به گزارش پارس به نقل از مهر، مرداد ماه سال ۹۱ علاوه بر مصادف شدن با ماه رمضان آبستن حوادث سیاسی بسیاری بود به طوری که می توان مرداد ۹۱ را  متنوع ترین ماه سیاسی سال دانست.

از جمله اتفاق مهم این ماه حضور پر شور مردم در راهپیمایی روز قدس بود که با حضور خیل عظیم مردم همراه بود و همزمان در ۷۰ کشور  دنیا برگزار شد.
واقع شدن روز خبرنگار در ۱۷ مرداد از جمله  اتفاقات مهم و جذاب برای خبر نگاران بود. اما بر طبق روال گذشته خبرگزاری مهر گزیده ای از اتفاقات مهم سیاسی سال ۹۱ را به ترتیب زمان وقوع آن انتخاب کرده که در ادامه گزارش مشاهده می کنید.

دستگیری عوامل ترور شهید رضائی نژاد/سرویس های منطقه، سازمان سیا و موساد پشت پرده ترور


حجت الاسلام  حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در اولین سالگرد ترور شهید داریوش رضایی نژاد از متخصصان هسته ای کشور گفت: عاملین ترور شهید رضایی نژاد دستگیر شدند.
وزیر اطلاعات با اشاره به دستگیری عوامل ترور شهید رضایی نژاد گفت: با بازسازی صحنه ترور به قطعیت رسیدیم که افرادی که دستگیر شده اند در این ترور دست داشته اند و اقدامات خود را با پشتیبانی CIA و موساد انجام داده اند.

به گفته وزیر اطلاعات در این دستگیری ها بیش از ۳۰ نفر دستگیر شدند که فعالیتهای آنها از طریق دو شبکه در داخل کشور و با حمایت سرویس های مختلف منطقه و دنیا انجام می شده است.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: فشار های دشمن موجب تجدید نظر در محاسبات ایران نمی شود


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با بیان اینکه آرمانگرائی توأم با واقع بینی شرط عبور موفق از گردنه های سخت است تاکید کردند: فشار های دشمن موجب تجدید نظر در محاسبات ایران نمی شود.

 
ایشان به تلاش دشمنان انقلاب برای بن بست نشان دادن راه ملت ایران اشاره کردند و افزودند: آنها به صراحت می گویند باید با تشدید فشارها و تحریمها، مسئولان ایران را وادار کرد که در محاسبات خود تجدید نظر کنند اما ملاحظه  واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم.


هک شدن ۲۲۰ سایت صهیونیستی در ایام سالگرد شهادت شهید رضایی نژاد
هکران جوان ایرانی در اقدامی نمایدین و در اعتراض به ترور دانشمندان هسته ای کشورمان در سالگرد ترور شهید داریوش رضایی نژاد ۲۲۰ سایت رژیم صهیونیستی را هک کردند.
تیمی متشکل از جوانان ایرانی اعضای اصلی این تیم امنیتی-اینترنتی را تشکیل می دهند و در حوزه جنگ سایبری موفق به حمله ای بزرگ به سرور ها و سایت های اسرائیلی شده اند.
 
یکی از اعضای این تیم هکری که خود را" ایرانیان دیتاکدرز" می نامند گفت که در تاریخ ۱/۵/۱۳۹۱ سالروز ترور دانشمند هسته ای شهید رضایی نژاد، تیم ما به سرور های اسرائیلی حمله کرده و به لطف خدا و تلاش شبانه روزی نیروهای جوان خود موفق به هک کردن ۲۲۰ سایت اسرائیلی شدند.

جلیلی با قائم مقام نخست وزیر سوریه دیدار کرد
قائم مقام نخست وزیر سوریه و هیات همراه وی عصر پنجشنبه با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو کردند.
جلیلی در این دیدار با راهبردی خواندن مناسبات ایران و سوریه بر ضرورت گسترش روابط در حوزه های مختلف و آمادگی کشورمان برای حمایت بیش از پیش از ملت سوریه در برابر فشارهای خارجی تاکید کرد.
  دبیر شورای امنیت ملی افزود: ملت و دولت سوریه با عبور از این مرحله عزت و قدرتی مضاعف خواهند یافت.


حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده فساد بانکی


سخنگوی دستگاه قضا از صدور حکم اعدام برای ۴ تن از متهمان پرونده فساد بانکی بزرگ خبر داد.


