به گزارش پارس به نقل از فارس از صنعا، با حضور ناظران بین المللی و عربی و تحت تدابیر شدید امنیتی اولین نشست گفت وگوی ملی یمن در میان اختلافات و انتقادات شدید احزاب و گروه ها و شخصیت های یمنی روز سه شنبه در صنعا، پایتخت یمن گذشته آغاز شد که سرانجام منجر به کناره گیری برخی از شخصیت های برجسته سیاسی و انقلابی یمن از این گفت وگوها شد.

۸ حزب جدید یمنی تهدید به افزایش فشارها کردند

در این میان هشت حزب یمنی جدید التاسیس همزمان با آغاز این نشست اعلام کردند که فشارهای خود را بر « عبد ربه منصور هادی» ، رئیس جمهوری یمن و حکومتش افزایش می دهند و نمایندگان این احزاب با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی احزاب معارض یمنی حاضر در عرصه سیاسی یمن را به تلاش برای به دست گرفتن قدرت و ناکام ساختن گفت وگوهای ملی متهم کردند.

همچنین این هشت حزب اعلام کردند: کسانی که می خواهند حکومت را در کشور به دست گیرند، همان ها هستند که کشور را وارد بحران ها و تنش های موجود کرده اند و در این راستا به فرمان رئیس جمهوری یمن اشاره کردند که موجب به حاشیه رانده شدن بسیاری از نیروهای سیاسی و مهمترین پایه ها و عوامل تشکیل دهنده جامعه شد و این با اصل مشارکت ملی و طرح شورای همکاری تعارض آشکار دارد.

این احزاب بر ضرورت رسیدن به حقوق ملی خود و مشارکت فعال و تاثیرگذار در گفت وگوهای ملی فراگیر تاکید و تاسف شدید خویش از به حاشیه رانده شدن اشان را اعلام کردند. آنها در این خصوص اعلام کردند که افزایش فشارها بر حکومت یمن از راه های مسالمت آمیز و با هماهنگی با تمام طرف هایی که همچون آنها به حاشیه رانده شده اند را حق مشروع خود می دانند و در این راه از هیچ اقدام قانونی فروگذاری نخواهند کرد.

کناره گیری رهبران و شخصیت های برجسته

از سوی دیگر شیخ « حمید بن عبد الله الاحمر» ، یکی از برجسته ترین اعضای حزب « اصلاح» یمن که جماعت اخوان المسلمین این کشور به شمار می آید، اعلام کرد که حزب متبوعش در نشست گفت وگوهای ملی مشارکت نمی کند و در این راستا در گفت وگویی مطبوعاتی از دخالت رئیس جمهوری یمن به دلیل دخالت در تهیه فهرست افراد و لایحه نشست داخلی گفت وگوهای ملی به شدت انتقاد کرد و این اقدام را با بندها و طرح شورای همکاری خلیج فارس در تعارض آشکار بیان و اعلام کرد که هیچ یک از شخصیت های استان صعده در این فهرست مشاهده نمی شوند و حضور ندارند.

شیخ حمید کناره گیری و عدم حضور خود در نشست گفت وگوی ملی را اینگونه توجیه کرد که تلاش های من و دیگر شخصیت ها برای پیگیری اقدامات کمیته فنی جهت آماده کردن زمینه گفت وگوها و نشست راه به جایی نبرد و هیچ یک از توصیه های ارائه شده به هادی برای برگزاری هرچه بهتر این نشست با مخالفت و یا بی توجهی وی مواجه شد.

البیض: گفت وگوها موضوع تازه ای به قضیه جنوب و یمن ارائه نداد

اما « سالم البیض» ، معاون رئیس جمهوری یمن که در بیروت اقامت دارد، در گفت وگو با خبرگزاری آلمان گفت که گفت وگوهای ملی چیز جدیدی برای یمن به طور عام و قضیه جنوبی به طور خاص ارائه نداد.

وی افزود: هدف از این نشست باقی نگهداشتن یمن در دایره حمایت های بین المللی به ویژه حمایت های مالی و تقسیم منافع کشور بین طرف های صاحب نفوذ در یمن بود که در صورت عدم دستیابی به چنین توافقاتی باید گفت، موانع و چالش های بسیاری برسر راه این گفت وگوها قرار دارد.

البیض تاکید کرد که عدم حضور وی در نشست گفت وگوی ملی به رد این نشست باز نمی گردد، بلکه به این جهت است که وی ایمان دارد، این گفت وگوها چیزی جدیدی به قضیه جنوبی ارائه نخواهد داد.

