پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی دیباجی- رییس جمهور عراق در ایران است و در دیدار با رهبر معظم انقلاب، از اتحاد و همدلی بین دو ملت ایران و عراق بواسطه راهپیمایی اربعین نکات زیادی از ایشان شنیدند، از جمله اینکه: مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.

چهار روز پیش نیز وزیر کشور عراق در شلمچه حضور پیدا کرد تا خیل مشتاقان ایرانی زیارت اربعین که پشت مرزها، معطل دریافت ویزا مانده اند را از نزدیک ببیند. البته آنچه ایشان می توانستند با طولانی کردن سفر خود ببینند، خیل زایران ایرانی بود که پشت اتاق های موقت کنسولگری های عراق در شهرها از جمله سفارت عراق در تهران در صف انتظار بودند. 

صف انتظار چند میلیونی که با وجود کمتر از یک هفته مانده به اربعین، تنها زیر یک میلیون از درخواستهای آنها تا به امروز توسط وزارت امورخارجه عراق اجابت شده است! از سامانه سماح هم که بیشتر یک بحث انتزاعی در این حوزه است، زود عبور می کنیم!

پارسال دو میلیون زایر عراقی از ایران بازدید کردند و چند برابر این میزان از ایرانی ها به عراق رفتند که آمارها از حضور دو میلیون زایر ایرانی فقط در مراسم اربعین حکایت داشت.

و البته آنچه که اینجا کمی گنگ و دارای ابهام است، تکرار ماجرای سال گذشته در روزهای انتهایی مانده به اربعین است. همان روزهایی که ازدحام بیش از اندازه زوار ایرانی باعث باز شدن مرزها و عبور اکثر ایشان بدون داشتن ویزا و حتی پاسپورت از مرز شد. 

و اما چرا هیچ عزم جدی در کارگزاران دولت ایران و عراق برای حذف روادید سفر صورت نمی گیرد!

شاید در نگاه اول، موضوع داعش و گروههای تکفیری و امنیت دو کشور تنها گزاره شکل گرفته در ذهن باشد اما مگر با صدور روادید سفر، چند درصد از دغدغه های این حوزه پوشش داده می شود، ضمن اینکه هم اکنون بغداد، مرکز تبادل اطلاعات امنیتی بین چهار کشور ایران، سوریه، عراق و روسیه در باره تروریستهای تکفیری است و اطلاعات افراد وابسته به این گروهها می تواند در اختیار مبادی ورودی این دو کشور قرار گیرد تا از این طریق کنترل شوند.

و البته جای این سوال باقی است که آیا عبور بدون ویزا و گذرنامه در اثر ازدحام جمعیت چالش امنیتی است یا رفع مهمترین دغدغه سفر زیارتی شهروندان ایران و عراق بواسطه عدم نیاز به صدور ویزا!

اما فراتر از موضوع امنیت، آنچه بیشتر این روزها دلها را می آزاراند، مطرح شدن برخی بحث ها پیرامون انتفاع مالی برخی از کارگزاران دولتی این سفرهای زیارتی است.

ارگان هایی که با حذف روادید سفر بین دو کشور، تنها مزیت رقابتی خود را که با ایجاد منوپولی در حوزه صدور ویزا بدست آورده بودند، بصورت خودکار از دست می دهند و باید اذعان داشت که آنها هرگز قدمی در به واقعیت پیوستن قانون لغو روادید سفر بین دو کشور ایران و عراق برنخواهند داشت، چون این کابوس دائمی شان است!