پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر «رضا سراج» عضو هیات علمی دانشگاه و تحلیل گر مسائل استراتژیک در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در رابطه با تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نوشت:

«در هفته های گذشته شاهد آن بودیم که تعدادی از زندانیان امنیتی میان ایران و ایالات متحده آمریکا تبادل شدند که این موضوع نشان از اقتدار امنیتی- سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد. از یک سو تعدادی از هموطنان ما در ایالات متحده به اتهام تلاش برای دور زدن تحریم ها و مسائل امنیتی دستگیر شدند از سوی دیگر دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی ایران اشخاصی مانند جیسون رضاییان و چند نفر دیگر را یه دلیل اقدامات ضد امنیتی بازداشت کردند. این افراد که در پوشش های مختلف(مانند خبرنگار) توانسته بودند در مراکز مهمی نفوذ کنند با اقدامات به موقع دستگاه های امنیتی مورد شناسایی و دستگیری قرار گرفتند.

در این مقطع با تصمیم مجموعه نظام و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، موضوع تبادل متهمان امنیتی مطرح شد و از موضع اقتدار و با یک دیپلماسی انقلابی این اقدام صورت پذیرفت. در این اقدام علاوه بر اینکه با زیاده خواهی های ایالات متحده مخالفت شد، خواسته های جمهوری اسلامی ایران نیز به طرف مقابل تحمیل گردید.

اصلی ترین بازیگران این دیپلماسی انقلابی نیز عبارت بودند از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عالی ترین مقام نظام که با هدایت ایشان مساله تبادل به بهترین صورت ممکن پیش رفت.

آمریکایی ها در این حوزه مجبور به عقب نشینی شدند و با این اقتدار بود که آنها ضمن بازگرداندن متهمان امنیتی ما، بخشی از مطالبات مالی ما را نیز عودت دادند؛ بنابر این اگر اقتدار لازم در اقدام جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت، این مطالبات نیز بازگردانده نمی شد.

آمریکایی ها که 11 طرح جدید برای تحریم روی میز داشتند، می خواستند که این تبادل قبل از اجرایی شدن برجام و بدون دادن هیچ امتیازی از سوی آنها انجام شود. در عین حال جمهوری اسلامی با به کار بردن یک دیپلماسی انقلابی و با هدایت عالی ترین مقام نظام توانست حداکثر بهره را از تبادل ببرد و امتیازات قابل توجهی را جذب کند.

به نظر من این موضوع یک موفقیت بزرگ و عالی برای نظام بود و اثبات کرد که اتخاذ دیپلماسی با روح انقلابی می تواند نتایج قابل توجهی برای ما داشته باشد.

داده ها و ستانده های این تبادل نشان از آن دارد که برخورد مقتدارنه، منافع بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت و این یک درس بزرگ برای ماست. تاریخ انقلاب اسلامی نیز گواه آن است که در صورت برخورد مقتدرانه با دشمنان می توانیم در استیفای حقوق خود در برابر آنها امیدوار باشیم و از آن طرف در مقاطع مختلف بر ما اثبات شد که امید داشتن به صداقت طرف مقابل نتیجه ای جز پشیمانی برای ما نخواهد داشت.

اهمیت آزادسازی زندانیان امنیتی برای آمریکا

در بررسی هر چه بهتر جوانب تبادل زندانیان امنیتی باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بازداشت بودن چند شهروند آمریکایی(که برخی از آنها مانند جیسون رضاییان اصالتا آمریکایی نبودند) چه اهمیتی برای دولت آمریکا دارد.

دلیل این اهمیت را می بایست در این مهم بافت که شخصی مانند جیسون رضاییان متعلق به شبکه جاسوسی ایالات متحده می باشد و این موضوع برای دولت آمریکا از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است که مامور امنیتی وی توسط دولتی دیگر(آن هم جمهوری اسلامی ایران که بالاترین درجه خصومت با آمریکا را دارد) به دام بیفتد.

در همین جا می بایست از نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر به عمل آوریم و افرادی که در روزهای نخست دستگیری رضائیان به این سازمان انتقاد می کردند، یک عذرخواهی بدهکارند. این سازمان با اشراف اطلاعاتی بسیار عالی و با موقعیت شناسی مناسب رضاییان را بازداشت و با این کار مجموعه های آلوده را مصون سازی نمود چرا که وی در نهادی مانند ریاست جمهوری نفوذ کرده بود و توانسته بود در این نهاد سرپل اطلاعاتی پیدا کند.

ضمن آنکه این دستگیری به یک آورده مهم برای نظام تبدیل شد و منافع آن حاصل مردم شد. بنابر این آن دسته از افرادی که در ابتدا این کار را کوچک می شماردند و یا نسبت به آن انتقاد داشتند، هم اکنون و با توجه به دستاوردهای برشمرده باید این اقدام را مورد تقدیر قرار دهند.»