به گزارش پارس به نقل از ایرنا، ˈسید محمدرضا رضازادهˈ در این خصوص افزود: آیین کلنگ زنی طرح سد و نیروگاه بختیاری، فردا چهارشنبه هفتم فروردین ماه جاری با حضور مقام های عالی کشور برگزار خواهد شد.

 
وی اظهار داشت: پیش بینی شده است که سد بختیاری با هزینه اجرایی ۱۷ هزار میلیارد ریال و مجموع هزینه ۳۵ هزار میلیارد ریال با احتساب تعدیل و سایر هزینه های جانبی از قبیل تملک زمین ها، بیمه و غیره احداث شود.

 
رضازاده در مورد اهداف و منافع ساخت این سد برای کشور، گفت: هدف از ساخت این سد نصب یک هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه برقابی است که امکان تولید سالانه سه هزار گیگاوات ساعت برق، کنترل سالانه پنج میلیارد مترمکعب آب در حوزه رودخانه دز و بختیاری را فراهم می سازد.

 
وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از ورود رسوب های رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و افزایش عمر مفید آن سد، همچنین ایجاد یک مخزن مطمئن آب برای سه نیروگاه جریانی حد فاصل سد بختیاری و سد دز بر روی رودخانه دز که در آن طرح ها نیز در مجموع ۹۳۰ مگاوات ظرفیت برقابی نصب خواهد شد، از جمله اهداف اجرای این سد است.

 
وی امکان مدیریت بهینه منابع آب به منظور افزایش سطح زیر کشت زمین های پایین دست، کنترل سیلاب های مخرب فصلی و افزایش ایمنی سد دز را از دیگر اهداف مهم ساخت سد بختیاری برشمرد.

 
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد سایر اهداف این پروژه اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه ملی امکان استفاده از قابلیت های گردشگری، طبیعی و تاریخی در استان لرستان فراهم خواهد شد.

 
وی در خصوص تامین منابع مالی این پروژه، گفت: طی تصویب نامه ای که از سوی هیات وزیران صادر شده است، اموال و دارایی های نیروگاه های شهید رجایی ۱ و ۲ و مسجد سلیمان به منظور اجرای طرح سد و نیروگاه بختیاری اختصاص یافته است.

 
رضازاده همچنین در خصوص مطالعه های انجام شده در مورد این پروژه، اظهار داشت: کار مطالعه این سد از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۸ زیر نظر مشاوران و کارشناسان داخلی و خارجی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است، ضمن آن که تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احداث پروژه های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی، راه های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

 
وی افزود: سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری (هشتمین ایستگاه حدفاصل درود - اندیمشک) ساخته می شود.

 
رضازاده خاطر نشان کرد: این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی مورد نیاز است.

 
وی اضافه کرد: نیروگاه سد بختیاری از نوع زیر زمینی و با شش واحد توربین به قدرت ۲۵۰ مگاوات ساخته خواهد شد و ظرفیت تولید این نیروگاه یک هزار و ۵۰۰ مگاوات و با ظرفیت تولید سالیانه سه هزار گیگاوات ساعت خواهد بود.

 
رودخانه بختیاری به عنوان یکی از دو سر شاخه اصلی رودخانه دز از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه سرچشمه می گیرد و در ۴۵ کیلومتر بالاتر از سد دز به رودخانه سزار می پیوندد.