پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-مهدی مسائلی*- اقدام حکومت سعودی در اعدام شیخ نمر اگرچه همه جهان را متعجب ساخته و حتی متحدین غربی عربستان به انتقاد از آن پرداختند، ولی این اقدام منفعلانه آل سعود را می توان انتقامی از جهموری اسلامی ایران در قبال هلاکتِ «ظهران علوش» دانست. حقیقت این‌که اعدام شیخ نمر تنها چند هفته بعد از کشته شدن رهبر گروه تروریستی جیش الاسلام تحت حمایت عربستان، اتفاق افتاد. 

زهران علوش در حالی نماینده رسمی عربستان در میان گروه های مختلف تروریستی سوریه بود که در طرفداری از فرقه‌گرایی و ایجاد جنگ شیعه و سنی تفاوتی با گروه‌های همچون داعش نداشت و حتی خواهانِ بازگردانیِ خلافت اموی بوده و علویان و شیعیان را شبه مجوس می‌دانست و خواهان پاکسازیِ دمشق از همة شیعیان و علویان بود. البته عربستان سعودی به گونه‌ای این سازمان تروریستی را توجیه نموده بود که در مواضعِ خویش، غرب و آمریکا را مورد هجوم قرار نداده و حساسیت‌های کشور های غربی را کمتر برانگیزنند.

به هرحال، کشته شدن «ظهران علوش» شکستی بزرگ برای عربستان سعودی در عرصه میدانی سوریه به شمار می رفت و کُورسُویه‌های امید این کشور برای پیروزی در سوریه را ناامید ساخت. از این رو شاید نظام سعودی با اعدام شیخ نمر به زعم خویش انتقامی از جمهوری اسلامی در این باره گرفته باشد. 

افزون بر این، با تشدید حملات غرب و روسیه  در سرکوب تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، ممکن است انگیزه‌های فرقه‌گرایانه این‌گروه‌ها جای خویش را به مقابله با نظام‌های وابسته و متحد غرب، همچون عربستان بدهد، از این رو به نظر می رسد نظام سعودی درصدد است تا با اعدام شیخ نمر به تقویت این انگیزه‌ها پرداخته و خود را به عنوان رهبر جهان اهل‌سنت در سرکوب شیعیان جلوه‌گر کند. 

یا این تحلیل، دولت و ملت ایران باید با هوشمندی بیشتری در موضوع شهادت شیخ نمر عمل نموده و ضمن محکومیت این جنایت، نقشه‌های حکومت شکست خورده آل سعود را در ایجاد تفرقه میان مسلمانان و تزریق انگیزه‌های فرقه‌گرایانه به جهان اسلام نقشی بر آب کنند، اگرچه آگاهی این توطئه‌ها آن قدر پیچیده است که بعضی از دوستان نیز در پازل دشمن رفتار می‌کنند و عملا با دولت سعودی در ایجاد فضای فرقه گرایانه همکاری می کنند.

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان است و آثار و تألیفاتی در زمینه «قمه زنی سنت یا بدعت؟»، «نهم ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها»، «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»، «عزاداری شعار حیات عاشورائی»، «لطیفه‌های اسلامی»، «فرهنگ اصطلاحات طلاب»، «لعن‌های نامقدس» و.. داشته است. وی همچنین برگزیده چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان»، «برگزیده همایش تجلیل از خادمین فرهنگ مکتوب استان اصفهان1386»، «روحانی برگزیده جشنواره حضرت علی اکبر در سال 1387»، «برگزیده جشنواره سراسری علامه حلی در سال1388»، برگزیده دومین جشنواره ملی طلبه جوان موفق ۱۳۹۲» و.. است.

حجم ویدیو: ۱۳.۹۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۶:۰۲