پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- الحیات چاپ لندن نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دوشنبه سفر خود را به تهران آغاز می کند، انتظار می رود بخش اصلی این سفر بر تحولات بحران سوریه و تلاش ها برای حل و فصل آن متمرکز شود. در این میان اطلاعات حاکی از این است که برخی محافل در ایران از این مسئله نگران هستند که مداخله نظامی روسیه در سوریه به "منافع ملی" ایران در این کشور در دراز مدت آسیب برساند، گرچه دو کشور از نظام رئیس جمهور بشار اسد پشتیبانی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، پوتین برای مشارکت در اجلاس کشورهای مجمع صادر کننده گاز به تهران سفر می کند. این سفر نخستین سفر وی از سال ٢٠٠٧ تا کنون و نخستین سفر وی از زمان آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع گروه های مسلحی در سرزمین سوریه است که مسکو آن ها را گروه های تروریستی توصیف می کند.

رئیس جمهور حسن روحانی روز دوشنبه میزبان سومین اجلاس کشورهای عضو مجمع صادر کننده گاز خواهد بود. منابعی در تهران گفتند دیدار پوتین و رهبر جمهوری اسلامی ایران [آیت الله][سید] علی خامنه ای که پیش از پایان سفر سه روزه مهمان روسی انجام می شود توجه ها را به خود جلب خواهد کرد به این خاطر که احتمالا خطوط "منافع مشترک" میان دو کشور را در مورد اوضاع خاورمیانه و مشخصا بحران سوریه مشخص خواهد کرد. 

اطلاعات در پایتخت ایران حاکی از آن است که در میان محافل سیاسی و دانشگاهی این کشور درباره نتایج ورود روسیه به خط بحران سوریه و تاثیر آن بر "منافع ملی ایران" نگرانی وجود دارد.

طبق توصیف محافل ایرانی با وجود دستاوردهای مثبت و متعدد مداخله روسیه در سوریه برخی اعتقاد دارند به علت نقاط منفی موجود در روابط میان مسکو و تهران که در حافظه تاریخی ایران باقی مانده در دراز مدت نمی توان به طرف روسی اعتماد کرد. 

منابع ایرانی می گویند پوتین از [آیت الله] خامنه ای کلام روشنی درباره اوضاع در سوریه و برداشت ایران درباره شیوه حل بحران در این کشور و نیز موضع تهران در قبال بحران یمن خواهد شنید. این منابع گفتند رهبران ایرانی ابراز امیدواری کردند [از طرف روسی] سخنانی را بشنوند که نگرانی آنان را درباره طرح های روسیه برای آینده سوریه برطرف کند.

با توجه به بهبود روابط با امریکا، روسیه چگونه می تواند کمک کند 

از طرف دیگر ساینس مانیتور می نویسد: مقامات نظامی آمریکا بر این باورند که گرم تر شدن روابط میان آمریکا و روسیه، زمینه را تا حدودی برای همکاری های نظامی بین دو کشور فراهم کرده است.

سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عقد برادری با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نبسته است تا وی را بر سر قدرت نگه دارد و تصاویر اوباما و پوتین به همراه سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همایش سران کشورهای عضو گروه ٢٠ که با حالتی صمیمی در کنار یکدیگر نشسته اند، این احتمال را مطرح کرده آمریکا سرانجام به این نتیجه رسیده است که روسیه را به عنوان یک شریک در جنگ علیه " دولت اسلامی" در سوریه به حساب آورد. 

حال باید دید که روسیه تا چه اندازه می تواند در این جنگ شریکی مناسب و سودمند باشد. دیدگاه ها در این زمینه متفاوت است. 

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی عملیات نظامی آمریکا در منطقه، چند روز پیش در بغداد گفت در مقطع کنونی، ارتش آمریکا تدابیری اندیشیده است که ستاد فرماندهی این کشور در منطقه با ستاد فرماندهی روسیه در تماس باشد تا روس ها پیش از هر عملیاتی مقامات نظامی آمریکا را با خبر کنند تا از برخورد احتمالی دو طرف پیشگیری شود. وی گفت ما تقریبا هر روز کانال ارتباطی خود با روس ها را امتحان می کنیم و می دانیم که این کانال مناسبی است. 

سرهنگ وارن گفت، در واقع هفته گذشته وقتی هواپیماهای جنگی روسیه شهر رقه سوریه، به اصطلاح پایتخت داعش را بمباران کردند، روس ها با ما تماس گرفتند و گفتند که قصد چنین حمله ای را دارند و به این ترتیب هر طرف عملیات نظامی خود را به اجرا در می آورد. وی گفت باید اذعان کرد که حملات روسیه به رقه اختلالی بسیار اندک در عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا علیه داعشایجاد کرد. 

سرهنگ وارن گفت روس ها اهدافی را که قصد حمله به آن ها را داشتند به ما اطلاع ندادند و به همین علت است که ما اکنون سرگرم بررسی اطلاعات هستیم تا بدانیم که آن ها چه اهدافی را آماج حملات خود قرار داده اند. وی افزود بر اساس اطلاعاتی که من در اختیار دارم روس ها اهدافی را که ما قصد حمله به آن را داریم هدف قرار نداده اند. آن ها تلاش می کردند تا به اهداف داعش حمله کنند که اگر چنین می شد به نفع ما بود. 

نیکلاس هراس، پژوهشگر برنامه امنیت خاورمیانه در " مرکز جدید امنیت " در واشنگتن گفت باید دانست که با وجود منفور بودن اسد، هنوز هم از حمایت گسترده ای از موجودیت جمهوری عرب سوریه وجود دارد. 

وی گفت بهترین سناریو این است که روسیه نقش واسطه را در فرایندی ایفا کند که به کنار رفتن اسد و افراد نزدیک به وی از صحنه قدرت، منجر شود. روسیه اگر بخواهد می تواند نقش مفیدی ایفا کند و به رژیم اسد و نظامیان سوریه بگوید برای پایان یافتن جنگ در این کشور اسد باید کنار برود. از آن ها بپرسد دولتی که شما می خواهید جای رژیم اسد را بگیرد چگونه باید باشد، برنامه خود را به ما بگوئید تا ما آن را به آمریکایی ها اطلاع دهیم. 

نیکولاس هراس گفت بعد از این مرحله است که آمریکا می تواند متحدان خود را برای آمدن بر سر میز مذاکره با هدف برقراری آتش بس تحت فشار قرار دهد.