به گزارش پارس به نقل از داناخبر، آموزش عالی کشور سال ۹۱ را بدون حاشیه و در آرامش به پایان نبرد.

 

موضوع برکناری روسای دانشگاه های برتر کشور، به خصوص رییس دانشگاه تهران شایعه ای کم و بیش کهنه است. فرهاد رهبر، هربار در مقابل این شایعه موضع گرفته و گفته بود در حاضر نیست در شرایط حساس کشور، از مسوولیت خود شانه خالی کند.

رحیم مشایی را به دانشگاه راه ندادند

تا این که اسفندیار رحیم مشایی مشاور پردردسر ریاست جمهوری در مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد اما مدارک خود برای ثبت نام را دیر به این دانشگاه فرستاد و دکتر بیژن رنجبر، رییس این دانشگاه، علی رغم سفارش مسوولان دولتی، از پذیرش رحیم مشایی امتناع کرد تا امروز به تصریح برخی مورد غضب شخص رییس جمهور باشد.

رنجبر در مقابل اصرار دیگران برای پذیرش این دانشجو گفت قانون برای همه یکی است و توصیه هیچ کس تاثیری نخواهد داشت.

همه اعضای خانواده آقای وزیر!

از سوی دیگر، کامران دانشجو شاید پرحاشیه ترین وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران باشد. از داستان زندگی او در کشور انگلستان تا صحت مدرک تحصیلی و نحوه گزینش مهره های اصلی اش در وزارتخانه، در سال های گذشته محل شایعات و گمانه زنی های بسیاری بود. در روزهایی که کمیته تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، رییس قبلی این دانشگاه را متهم به اداره فامیلی دانشگاه آزاد می کند، دو برادر آقای وزیر، ریاست دانشگاه آزاد و مهم ترین واحد آن یعنی علوم و تحقیقات را به عهده دارند. معلوم نیست اگر برادر بزرگ از دانشگاه برود سرنوشت دو برادر کوچک تر چه می شود. فرهاد دانشجو کسی بود که با حمایت وزیر یعنی برادر خود، به حکومت سی ساله عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد پایان داد و بلافاصله برادر بعدی خود یعنی خسرو دانشجو را به ریاست واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گمارد.

به تبع مشکلات مالی سال ۹۱، دانشگاه ها نیز با دشواری های فراوانی مواجه شدند؛ از عدم تامین هزینه های پژوهشی و مواد آزمایشگاهی تا متوقف ماندن پروژه های عمرانی. اما حقیقت این است که روسای دانشگاه های دولتی در سالی که گذشت، همواره از رسانه ای کردن مشکلات خود امتناع کردند. این درحالی بود که دانشجو از خیرین خواست در زمینه اداره بهتر دانشگاه ها دست یاری به سوی او دراز کنند.

سرنوشت وزیری که به مجلس نمی رود…

اما یکی از اظهارات جالب کامران دانشجو در سال گذشته، درباره ساختمان دانشگاه تهران بود. او گفت، مشکلات مربوط به ترک خوردن دیوارهای دانشگاه تهران و سایر ساختمان ها، برای گرفتن بودجه بزرگ نمایی می شود. نظر مدیران دانشگاه چیز دیگری بود. این گونه مشکلات کم نبود. اختلاف مجلس شورای اسلامی با دانشجو درباره تعیین تکلیف طرح سنجش و پذیرش و در واقع حذف کنکور و عدم حضور وی در کمیسیون مربوطه از دیگر مشکلات پایان سال دانشجو بود.

 

همه این ها به کنار، درباره شخص رییس جمهوری باید گفت، کسی که در نهایت شایعه عزل و نصب های دانشگاهی را تایید کرد خود آقای احمدی نژاد بود.

قضیه این بود که در روزهای پایانی سال ۹۱، سایت رسمی دولت، یعنی سایت موسسه ایران، نامه ای را منتشر کرد که در آن محمود احمدی نژاد از وزیر علوم خود خواسته بود روسای دو دانشگاه تربیت مدرس و تهران را عوض کند.

رویکرد رییس دانشگاه تهران و تربیت مدرس امنیتی است

لحن این نامه نه توصیه ای که در واقع دستوری بود. وی در این نامه، روسای دو دانشگاه بزرگ کشور را محکوم به حرکت در خلاف جهت ملت دانست و گفت: «   رویکرد سیاست زده و غیرعلمی و یا احیانا امنیتی توسط مدیران در محیط اجتماعی ناکارآمد و تخریب کننده و در محیط دانشگاهی ناکارآمدتر و مخرب تر است. »

او در پایان نامه نیز خطاب به کامران دانشجو گفته بود: «   اینجانب ضمن احترام به روسای محترم این دو مرکز مهم علمی کشور و پیرو تذکرات متعدد چندین ماهه اخیر انتظار دارد بدون هر گونه ملاحظه، جز شان و ماموریت علمی و فرهنگی و ایمانی دانشگاه و جز ارزشهای انقلاب اسلامی، وظیفه قانونی خود را در صیانت از حریم دانشگاه به فوریت عمل نمایید و با نصب مدیران آشناتر به ظرافت ها و الزامات کار دانشگاهی از مدیران فعلی در محل دیگری استفاده فرمایید. »

شورای عالی انقلاب فرهنگی کجای تصمیم گیری است؟

او تغییر روسای دو دانشگاه را آن طور که صریح اعلام کرده است: « وظیفه» کامران دانشجو می داند. این یادآوری وظیفه در حالی اتفاق می افتد که پروسه انتخاب ریاست دانشگاه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق می افتد. رییس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تنها اعضای این شورا هستند.

