به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در مقاله ای نوشت که اقتصاددانان اسرائیلی از الان برای لحظه اولی که آشتی با ترکیه محقق شود، برنامه ریزی را آغاز کرده اند.

بخش گردشگری

این روزنامه عبری زبان می افزاید که نمایندگان گردشگری و سفر اسرائیلی با استقبال از مکالمه تلفنی بین بنیامین نتانیاهو و رجب طیب اردوغان نخست وزیران ترکیه و رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرده اند که ترکیه جایگاه خود را به عنوان محلی کامل برای مرخصی و استراحت از سوی اسرائیلی ها باز یابد.

در این مقاله طولانی که در صفحه اقتصادی یدیعوت به چاپ رسیده، آمده است که گردشگری اسرائیل در ترکیه در دهه اخیر شاهد افت و خیزهای زیادی بوده است، اما این صنعت در سالهای اخیر سقوط شدید داشته است، اتفاقات کشتی مرمره در می سال ۲۰۱۰ چالش بی سابقه ای را در این روند ایجاد کرد و تحریم گردشگری که کمیته های کارگری اسرائیلی آن را اعلام کردند باعث کاهش شدید گردشگران شد.

در این راستا ایزی مادم مدیر شرکت صهیونیستی ایزی تراول در گفتگو با یدیعوت پیش بینی کرده است که تعداد سفرها به ترکیه برای تابستان امسال بویژه سفر به بندر آنتالیا جزو بیشترین مکان های تفریحگاهی اسرائیلی ها باشد.

وی می افزاید که اسرائیلی ها به شدت به دنبال بازگشت به شرایط قبل هستند، اما فشارهای اجتماعی و تحریک از سوی کمیته های کارگری اثرات خود را گذاشته است. وی می افزاید که نمی داند کمیته های کارگری تصمیم خود را عوض می کند یا نه، اما می داند که این موضوع با درخواست بسیاری از سوی اسرائیلی ها مواجه می شود.

بخش تجاری

گزارشهای رسیده از آکادمی صادرات رژیم صهیونیستی که یدیعوت به آن اشاره می کند، می نویسد که با وجود چالش میان دو طرف، فعالیت های تجاری دو طرف در سالهای اخیر با افزایش مواجه بوده است. تحلیل بخش اقتصادی در آکادمی صادرات اسرائیل نشان می دهد که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تجارت بین اسرائیل و ترکیه با توسعه ای به نسبت ۴۲ درصد مواجه بوده و از ۴۶/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ با ۵/۳ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

صنایع هوایی- نظامی

به نوشته این روزنامه صنایع هوایی نیز در پایان این هفته با اشاره به روابط ترکیه با اسرائیل نسبت به از سر گیری روابط میان دو طرف خوش بینی هشدار آمیزی دارند، بر اساس اعلام این صنایع معامله بزرگ فروش دستگاه های تصویربرداری از شرکت البیت والتا با مبلغ ۱۴۱ میلیون دلار که از یک و نیم سال پیش به دستور ایهود باراک وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی متوقف شده بود، احتمالا از سر گرفته خواهد شد. در آن زمان اعلام شده بود که احتمال دارد این تکنولوژی اساسی اسرائیلی به دست ایران برسد، چرا که ترکیه روابط خوب نظامی را با ایران آغاز کرده بود.

بنا بر گزارش یدیعوت در دهه اخیر ارتش ترکیه بزرگترین مشتری رژیم صهیونیستی بود و معامله های میلیاردها دلاری برای تقویت تانک های باتون و جنگنده های فانتوم و هواپیماهای بدون سرنشین کوچک از نوع هاون و سایر معامله ها با این رژیم انجام داده بود. ترکیه همچنین خریدار احتمالی سلاح های استراتژیک و خاص اسرائیلی ها مانند ماهواره جاسوسی اوویک و موشک حیتص و تانک مرکاوا نیز بود. اما رسیدن اردوغان به قدرت در ترکیه سالها قبل از اتفاق کشتی مرمره مناسبات میان دو طرف را سرد کرد. معامله اوویک با وجود اعلام نیروهای هوایی در مورد انجام آن، متوقف شد. بعد از کشتی مرمره نیز ترکیه به صورت رسمی ادامه خریدهای خود از اسرائیل را لغو کرد، اما در عین حال معامله های انجام شده مانند خرید هواپیماهای بدون سرنشین کوچک از این رژیم را متوقف نکرد.

بعد از راکد شدن روابط میان دو طرف وزارت جنگ اسرائیل در سال گذشته تصویب کرد که شرکت التا در سرزمین های اشغالی در معامله ای ۲۰۰ میلیون دلاری هواپیماهای جاسوسی ترکیه را به دستگاه های جنگ الکترونیک مجهز کند.

در هفته های آینده روشن خواهد شد که آیا موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این آمادگی را دارد که ممنوعیت فروش تجهیزات حساس تصویربرداری به ترکیه را لغو کند و آیا ترک ها همچنان به این معامله اهمیت می دهند یا نه؟ یک مسئول ارشد در یکی از شرکت ها دیروز گفت که می توان فرض کرد که ترک ها روابط با صنایع امنیتی را کم کم از سر خواهند گرفت، در ابتدا احتمالا موضوعات با حساسیت استراتژیک کمتر مانند هواپیماهای بدون سرنشین مطرح خواهد شد. البته صنایع امنیتی هم برای آنها بسیار مهم است.

خط لوله انتقال گاز و منافع مشترک

بنا بر این گزارش در حالیکه دو طرف به دنبال از سرگیری مناسبات دیپلماتیک هستند، در ماههای اخیر با تشویق دو طرف مذاکرات فشرده ای برای احداث خط لوله گاز طبیعی از چاه لافیتان در سرزمین های اشغالی برای ترکیه در دست انجام است، این خط لوله امکان صادرات گاز به ترکیه را می دهد و این شبکه را به شبکه گاز اروپایی نیز متصل می کند، این اقدام می تواند در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و راهبردی میان دو طرف نیز مورد استفاده قرار گیرد. تا چهار سال پیش حتی ایده هایی در زمینه کشیدن کابل برق و لوله های آب میان دو طرف نیز مطرح شده بود و لوله انتقال گاز می تواند به عنوان مشوقی برای این طرح ها مورد استفاده قرار گیرد.

در ماههای اخیر تعدادی از شرکت های اسرائیلی رایزنی هایی را با ترکیه برای صادرات گاز طبیعی به این کشور انجام داده اند، این رایزنی ها در مدت زمان طولانی به صورت محرمانه باقی مانده و تنها هنگامی این موضوع به رسانه ها درز کرد که مشخص شد شریک سومی در این میان وجود دارد که شرکت نوول انرژی است و از این معامله ناراضی است. مخفی کاری در این پرونده نیز به علت این نگرانی بود که خیزشی در ترکیه صورت گیرد و در نهایت مانند تجربه مصر کل پروژه با مشکل مواجه شود.

یک سال پیش یک مقام ترک در وزارت خارجه این کشور مدعی شد که این کشور نیز منافعی از اینکه گاز اسرائیلی ها از طریق این کشور صادر شود، دارند. ترک ها نیز مانند کشورهای دیگر این روزها وابستگی زیادی به واردات گاز از روسیه دارند و ارتباط داشتن با چاه لافیتان می تواند میزان این وابستگی را کم کند و انرژی کافی با قیمت مناسب را برای آنها به همراه داشته باشد. لافیتان نیز معتقد است که ترکیه مشتری انتقالی خوبی است و می تواند پلی برای صادرات گاز این چاه به اروپا باشد.