به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، در نشستی که بین « ایگور شوال اف» معاون اول نخست وزیر روسیه با رئیس جمهور قرقیزستان برگزار شد اعلام شد که وزارت خانه های حمل ونقل ۲ کشور تدابیری را در جهت غیر نظامی سازی پایگاه ماناس تهیه و برای آشنایی و تصمیم گیری به نهادهای وابسته ارائه کرده اند.

« کرتاگ» پایگاه رسمی خبری دولت قرقیزستان با اعلام این خبر گفت که در این دیدار روی طرح تهیه شده در این زمینه تبادل نظر شده است.

به نوشته این منبع، این مقام دولت روسیه و رئیس جمهور قرقیزستان در این دیدار همچنین تمهیدات لازم برای برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که ماه می در بیشکک برگزار می شود را نیز مورد بحث قرار دادند.

موضوع همکاری روسیه و قرقیزستان در بخش انرژی به خصوص احداث نیروگاه های برق آبی « کمبرآته ۱» و « ورخنی- نارینسک» نیز از دیگر محورهای مذاکرات بوده است.

همچنین در این جلسه، آتمبایف با اعلام پایبندی قرقیزستان به توافقات در زمینه همگرایی اقتصادی، پیوستن به اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان، بلاروس و جامعه اقتصاد واحد این کشورها را از اهداف برنامه توسعه کشورش دانست.

شوال اف نیز با استقبال از این سخنان تأکید کرد که روسیه به طور فعال از تلاش های بیشکک برای عضویت در اتحادیه گمرکی و جامعه اقتصاد واحد این کشورها با نظرداشت منافع قرقیزستان و حفظ استقلال سیاسی این کشورها حمایت خواهد کرد.

این مقام دولت روسیه روز جمعه گذشته به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی « قرقیزستان در راه ادغام به جامعه اوراسیا» وارد بیشکک شد و در حاشیه این همایش با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

گفته می شود در دیدار شوال اف و آتمبایف برخی مسائل مربوط به سفر احتمالی « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان به منظور شرکت در نشست آتی سازمان امنیت جمعی نیز مورد گفت وگو قرار گرفته است.