به گزارش پارس به نقل از میزان، شهر وین در روزهای آینده، کانون رایزنی های ایران است تا پرونده ای 12 ساله علیه ایران بسته شود، پرونده مسائل گذشته یا همان ابعاد نظامی احتمالی که تمامی امور کشور را در همه این سالها تحت تاثیر خود قرار داد.

سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام روز سه شنبه به وین می رود تا آخرین تحولات را بررسی کند. مذاکره با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دستور کار معاون وزیر امور خارجه خواهد بود.

حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای نیز چند روزی است در وین بسر می برد.

استفان مال که مسئولیت اجرای برجام در آمریکا را به عهده دارد فردا – یکشبنه- راهی وین می شود تا همراه با سایر نمایندگان کشورهای 1+5 روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی کند.

نمایندگان 1+5 با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مذاکره و هماهنگی خواهند کرد.

یکی از تعهدات 1+5 طبق برجام، نگارش و ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای حکام آژانس است تا برای همیشه پرونده مسائل گذشته را ببندد.

همزمان با حضور عراقچی در شهر وین، تیم کاملی از کارشناسان ایران روز سه شنبه سوم آذر – 24 نوامبر- آخرین دور گفت وگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی را انجام می دهد تا درباره حل مسائل گذشته به جمع بندی نهایی برسد.

مسئولیت این مذاکرات را رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس به عهده دارد و هیاتی کامل از ایران در آن حضور خواهد داشت.

معاون مدیرکل و رییس بخش پادمان های آژانس، واریو رانتا هدایت تیم مذاکره کننده آژانس را به عهده دارد.

یک هفته پس از این مذاکره، در روز 10 آذر – اول دسامبر- آژانس گزارش خود در مورد حل مسائل مربوط به گذشته را به اعضای شورای حکام ارائه می کند. اعضای شورای حکام طبق قانون، ده روز تا دو هفته وقت دارند گزارش آژانس را بررسی کنند.

در نخستین جلسه شورای حکام پس از ارائه این گزارش که احتمالا 25 آذر – 15 دسامبر- خواهد بود، اعضا نظر خود درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته ایران و یا بازماندن آن خواهند گرفت.

١+٥ براساس برجام متعهد می باشد که پیش نویس قطعنامه ای را با هدف بستن پرونده به شورای حکام ارائه نماید.