به گزارش پارس به نقل از فارس، هفته نامه فلسطینی« المنار» به نقل از منابع آگاه نوشت که موضوع عربستان از جمله موضوعاتی بود که « باراک اوباما» و « بنیامین نتانیاهو» در پشت درهای بسته آن را مورد بررسی قرار دادند و این یک موضوع حساس و خطرناک نه فقط برای منافع آمریکا بلکه برای امنیت مناطق جنوبی در اسرائیل است و اوباما و نتانیاهو توافق کردند که اوضاع سعودی را باید پیگیری و از نزدیک بر آن نظارت کرد.
 
این منابع گفتند که نکته جالب توجه در این قضیه نارضایتی و عدم امید طرف آمریکایی نسبت به توان رژیم سعودی برای سرکوب معترضان و مقابله با التهاب روزافزون در عربستان است.
 
به گفته این منابع نارضایتی آمریکا و ترس آن از سقوط رژیم سعودی و یا حداقل بوجود آمدن ناامنی است که این رژیم را متزلزل می کند به گونه ای که حمایت آمریکا را از آن به منظور بقای این رژیم به عنوان نقطه اتکای منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس، دشوار می سازد.
 
این منابع افزودند که اوضاع عربستان سعودی دشوار و خطرناک است و ارسال تیم های آمریکایی برای اصلاح اوضاع این رژیم که در ابتدای راه اصلاحات سیاسی قرار دارد، کافی نیست؛ با وجود اینکه رژیم سعودی با هدف فرار از دایره « تسویه حساب آمریکا» با رژیم های عربی، تسلیم بسیاری از دیکته های آمریکا در زمینه های امنیتی، مالی و سیاسی شده است و از جنبه نظامی شاخه های امنیتی سعودی به لحاظ نظامی و اطلاعاتی فعال شده و ماموریت های مشخصی را در یمن، بحرین و سوریه انجام می دهند و اسلوب و روش های آنها نیز متفاوت است و به عنوان مثال در یمن نیروهای سعودی به طور کاملا محرمانه و به روش های مختلف در کنار نیروهای آمریکایی سعی دارند بر اوضاع امنیتی این کشور تاثیر گذارند و با آمریکا در حمایت از عملیات هدف قرار دادن عناصر مسلحی که منافع آمریکا در یمن را به خطر می اندازند، همکاری می کنند.
 
عربستان همچنین در جذب مزدور و ارسال آنها برای « جهاد» در سوریه فعال است و در بحرین نیز آمریکا چتر حمایتی سیاسی و دیپلماتیک برای دخالت عربستان فراهم آورده است به گونه ای که عربستان با بحرین به عنوان یک منطقه تحت حکومت نظامی رفتار می کند و سعی دارد هر گونه تحرک دموکراتیک برای شکست دادن خاندان حاکم در منامه را به شکست بکشاند.
 
به نوشته المنار آنچه در سوریه درباره دخالت های عربستان رخ می دهد دربردارنده ۲ انگیزه است:
 
انگیزه نخست: ضرورت مشارکت مالی و لجستیکی آمریکا در تغییر واقعیت در منطقه خاورمیانه برای ضربه زدن به آنچه « محور شرارت» خوانده می شود.
 
انگیزه دوم: آنچه در سوریه رخ می دهد، رقابت طرف های مختلف برای نشان دادن دوستی و وفاداری خود به آمریکا با هدف حفظ جایگاه متمایز در خاورمیانه جدید است که واشنگتن سعی در ترسیم نقشه آن دارد.
 
منابع آگاه اظهار داشتند که اوباما در جریان دیدار خود از فلسطین اشغالی اعتراف کرد که اوضاع عربستان سعودی پیچیده و دشوار است تا حدی که ارتش سعودی در آینده احتمالا در امر حمایت مطلوب از رژیم این کشور و ممانعت از فروپاشی آن شکست می خورد و این در حالی است که اوضاع جسمانی نابسامان شخصیت های این رژیم از پادشاه گرفته تا ولیعهد و دیگر شاهزاده ها، نگرانی های آمریکا را تشدید می کند.
 
برخی ها معتقدند که رژیم سعودی اقدامات مختلفی را در راستای حمایت از ثبات و مقابله با تهدیداتی که بقای این رژیم را تهدید می کند، انجام داده است اما این اقدامات صوری سریعا آثار خود را از دست می دهند و همه چیز به نقطه صفر می رسد، همچنانکه اقدامات ملک عبدالله در بخش های نظامی بویژه در گارد ملی که ستون فقرات رژیم است، با همین هدف و به منظور جلوگیری از نفوذ عناصر نامطلوب به پایگاه های حساس صورت می گیرد تا به این ترتیب سلطه بر گروه های نظامی و اطلاعاتی عربستان را حفظ نمایند.
 
اما یک مقام آمریکایی که اوباما را در سفر به اسرائیل همراهی می کرد، گفت که احتمال درگیری داخلی در خاندان حاکم عربستان وجود دارد؛ خاندان سعودی از اماکن مقدس برای تقویت جایگاه سیاسی خود بهره می برند تا حکومت خود را در برابر انتقادات تقویت نمایند اما این روش دیگر شکست خورده است.