به گزارش پارس، ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده است که میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان با پذیرش استعفای نجیب میقاتی نخست وزیر مستعفی لبنان وی را مسوول اداره دولت موقت تا زمان تشکیل کابینه جدید کرده است.

به گزارش رسانه ها، میقاتی در پی اختلافات در زمینه انتخابات و مخالفت ها با تمدید دوره فعالیت فرمانده امنیت داخلی استعفا کرده است.

میقاتی در کاخ ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: استعفا کردم و مساله مهم این است که مذاکرات ملی آغاز و دولت نجات بخشی در این مرحله دشوار تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: استعفایم یک تصمیم شخصی بود.

نخست وزیر مستعفی لبنان افزود که علت استعفایش به چند مساله بازمی گردد که از جمله آن ها این است که هیچ تصمیمی برای برگزاری انتخابات وجود نداشت و سیستم امنیتی کشور به وظایفش عمل نمی کرد از این رو دیگر نمی توانست اجازه نادیده گرفتن قانون و مانع تراشی در انجام وظایفش را تحمل کند و از نظر وی این موضوع تاخیر بردارد نبود.

پیش بینی می شود که سلیمان از نمایندگان پارلمان برای تعیین شخصی جدید به عنوان مامور تشکیل دولت مشورت بگیرد.

میقاتی بعد از جلسه کابینه اش به دلیل اختلافات وزیران و در پی مخالفت اکثریت وزیران با تمدید دوره فعالیت اشرف ریفی، فرمانده امنیت داخلی که قرار بود ماه جاری میلادی بازنشسته شود و همچنین مخالفت وزیران با تعیین اعضای هیات نظارت بر انتخابات پارلمانی استعفا کرد.

این در حالی بود که میقاتی تمایل داشت ریفی که نزدیک به مخالفان، مورد حمایت رییس جمهور و وزیران فراکسیون ولید جنبلاط و مورد اعتراض اعضای حزب الله لبنان، فراکسیون میشل عون و جنبش امل است در پست خود بماند.

طرفداران میقاتی نیز در میدان عبدالحمید کرامی در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان بعد از استعفای وی تجمع و حمایت و همبستگی خود را با وی اعلام کردند.

از سوی دیگر، خبرنگار این شبکه خبری اعلام کرد که در پی عملیات تیراندازی در منطقه جبل محسن در شهر طرابلس یک تن کشته شد که به این ترتیب تعداد کشته های درگیری های کنونی در این منطقه به هفت تن رسید.

این در حالی است که نیروهای ارتش در این شهر به حالت آماده باش در آمده و مستقر شده اند.

یک مقام امنیتی لبنانی اعلام کرد: درگیری ها بعد از ظهر شنبه در شهر طرابلس آغاز شد در حالی که صبح آرامش شکننده ای در این منطقه حاکم بود و صدای تیراندازی هایی پراکنده شنیده می شد. عملیات تیراندازی بین منطقه جبل محسن از طرفدار نظام بشار اسد و منطقه باب التبانه که از مخالفان نظام سوریه هستند موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن یک تن دیگر شد.

خبرنگار این شبکه خبری پیشتر اعلام کرده بود که درگیری های شنبه بعد از دو روز درگیری بوده که شش کشته بر جای گذاشته بود.

خبرگزاری ملی لبنان نیز اعلام کرد که ارتش به طور گسترده در مناطقی که شاهد درگیری است مستقر شده است.

این خبرگزاری افزود: ارتش طی این تدابیر امنیتی تعدادی مظنون را که در این خشونت ها دست داشته اند، دستگیر کرده است.

ارتش لبنان در بیانیه ای اعلام کرده است که یگان هایش به اجرای تدابیر امنیتی در داخل مناطق شاهد درگیری به ویژه در دو منطقه جبل محسن و باب التبانه ادامه خواهند داد و همچنان افراد مسلح تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.