حجت الاسلام محسنی اژه ای در سی و سومین نشست خود با خبرنگاران افزود: یک بخش پرونده که ۳۹ متهم داشت در دادگاه رسیدگی و قاضی حکم مربوط به متهمان آن را صادر کرد. این حکم در مرحله تایپ است و بزودی به وکلا و متهمان ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: براساس رای ۴ نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند. دو نفر نیز به مجازات حبس ابد و بقیه به زندان از ۲۵ سال تا کمتر محکوم شدند. همچنین متهمان به جریمه نقدی و رد مال به همین میزان محکوم شده اند.

ماموریت احمدی نژاد به حسینی و بهمنی برای شناسایی اموال مازاد بانک ها

محمود احمدی نژاد شامگاه یکشنبه ۸ مرداد در جلسه مشترک اعضای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط روز کشور گفت: شرایط امروز همدلی، همراهی و هم افزایی بیش از پیش توان ها و نیروها را می طلبد و باید همه در کنار هم کشور را به پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید با صرفه جویی در هزینه ها و تبدیل اموال راکد به سرمایه های مولد، دولت را همراهی کنند، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از سوی دولت مأمور شده اند تا اموال مازاد بانک ها را شناسایی کرده و با فروش آنها درآمدهای حاصل را در راه پرداخت تسهیلات بانکی به جریان بیندازند.



سفر مهمان پرست به چین/ هدف از تحریم ایران اخلال در رشد اقتصادی کشورهای مهم آسیایی است


رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به چین سفر کرد و در دیدار با جای خوی شون رئیس اتحادیه خبرنگاران چین، با اشاره به اینکه مهم ترین هدف این سفر تعامل بیشتر رسانه های دو کشور با یکدیگر است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین دو کشور قدرتمند و باسابقه در جهان هستند و وقتی کشوری دارای تاریخ کهن باشد دارای فرهنگ غنی نیز هست و ایران و چین از این منظر نیز سرآمد هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در سفر خود به چین تاکید کرد: یکی از اهداف غرب از تحریم ایران اختلال در رشد اقتصادی کشورهای نوظهور اقتصادی در آسیاست تا آنها نتوانند منابع انرژی خود را در بلندمدت و در امنیت کامل از کشوری مثل ایران تامین کنند.

گروگانگیری یک هیات ایرانی در لیبی

حسن قشقاوی معاون کنسولی  وزارت امور خاجه ضمن تایید ربوده شدن یک هیات ایرانی گفت:   روز یکشنبه ۲۹ ژوئیه هیئتی ازسوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران متشکل از۷ نفر به دعوت هلال احمر لیبی از طریق پرواز هوایی به سمت این کشور اعزام شدند.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به ربوده شدن این هیئت از هلال احمر ایران در لیبی اعلام کرد که سفارت ایران در این کشور پیگیر موضوع است.
حسن قشقاوی واکنش به ربوده شدن اعضای یک هیئت از هلال احمر ایران در لیبی گفت: ما به سفارت کشورمان در لیبی اعلام کرده ایم که موضوع را در اسرع وقت پیگیری کند که این اقدام در حال انجام است.
وی افزود: امیدواریم به پیگیری سفارت ایران و با همکاری مسئولان لیبی اسباب آزادی این افراد فراهم شود. لازم به ذکر است دستگیر شدگان پس از چند ماه پیگیری مسئولان آزاد شدند.


ضیافت افطار رئیس جمهور با نمایندگان تشکل های دانشجویی/نقش برخی داخلی ها در گرانی/ماجرای رفتن به مجمع

ضیافت افطار رئیس جمهور با نمایندگان تشکل های دانشجویی عصر پنجشنبه ۱۲ مرداد درساختمان قدیم مجلس برگزار شد.


رئیس جمهور با بیان اینکه انجام وظیفه مهم است گفت: خوشحالم که به خاطر گرانی های اخیر و وضعیت اقتصادی کشور  به دولت فحش می دهند چرا که اگر می گفتند اینها طراحی دشمن است که اوضاع بدتر می شد من می گویم این اوضاع به خاطر طراحی دشمن و طراحی برخی داخلی هاست. البته فعلا در این مورد نمی توانم چیزی بگویم و شاید بعدا مطالبی را بگویم.


