پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد سعید احدیان- آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز اظهاراتی را بیان کردند که نگرانی های ما را از روندی که ایشان در پیش گرفته‌اند بیش از پیش کرد. نکات مختلفی درباره این اظهارات قابل طرح است که فقط به بخش مربوط به تایید صلاحیت حجه الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی می پردازم. ابتدا بیان آیت الله هاشمی:

«صلاحیت شخصیتی که اشبه(شبیه‌ترین فرد) به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شماتریبون داد؟ صداوسیما برای شما باشد؛ اگر امام، نهضت امام و اراده عمومی مردم نبود هیچ کدام این ها نیز نبودند. هدیه بدی به بیت امام(ره) در زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم دادند که ان شاءالله خداوند از شما بگذرد و شما را ببخشد»

1. امیرمحبیان در تحلیلی خواندنی و قابل تامل درباره نوع رفتار سیدحسن خمینی اشتباه اصلی سیدحسن خمینی را این طور توصیف کرد که وی ورود خود را به عرصه سیاست در بازی سیاسی طراحی شده آقای هاشمی طراحی تعریف کرد و چون در بازی سیاسی آقای هاشمی، نقش سید حسن رهبری آینده در نظر گرفته شده بود، سیدحسن خود را وابسته به یک جریان سیاسی تعریف کرد.

2.امیر محبیان استفاده از عبارات های اغراق آمیز علامه توسط آقای هاشمی را بخشی از این پازل توصیف کرد که لطمه جدی به سید حسن خمینی زد مخصوصا اینکه سیره امام در نقطه مقابل این مساله یعنی خدمتگزار دانستن مردم نه رهبر خواندن خود تحلیل کرد.

3.عبارت سید حسن خمینی اشبه به امام خمینی است، کلمه ای است که می توان آن را تاییدی بر تحلیل امیر محبیان دانست. این که سیدحسن خمینی فردی باسواد و خوش فکر است و دارای ویژگی های زیادی است درست؛ اما اینکه وی را شبیه‌ترین فرد به امام توصیف کنیم، روشن است که هیچ تطبیقی با واقع ندارد. چنین توصیفی یعنی تایید بازی سیاسی طراحی برای رهبری آینده سیدحسن، آن هم با مدلی درست در نقطه مقابل مشی و سیره امام.

4.شاید قبلا سوالاتی درباره عدم تایید سید حسن خمینی ایجاد شده بود اما اظهارات کنونی آقای هاشمی تاییدی بر تصمیم درست شورای محترم نگهبان محسوب می شود.

5.پیشنهاد می کنم آقای سیدحسن خمینی خیلی سریع نسبت به این غلوگویی واکنش نشان دهد و اعتبار خود و بیت امام را حفظ کند. لازم است ایشان خود را بزرگتر از آن بداند که در بازی دیگران تنها بازیگری ساده باشد و خیلی زود اشتباه گذشته را جبران کند.

6.نکته آخر اینکه ما همه خود را وامدار و بدهکار امام می دانیم اما بدهکاری به امام چه ارتباطی دارد که خود را به همه کسانی که با امام نسبت فامیلی دارند، بدهکار بدانیم ما وظیفه داریم شان منتسبین به امام را حفظ کنیم اما....