به گزارش پارس به نقل از فارس، دولت انگلیس در «گزارش راهبرد امنیت ملی و دفاع راهبردی» که روز دوشنبه منتشر کرده تصریح می‌کند خواستار ایفای نقش سازنده از سوی ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

در بخش مربوط به «خاورمیانه و شمال آفریقا» از این گزارش، ضمن تصریح به اینکه روابط انگلیس با ۶ کشور عضو شورای همکاری «وسیع و عمیق» خواهد بود، عنوان شده است: «ما چشم‌اندازمان از روابط آینده با شریکانمان در منطقه را در راهبرد جدید خلیج (فارس) مشخص خواهیم کرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «ما به طور خاص، به منظور نشان دادن روابط تاریخی‌مان، ماهیت درازمدت فرصت‌ها و چالش‌ها و همچنین دادن اطمینان خاطر به شریکانمان در خلیج (فارس) حضور نظامی دائمی و محسوس‌تری (در این منطقه) خواهیم داشت.»

ایجاد پایگاه دریایی جدید در بحرین، مصداقی از همین سیاست عنوان شده است.

در یکی از بندهای مربوط به همین گزارش، با اشاره به موفقیت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، تهران به ایفای نقش «سازنده و شفاف» در مسائل منطقه‌، به خصوص مبارزه با افراط‌گرایی ترغیب شده است.

بند ۵.۶۲ از گزارش امنیت ملی انگلیس تصریح می‌کند: «بعد از یک دهه مذاکرات، ما و شریکانمان به توافقی تاریخی با ایران در جولای سال جاری دست یافتیم که محدودیت‌ها و بازرسی‌های شدیدی علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع می‌کند. جامعه بین‌الملل اکنون برخی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع می‌کند. ایران را به ایفای نقش شفاف و سازنده در امور منطقه‌ای، به ویژه مبارزه با افراط‌گرایی ترغیب می‌کنیم.»

دولت انگلیس در بخش دیگر گزارش مورد نظر با عنوان «معیارها و قوانین» تحریم‌های بین‌المللی را از ابزارهای موثر برای پایبند کردن کشورها به قانون‌ها دانسته و مدعی شده استفاده از این اقدامات ایران را پای میز مذاکرات منتهی به برجام آورده است.

در بند ۵.۹۹ چنین آمده است: «تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های هماهنگ‌شده توسط اتحادیه اروپا به آوردن ایران پای میز مذاکره کمک کرد.»

دولت انگلیس در بند ۱۰۱، حمایت از اجرای برجام را مورد تأکید قرار داده و نوشته «نظام پادمان بین‌المللی که سنگ بنای تعهد ایران با تشدید اقدامات راستی‌آزمایی و بازرسی را تشکیل می‌دهد به جامعه بین‌الملل اطمینان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز هست و خواهد ماند.»

در ادامه تصریح شده است در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش، تحریم‌ها مجدداً وضع می‌شوند.