وی گفت: این مذاکرات در چارچوب طرحی انجام می شود که قضیه جنوب را کاملا نادیده می گیرد و سرانجام اینکه به نظر من الان یمن توسط یمنی ها اداره نمی شود، بلکه نظارتی بین المللی و به طور مشخص آمریکایی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صورت می گیرد و در واقع یمن توسط این کشورها اداره می شود.

احزاب دیدار مشترک از فهرست هادی انتقاد کرد

احزاب دیدار مشترک که در حکومت در یمن مشارکت دارند، در بیانیه ای اعلام کرد که از اطلاعیه رئیس جمهوری این کشور درباره نام شرکت کنندگان در نشست فراگیر گفت و گوی ملی و لیست جوانان و زنان و سازمان های جامعه مدنی که برای بازنگری به وی ارائه شده بود، شگفت زده شده است و هادی می بایست عناصر مستقلی را برای این فهرست انتخاب می کرد.

بیانیه احزاب دیدار مشترک در این ارتباط اعلام کرده است که نام هایی در فهرست رئیس جمهوری یمن مشاهده می شوند که تماما برخلاف معیارها و اصولی که برسر آن توافق شده بود و این امری بسیار ناامید کننده است، چون معادله سیاسی و ملی را به سود طرفی خاص تغییر دادند و این جایگاه و موقعیت جوانان و افراد مستقل را در این نشست تضعیف می کند.

این بیانیه از رئیس جمهوری یمن می خواهد اشتباهات روی داده را در سریع ترین وقت ممکن اصلاح کند.

جوانان انقلاب نسبت به تحریف روند گفت وگوها هشدار دادند

از سوی دیگر کمیته سازماندهی جوانان انقلاب تاکید کرد که تمام تلاش های صورت گرفته برای به حاشیه راندن جوانان انقلاب و تضعیف نقش آنها در آینده یمن صورت می گیرد.

بیانیه جوانان انقلاب یمن با اشاره به اینکه آینده یمن بسیار مورد توجه این جنبش است، تاکید می کند که از تنها طرح ها، پیشنهادات و ایده هایی حمایت می کند که در راستای انقلاب ۱۱ فوریه این کشور قرار دارد.

حراک جنوبی: تصمیم تصمیم ماست

همزمان با آغاز گفت وگوهای ملی ده ها هزار نفر از یاران حراک جنوبی در میدان های استان عدن در جنوب یمن تجمعی را تحت عنوان « تصمیم تصمیم ماست» را برگزار و اعلام کردند که گفت وگوهای فراگیر را رد می کنند.

منابع محلی در این خصوص گفتند که برای مشارکت در این تجمع هزاران نفر از استان های المهرة، حضرموت، شبوة، لحج، ابین و الضالع راهی عدن شده اند و این شهرها هم اکنون شاهد عصیان مدنی است.

این منابع در ادامه افزودند: این استان ها تلاش می کنند، این پیام را به طرف های داخلی و خارجی ارسال کنند که حراک جنوبی ارتباطی با گفت وگوها و مذاکرات ملی که در صنعا برگزار شده ندارد.

این درحالی است که ورودی های استان عدن و مراکز آن شاهد انتشار گسترده نیروهای امنیتی و نظامی به همراه زره پوش های نظامی است.

دخالت های خارجی اولین گام جهت تحریف روند گفت وگوها

به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسی انتقادهای بی شمار و واکنش های تندی که در آسنانه برگزاری نشست گفت وگوی ملی در یمن صورت گرفت و در واقع تهدید کننده روند مذاکرات است، به دلیل تکیه بیش از حد رئیس جمهوری یمن بر نقش عامل خارجی در تقسیم میزان مشارکت ها و نسبت هاست که به احساسات میلیون ها نفر از مردم این کشور است.

« محمد طه» ، نویسنده و تحلیلکر یمنی در این خصوص در گفت وگو با رادیو تهران تاکید کرد که فشارهای خارجی از جمله فشارهای آمریکایی و سعودی نقش بزرگی را در تعیین سیاست ها و خط مشی حاکم بر کشور و همچنین مذاکرات ملی ایفا می کند و این کشورها همواره تلاش دارند، این مذاکرات و گفت وگوها خارج از چارچوب منافع در یمن آنها نباشد، به همین دلیل شاهد به حاشیه رانده شدن بسیاری از شخصیت های یمنی هستیم که در عرصه سیاسی و انقلابی یمن نقش بسزایی را ایفا می کردند.