به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، تظاهرکنندگان در صنعاء شعارهایی برای بازداشت هرچه سریعتر قاتلان جوانان انقلابی و ممانعت از مشارکت این افراد در کنفرانس مذاکرات ملی سر دادند.

پیشتر توکل کرمان، فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل تاکید کرد که در اعتراض به حاشیه راندن جوانانی که رهبری جنبش اعتراض آمیز را در یمن برعهده داشتند، در این کنفرانس مشارکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر در چندین شهر و منطقه در جنوب یمن روز پنج شنبه تظاهراتی در اعتراض به بازداشت چهار تن از فعالان جدایی طلب جنوب یمن برپا شد.

منابع محلی در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی یونایتد پرس اینترنشنال اعلام کردند، هزاران تن از جدایی طلبان جنوب یمن در استان ها و مناطقی همچون ابین، الضالع و لحج تظاهرات کردند.

منابع تاکید کردند: تظاهرکنندگان پرچم های سابق جنوب یمن و عکس هایی از علی سالم البیض، رئیس جمهوری سابق جنوب یمن برافراشتند و خواهان محاکمه عاملان بازداشت چهار تن از جدایی طلبان در جریان نافرمانی مدنی در عدن شدند.

جدایی طلبان جنوب یمن هر پنج شنبه تظاهراتی به مناسبت روز" اسیر جنوبی" برگزار می کنند و خواستار بازگرداندن کشور جنوب و خودمختاری می شوند.

تظاهرکنندگان شعارهایی در بازگشت کشور مستقل جنوب سر دادند و مشارکت برخی از اعضای جنبش جنوب در کنگره گفت وگوها در صنعاء را محکوم کردند و خواستار خودمختاری شدند.

یکپارچگی یمن در سال ۱۹۹۰ بین شمال و جنوب در توافقنامه ای به امضای دو طرف رسید اما پس از آن کشور یمن دچار جنگ داخلی چهار ساله شد که تاثیر زیادی بر سرنوشت یمنی ها گذاشت.

از سوی دیگر جمال بن عمر، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن روز پنج شنبه در نشستی در مقر کمیته عالی انتخابات و رفراندوم در صنعاء با حضور نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی گفت: سازمان ملل به حمایت از تلاش ها برای برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در یمن در ماه فوریه پایبند است.