به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این دیدار دو طرف روابط دوجانبه و وضعیت عراق و مسائل منطقه ای، به ویژه تحولات سوریه، لبنان و بحرین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه عراق دارای نقش و جایگاه راهبردی در منطقه است، خاطرنشان کرد: از این که عراق در سال های اخیر به جایگاه حقیقی خود بازگشته خرسندیم. روابط ممتاز دو کشور دارای ظرفیت های فراوانی برای توسعه و تحکیم هر چه بیشتر در تمامی زمینه هاست.

وی اضافه کرد: تحولات در سوریه صرفا از طریق گفت وگوی ملی و توافق بر سر میثاق ملی در چارچوبی سوری – سوری تحقق یافتنی است و واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب به گروهی که فاقد رای مستقیم مردم است، اقدامی نامناسب توصیف می شود. اتحادیه عرب با این اقدام، رویه ی خطرناکی را آغاز کرده، که می تواند در آینده در مورد برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به تحولات داخلی عراق گفت: اطمینان داریم رهبران دینی سیاسی و ملی و مردم فهیم عراق این توطئه را نیز همانند سایر بحران های دهه گذشته به خوبی پشت سر خواهند گذاشت.

امیرعبداللهیان اوضاع بحرین را نگران کننده خواند و با انتقاد از تداوم حضور نیروهای نظامی یک کشور همسایه در بحرین، از خدشه دارشدن حاکمیت و استقلال بحرین اظهار تاسف کرد و بر گفت وگوی ملی موثر و توجه به مطالبات مردم در آن کشور تاکید کرد.

وی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته یی جمهوری اسلامی ایران و شش کشور را به اطلاع عمار حکیم رساند.

به گزارش ایسنا در این دیدار سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز تاکید کرد: همواره از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق تشکر می کنیم. برخی دشمنان منطقه درصددند که تجربه دمکراسی در عراق را ناموفق و نارکارآمد جلوه دهند. این در حالی است که تمام اقوام و گروهها و مذاهب در عراق بر اصول حاکمیت استقلال و تمامیت ارضی تاکید دارند.

حکیم با اشاره به برگزاری انتخابات استانی در عراق، آن را نمونه ای از عراق دمکراتیک خواند که با درایت رهبران دینی و سیاسی و ملت با بصیرت عراق در مسیر درست خود به پیش می رود.

وی اضافه کرد: حمایت برخی طرف ها از گروه های افراطی در سوریه کمکی به حل مشکل نخواهد کرد و بحران این کشور صرفا راه حل سیاسی دارد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره تحولات بحرین بر راهکار سیاسی تاکید و ابراز امیدواری کرد: گفت وگوهای ملی منجر به نتیجه عملی شود. همچنین نسبت به گام های اندک ولی مثبت اتخاذ شده در نشست آلماتی ابراز خرسندی کرد.