فرهاد رهبر به تیم چه کسی می رود؟

از همه این ها که بگذریم، شنیده های تایید نشده حاکی است، فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران، فعالیت ستادی خود را برای حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که اتفاقا از دوستان رییس جمهور فعلی نیست آغاز کرده است.

به نظر می رسد که انتخابات موضوع تعیین کننده ای در میان این رفت و آمدهاست. زیرا گفته می شود بودجه دانشگاه دولتی پیام نور نیز به این دلیل اضافه شده است که ارگان انتخاباتی برای دولت محسوب می شود. معلوم نیست منظور احمدی نژاد از سیاست زده شدن جو دانشگاه تهران چیست ولی، به هر حال در آستانه انتخابات، دانشگاه ها قطعا روزهایی را سپری خواهند کرد که تب سیاست در آن داغ است.

آقای رییس جمهور نامه رسمی بود یا غیر رسمی؟

 

اما موضوع انتشار این نامه در نوع خود جالب است. احمدی نژاد نامه را از مبانی رسمی به دست وزیر خود نرسانده است.   رسول ملک فر، مشاور وزیرعلوم و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم درباره نامه رییس جمهور به وزیر علوم با موضوع تغییر روسای برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه های تهران و تربیت مدرس و همچنین رییس جهاد دانشگاهی، به ایسنا گفته است: « در این زمینه هیچ نامه ای از طرف رییس جمهور وارد سیستم دبیرخانه وزارت علوم نشده است. »

معلوم نیست چرا نامه پرحاشیه ای که رسما ابلاغ نشده، حالا از سوی خود فرستنده رسانه ای شده است. اگر قرار بود همه از محتوای نامه مطلع شوند، چرا رسما ابلاغ نشده است؟

آیا رییس جهاد دانشگاهی تهران تنها یک قربانی بود؟

در این میان از رییس دو ارگان مهم دیگر آموزش عالی نیز غافل نباشیم، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نیز رییس جهاد دانشگاهی. گفته می شود خشم آقای رییس جمهور متوجه این دو فرد نیز هست. شاید به همین دلیل است که رییس واحد تهران جهاد دانشگاهی، در آخرین روزهای سال از سوی  دکتر محمدحسین یادگاری رییس جهاد دانشگاهی برکنار شد و دکتر احمد نادری به عنوان سرپرست تازه گمارده شد.

 

شباهت هایی که نمی توان در سناریوی وحید دستگردی و دانشجو نادیده گرفت

در ادامه خالی از لطف نیست اگر سناریوی برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت را یک بار دیگر مرور کنیم.   مشکلات مربوط به دارو یکی از اختلاف نظر های خانم دکتر با دولت بود. احمدی نژاد از وی خواست محمدباقر لاریجانی را از سمت ریاست دانشگاه علوم پژشکی برکنار کند. وحید دسگردی علی رغم دریافت نامه استعفای دکتر لاریجانی، از این کار امتناع کرد و کار به جایی رسید که خود نیز همراه رییس مهم ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور برکنار شود. لاریجانی برادر ریاست مجلس شورای اسلامی است. خانواده ای که بلافاصله پس از موضوع برکناری دکتر وحید دستگردی، مورد اتهام مالی رییس جمهور در صحن علنی مجلس قرار گرفتند.

اگر دانشجو برود گذار احمدی نژاد برای گرفتن رای اعتماد دوباره به خانه ملت می افتد

اما چیزی که در ماه های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد و تیم مدام در حال تغییرش بیش از هرچیز باعث تعجب است، تعداد نامعقول وزرای برکنار شده است. اگر دانشجو نیز به سبب برکناری، از کابینه برود، محمود احمدی نژاد مجبور است برای سه ماه باقی مانده ریاست خود در راس دولت ایران، دوباره از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد. این در حالی است که محمود احمدی نژاد بعد از افشاگری های جنجالی خود در مجلس شورای اسلامی گویا دیگر بنا ندارد به خانه ملت برود. او حتی برای تسلیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی نرفت.

در پایان باید گفت برای سر در آوردن از این کلاف سردرگم، به سراغ نمایندگان مجلس هم رفتیم ولی آن ها ترجیح می دهند منتظر واکنش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شوند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید واکنش کامران دانشجو به این ابلاغ غیر رسمی چیست و داستان تازه احمدی نژاد و وزایی که گوش به فرمان های عجیب و غریب وی نیستند چیست.

آیا دانشجو دو رییس سیاست زده را اخراج می کند؟ واکنش شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع چیست؟ اصولا این نامه ها و دستورها چه دردی را قرار است از آموزش عالی کشور درمان کند؟

تصویر زیر عکسی از همنشینی ریاست جمهوری و وزیر علوم در سال های دور است.