وی خاطرنشان کرد: مظلومیت این دو بزرگوار به خاطر یک جنگ روانی و آتش بار تهمت هایی بود که به آنها می زدند.


رئیس جمهور اظهار داشت: من در جلسات یکی از نهادها شرکت نمی کردم علت عدم حضورم نیز به خاطر تداخل ساعت جلسه این نهاد با کلاس های درسی ام در دانشگاه بود اما بعد از تاکید رهبری بر این قضیه در این جلسات حاضر شدم.


احمدی نژاد افزود: برخی ها به خود من گفتند ما به خاطر انتخابات با شما برخورد می کنیم در حالی که ما حتی یک دقیقه هم برای انتخابات کار نکردیم.

ربایش ۴۷ نفر از اتباع کشورمان در سوریه


سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق امروز طی اطلاعیه ای خبر ربایش تعدادی از زائرین ایرانی که قصد زیارت حرم حضرت زینب سلام الله علیها داشتند را تایید کرد.


بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه  طبق تصمیم اتخاذ شده از سوی نهادهای ذیربط در کشور اعزام رسمی زائرین به سوریه متوقف شده است، اعلام کرد که زائران مذکور در قالب کاروانهای آزاد راهی سوریه شده بودند و متاسفانه صبح امروز در مسیر خود به حرم حضرت زینب سلام الله علیها در منطقه ریف دمشق از سوی گروههای مسلح دستگیر و ربوده می شوند.


تعداد زائران طبق آمار ارائه شده از سوی بخش کنسولی سفارت ۴۷ نفر اعلام شده است البته بر خلاف ادعای ربایندگان مبنی بر اینکه افراد ربوده شده به ترتیب کشته خواهند شد با تلاش دستگاه دیپلماسی کشور تمامی این افراد قبل سال ۹۲ به کشور بازگشتند.

سفر فائزه هاشمی به انگلستان

یک عضو خانواده هاشمی با تایید خبر سفر فائزه هاشمی به خارج از کشور گفت: وی به صورت قانونی کشور را به مقصد کشور انگلستان ترک کرده و حتما به کشور باز می گردد


وی با اشاره به انگیزهای سفر وی به کشور انگلستان گفت: پسر وی در این کشور مشغول به تحصیل است و سرزدن مادری به فرزندش غیر معمولی نیست


وی تاکید کرد: فائزه هاشمی ممنوع الخروج نبوده و حتما به کشور باز می گردد و مشخص نیست چرا برخی می خواهند سفر او را غیر عادی و بی بازگشت جلوه دهند. لازم به ذکر است که فائزه هاشمی در اوایل مهر ماه دستگیر و به مدت ۶ ماه محکوم به زندان شد.

دیدارجلیلی و بشاراسد در دمشق/دشمنان انتقام شکستهای خود از مقاومت را از مردم سوریه می گیرند


دبیرشورای عالی امنیت ملی در ادامه سفر منطقه ای خود صبح امروز وارد دمشق شد و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدارجلیلی با اشاره به اهداف دشمنان در تمرکز بر سوریه اظهار داشت: نباید اجازه داد دشمنان انتقام شکستهای خود از مقاومت را از مردم سوریه بگیرند.

در این دیدار بشار اسد رئیس جمهور نیز با استقبال از دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران دخالت برخی بیگانگان که با ارسال سلاح از ترورسیم در سوریه حمایت می کنند را غیرقابل قبول دانست و بر عزم دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم از مسیرهای دموکراتیک تاکید کرد.


۱۷ مرداد روز خبرنگار و سخنرانی  هاشمی و احمدی نژاد


  آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای انجمن روزنامه های غیردولتی با  تبریک روز خبرنگار گفت:   جامعه مطبوعاتی در حال حاضر با مشکلات عدیده ای به لحاظ مالی، حقوقی و امکانات و نیز فشارهایی روبروست و کسانی که متعهدانه و امیدوارنه در این حرفه قلم می زنند، باید مورد تشویق باشند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به توقعات جامعه از شخص وی برای ورود بیشتر به مسائل سیاسی و ارائه راهکار و دیدگاه برای حل مشکلات اشاره کرد و افزود: هر کسی که دلش برای انقلاب، نظام و مردم می تپد، علاقمند حضور و فعالیت برای گشایش بیشتر فضا و نیز حل معضلات جامعه است، اما وضع خاص کشور و مقطع حساسی که به لحاظ داخلی و بین المللی در آن قرار داریم ایجاب می کند بر اختلافات و تنش ها در کشور نیفزاییم. .

