به گزارش پارس به نقل از فارس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که جامعه اطلاعاتی این کشور هنوز به این نتیجه نرسیده که رهبران ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته ای گرفته باشند.

« جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به ارایه ارزیابی جامعه اطلاعاتی این کشور از « تهدیدات جهانی» پرداخته است.

* ایران به بازیگری نوظهور در عرصه سایبری تبدیل شده است

بخشی از این گزارش که روز سه شنبه منتشر شده، به موضوع ایران و حزب الله لبنان پرداخته و با تکرار اتهامات بی اساس گذشته علیه ایران، مدعی می شود: نقشه نافرجام سال ۲۰۱۱ برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن نشان داد که ایران ممکن است تمایل بیشتری برای استفاده از فرصت ها برای حمله به ایالات متحده در واکنش به احتمال حمله به نظام این کشور، داشته باشد. ایران همچنین بازیگری نوظهور و تهاجمی در عرصه سایبری است. به هر حال ما در ارزیابی خود مبنی بر این که ایران ترجیح می دهد از تقابل مستقیم با آمریکا خودداری کند، تغییری نداده ایم چرا که حفظ نظام اولویت ایران است.

* حزب الله برنامه ضدآمریکایی خود را حفظ می کند

در ادامه این ارزیابی تلاش شده حزب الله لبنان را نیز به فعالیت تروریستی متهم کند. این گزارش می افزاید: فعالیت های تروریستی حزب الله لبنان در خارج از لبنان متمرکز بر اسرائیل بوده است. به عنوان مثال می توان به اعلامیه دولت بلغارستان مبنی بر این امر اشاره کرد که حزب الله لبنان مسئول بمبگذاری سال ۲۰۱۲ در اتوبوس در فرودگاه « بورگاس» بوده که به مرگ پنج اسرائیلی منجر شد. ارزیابی ما همچنان این است که این گروه دستورالعمل قوی ضدآمریکایی خود را حفظ می کند اما نسبت به تقابل مستقیم با آمریکا در خارج از خاورمیانه مردد است.

* جامعه اطلاعاتی آمریکا نمی داند که ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته ای دارد یا خیر

این گزارش بار دیگر ایران را در کنار کره شمالی به تلاش برای رسیدن به قابلیت تولید سلاح های کشتار جمعی قرار داده و می افزاید: ارزیابی ما این است که ایران در حال توسعه قابلیت های هسته ای برای تقویت امنیت، پرستیژ و نفوذ منطقه ای خود است، قابلیتی که بتواند به این کشور این توانایی بدهد که در صورت اتخاذ تصمیم، بتواند سلاح های هسته ای تولید کند. ما نمی دانیم آیا ایران در نهایت تصمیم به ساخت سلاح هسته ای می گیرد.

تهران تخصص فنی در برخی از حوزه ها از جمله غنی سازی اورانیوم، راکتورهای هسته ای و موشک های بالستیک را توسعه داده و با توجه به این تخصص ها است که می تواند تصمیم خود برای ساخت سلاحی هسته ای که قابلیت پرتاب با استفاده از موشک داشته باشد را عملی کند. این پیشرفت های فنی ارزیابی ما را درباره این امر تقویت کرده که ایران دارای ظرفیت علمی، فنی و صنعتی لازم است تا در نهایت بتواند سلاح هسته ای تولید کند. این توانایی، اراده سیاسی برای اقدام به این کار را به عنوان محور اصلی قرار می دهد.

* ایران نمی تواند مواد هسته ای خود را به سمت دیگری ببرد بدون این که کسی متوجه شود

این گزارش می افزاید: لازم به ذکر است که ایران در طول سال گذشته پیشرفت هایی داشته و اکنون در موقعیت بهتری قرار دارد که اگر تصمیم گرفت، بتواند با استفاده از ذخایر اورانیومی و تأسیسات هسته ای اعلام شده خود اورانیوم با غنای تسلیحاتی تولید کند. با وجود این پیشرفت ها، ارزیابی ما این است که ایران نمی تواند مواد اعلام شده و تحت نظارت پادمانی خود را به کاربرد دیگری منحرف کند و اورانیوم با غنای تسلیحاتی تولید کند بدون این که کسی متوجه شود.

برداشت ما [جامعه اطلاعاتی آمریکا] این است که تصمیم گیری ایران بر مبنای روش سود و هزینه است و این امر به جامعه بین المللی امکان این امر را فراهم می آورد تا بر ایران تأثیر گذارد. رهبران ایران بدون شک هنگام تصمیم گیری درباره برنامه هسته ای به امنیت، شکوه و نفوذ ایران و همچنین محیط امنیتی و سیاسی بین المللی توجه می کنند. در این رابطه، برداشت ما این است که ایران تلاش دارد میان اهدافی که در تضاد با هم هستند، توازن ایجاد کند. این کشور می خواهد قابلیت موشکی و هسته ای خود را تقویت کند بدون این که واکنش شدیدی مانند حمله نظامی یا تحریم هایی که نظام را به خطر می اندازند را برانگیزد.

* توانایی تولید بومی موشک ها قابلیت ایران در اعمال قدرت را تقویت کرده است

در ادامه این گزارش آمده است: قضاوت ما این است که ایران احتمالا ترجیح خواهد داد موشک بالستیک را به عنوان وسیله پرتاب سلاح هسته ای به کار گیرد. موشک های بالستیک ایران توانایی حمل سلاح های کشتار جمعی را دارند. علاوه بر این، ایران نشان داده توانایی پرتاب ماهواره های کوچک را دارد و ما بطور فزاینده ای نگرانیم که این گام های فنی در کنار نظامی که رویکرد تخاصمی در برابر آمریکا و همپیمانان ما دارد، به تهران ابزار و انگیزه کافی بدهد تا موشک های فضایی و دوربردتری مانند موشک های بالستیک قاره پیما بسازد.

ایران هم اکنون بیشترین تعداد موشک های بالستیک را در خاورمیانه دارد و در حال توسعه دامنه، برد و پیچیدگی زرادخانه موشک های بالستیک خود است. تعداد فزاینده موشک های موجود بالستیک ایران و تولید بومی موشک های کروز ضدکشتی و تولید نخستین موشک های کروز سطحی، قابلیت ایران برای تقویت اعمال قدرت را بالا برده است. تهران از موشک های متعارف خود به عنوان بخشی از راهبرد خود برای بازدارندگی و در صورت لزوم به عنوان قدرت تلافی در برابر منطقه و قوای آمریکایی می نگرد.