قانونی شورای نگهبان آن هم با توسل به ابزار رسانه ، فقط به این دلیل است که می خواهد اصلاح طلبان را از خود راضی نگه دارد تا در دوره بعدی انتخابات بتواند بر جایگاه این جناح در میان مردم تکیه کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به تأیید گرفتن حجت الاسلام روحانی از شورای نگهبان  قانون اساسی در 6 مرحله اشاره می کند و می گوید: رئیس جمهوری که برآمده از رأی مردم و به واسطه تأیید شورای نگهبان است آیا در دوره های پیشین با سازوکار فعالیت این شورا مشکلی نداشت؟

قاضی زاده با اشاره سفر رئیس جمهور به ایتالیا و حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنان، می گوید: منتقل کردن مسائل داخلی به فضای خارج از کشور آن هم از طرف یک دیپلمات با سابقه که روزگاری طولانی به عنوان عالی ترین مقام امنیتی کشور خدمت می کرده بعید است مگر این که بگوییم عمدی در کار بوده است.