گزارش پارس به نقل از فارس در اسلام آباد، کمیسیون انتخابات پاکستان سرانجام روز گذشته پس از مشورت ها و کشمکش های طولانی، میرزا هزار خان کهوسو را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در ۱۱ می سال جاری میلادی معرفی کرد.

در این کمیسیون بر سر انتخاب نخست وزیر موقت اختلافات زیادی وجود داشت؛ « قاضی ریاض کیانی» تا آخرین لحظه اصرار داشت، « ناصر اسلم زاهد» که حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف وی را برای تصدی پست نخست وزیری انتخاب کرده بود به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب شود.

« قاضی شهزاد اکبر» نیز از نظریه قاضی کیانی حمایت می کرد، این در حالی است که « فخر الدین جی ابراهیم» رئیس کمیسیون نظارت بر انتخابات و « قاضی فضل الرحمان» از قضات برجسته بلوچستان، میر هزار خان کهوسو را به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب کردند.

برای پایان دادن به اختلافات بر سر انتخاب نخست وزیر موقت قرار شد یک قاضی دیگر نیز درباره این موضوع اظهار نظر کند تا طبق رأی وی عمل شود.

سرانجام « قاضی روشن عیسائی» از قضات برجسته کراچی به جمع انتخاب کنندگان رئیس جمهور موقت پیوست و میر هزار خان کهوسو را به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب کرد.

سر انجام قاضی شهزاد اکبر نیز نظر خود را عوض کرد و قاضی کیانی تنها ماند. کمیسیون انتخابات دستور پذیرفته شدن میر هزار خان کهوسو را به دفتر نخست وزیری و دفتر ریاست جمهور ارسال کرده و قرار شد کهوسو امروز برای به عهده گرفتن سمت نخست وزیر موقت سوگند یاد کند.

رئیس کمیسیون انتخابات پاکستان در همین خصوص به خبرنگاران گفت: به دلیل آنکه تعیین یک کاندیدا برای این سمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تعیین این فرد به کندی و با دقت صورت گرفت.

کهوسو از قضات بازنشسته و از نظر سیاسی تقریباً متعادل و بی طرف محسوب می شود.

« فرحت الله بابر» سخنگوی ریاست جمهوری پاکستان نیز گفت: آصف علی زرداری رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه از انتخاب میر هزار خان کهوسو به عنوان نخست وزیر پاکستان استقبال کرده است.

زرداری رئیس جمهور پاکستان در گفت وگو با خبرنگاران ابراز داشت: برگزاری انتخابات آینده پاکستان تحت نظارت یک نخست وزیر موقت بی طرف، مسئله ای بسیار مهم است.

وی همچنین از مردم پاکستان خواست نمایندگانی را انتخاب کنند که بتوانند امیدها و اولویت های آنها را محقق کنند.

میر هزار خان کهوسو در اولین مصاحبه خود با خبرنگاران در « کویته» پس از انتخاب به سمت نخست وزیر عنوان کرد: نهایت تلاش خود را برای نظارت بر ستادهای انتخاباتی و شفافیت انتخابات به کار می برد، اما حاضر نیست پس از برگزاری انتخابات، همچنان به مأموریت خود به عنوان نخست وزیر ادامه دهد.

حزب مردم و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف هیچ کدام نتوانستند فرد مورد نظر خود را برای به عهده گرفتن پست نخست وزیر موقت منصوب کنند و این موضوع به معنای پیروزی نظام دموکراسی در پاکستان است.

میر هزار خان کهوسو، رئیس و قاضی ارشد دادگاه بلوچستان بود؛ وی پست های مهمی چون معاون فرماندار بلوچستان را نیز به عهده داشت، علاوه بر آن بلوچ ها به کهوسو اعتماد دارند و انتخاب وی مرهمی بر زخم مردم بلوچستان است.

با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در بلوچستان، میر هزارخان کهوسو بهترین گزینه برای سر و سامان دادن به اوضاع این ایالت است.