رئیس جمهورنیز در مراسم روز خبرنگار  خطاب به وبلاگ نویسی که از بازداشت برخی وبلاگ نویسان انتقاد کرده بود گفت: بنده شخصا پیگیر این موضوع هستم و حتی نامه ای به قوه قضائیه نیز نوشتم، البته شاید رئیس قوه در جریان این برخوردها نباشد.

دستگیری افسر انگلیسی با ۵۰ جلیقه انفجاری در کابل


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه افسر انگلیسی حامل ۵۰ جلیقه انفجاری که در کابل دستگیر شد گفت: آن فرد بایستی به عنوان جنایتکار جنگی دادگاه های انگلیس محاکمه کرد زیرا جلیقه های انفجاری تولید غرب و صهیونیست ها به مراتب خطرناکتر از سلاح های کشتار جمعی است و قدرت تروریسم را دهها برابر کرده است.


عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: چند صد سال است که انگلیسی ها با چنین شیوه هایی بین مسلمانان و سایر مذاهب، فضای تفرقه به راه انداخته و همیشه با استفاده از نشر اکاذیب، منافع خود را تعقیب کرده اند، این بار باید همه دنیا و مذاهب اسلامی بدانند جلیقه انفجاری که با فناوری پیچیده در سطح بالا، تهیه می شود، تنها کار انگلیسی ها و صهیونیست هاست و بایستی نسبت به ترورهای کور با جلیقه های انفجاری در عراق، افغانستان، پاکستان و ایران پاسخگو باشند، آنها با وقاحت نقض حقوق بشر و حقوق بین المللی را از حد گذرانده اند.


دیدار رهبر انقلاب با صدها تن از اساتید و محققان/جهان در حال تحول به سمت هندسه جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است

حضرت آیت الله خامنه ای یکشنبه ۲۲ مرداد در دیدار صدها نفر از اساتید، محققان و پژوهشگران دانشگاهها، اوضاع در حال گذر جهان را از لحاظ ظاهری با مرحله تحولات پس از جنگ  جهانی اول و دوران پیدایش استعمار اروپا قابل

رهبر معظم انقلاب جهان را در حال گذر و تحول به سمت یک « ساختار و هندسه جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» خواندند و با تبیین جایگاه و نقش آفرینی ویژه ملت ایران در این تحول عظیم تاریخی تأکید کردند: نخبگان کشور می توانند با عمل به وظایف بسیار مهم خود در این برهه بسیار حساس تاریخی، به ارتقای علمی کشور کمک کنند.

تنظیم پیش نویس اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تنظیم پیش نویس اولیه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور را به عنوان مجری انتخابات تعیین کردند اما در عین حال پیشنهاد شده است شورایی متشکل از سه قوه در جریان اجرای انتخابات قرار گیرد.


در پیش نویس اولیه ای که برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این کمیسیون ارائه شده است وزارت کشور به عنوان مجری برگزار انتخابات تعیین شده، اما شورایی مرکزی متشکل از سه قوه در سطح بالاتری از وزارت کشور قرار گرفته و در جریان اجرای انتخابات قرار می گیرد.


جواب فرمانده هوا فضا به تهدید رژیم صهیونیست/ صهیونیست ها از صفحه روزگار محو می شوند

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبر نگاران در جواب تهدیدات رژیم صهیونستی اظهار داشت: اگر عربده کشی های سران رژیم صهیونیستی علیه کشورمان عملی شود، بهترین فرصت برای محو این رژیم جعلی از صفحه روزگار و پرتاب آن به زباله دان تاریخ فراهم می شود.


سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: این افتخاری بس پر ثواب است که نصیب رزمندگان و مدافعان ایران اسلامی شده و با تحقق آرمان نابودی رژیم صهیونیستی، خاورمیانه جدید با اراده ملت های مسلمان منطقه شکل گیرد.


همزمانی پایان ماه مرداد با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاهها به مناسبت عید فطر


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی نامه ای بنا به درخواست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت عید سعید فطر با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.