به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، شبکه بی. بی. سی در گزارشی تحقیقی که توسط برنامه پانوراما انجام شده، نشان می دهد که پیش از شروع جنگ کشورهای غربی می دانستند که حکومت صدام سلاح کشتار جمعی در اختیار ندارد.

این گزارش تحقیقی نشان می دهد که چگونه ابعاد کلیدی اطلاعات سری که توسط کاخ سفید و دفتر نخست وزیری بریتانیا برای توجیه جنگ استفاده شد، دنیا را درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق گمراه کرد.

در تهیه این گزارش، پژوهشگران برنامه پانوراما به بررسی اطلاعات سری منتهی به جنگ عراق پرداخته اند و به گفته پیتر تیلور، یکی از دست اندرکاران این گزارش، آنها پی برده اند که بخشهایی کلیدی از داده های به اصطلاح اطلاعاتی، بر جعلیات، گمانه های شخصی و اکاذیب مبتنی بوده اند.

رافد احمد علوان الجنابی، اصلی ترین جاسوسی بود که دنیا را فریفت. جعلیات او باعث رقم خوردن یکی از تفرقه انگیزانه ترین جنگ های تاریخ معاصر شد.

جنابی، در سال ۱۹۹۹ به یکی از اردوگاه های پناهندگان در آلمان رفت و خود را مهندس شیمی معرفی کرد. همین امر، نظر سرویس جاسوسی آلمان را به خود جلب کرد.

وی به آنها گفت که آزمایشگاه های بیولوژیکی را دیده که روی کامیون سوار کرده اند تا در بازرسی ها دیده نشوند.

آلمانی ها به گفته های او شک کرده و این اطلاعات را با آمریکایی ها و بریتانیایی ها در میان گذاشتند.

ام. آی. ۶، (سرویس اطلاعات برون مرزی بریتانیا) ، هم به صحت گفته های او شک کرد و نظرش را با سازمان سیا در میان گذاشت.

این فرد بعدها پذیرفت که دروغ گفته است. اما فرد دیگری هم بود که صحبت هایش سبب شد حرف های جنابی واقعی جلوه کند؛ یک مامور سابق دستگاه اطلاعاتی عراق که گفته بود ایده اصلی برای آزمایشگاه های متحرک را او به حکومت پیشنهاد داده است.

این فرد که محمد حریث نام دارد، گفته که شش کامیون رنو برای این کار سفارش داده بودند. او در اردن با آمریکایی ها دیدار کرد.

ظاهرا محمد حریث برای آنکه زندگی جدیدی را آغاز کند چنین دروغی را گفته بود.

۱۰ ماه پیش از شروع جنگ، اطلاعات او را کذب طبقه بندی کردند.

در گزارش بی. بی. سی آمده که آنها همچنین دریافتند اطلاعات دقیق و قابل اتکایی هم وجود داشته که بر عدم وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق تاکید می کرده و این اطلاعات از دو منبع ارشد نزدیک به صدام به دستگاه های اطلاعاتی غربی رسیده بود.

این دو منبع عبارت بودند از ناجی صبری، وزیر خارجه عراق و حبوش التکریتی، رئیس دستگاه اطلاعاتی صدام.

رئیس دفتر سابق سیا در پاریس چنین می گوید: " برای او (صدام) مقداری سلاح های شیمیایی از اوایل دهه ۹۰ باقی مانده بود، او این محموله ها را بین عشیره های وفادار به خودش پخش کرده بود. صدام مایل بود به سلاح های کشتار جمعی، اعم از شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای مسلح شود، اما گزارش آنچه او واقعا در آن زمان در اختیار داشت بسیار روشن بود و او تقریباً هیچ سلاح کشتار جمعی نداشت. "

سیا بر اساس اطلاعات دریافت شده از این منبع، نتیجه گیری کرده بود که قطعا صدام به سلاح های کشتار جمعی دسترسی داشت. اما منبع عالی مقام دیگری هم وجود داشت: حبوش التکریتی، رئیس دستگاه اطلاعاتی حکومت بعث.

در کارت های پاسوری که آمریکا با تصاویر رهبران عراق منتشر کرد، عکس او بر کارت سرباز خشت نقش بسته بود. یک افسر ارشد ام. آی. ۶، تنها سه ماه قبل از شروع جنگ در اردن با التکریتی ملاقات کرده بود.

ظاهرا التکریتی در تلاش بوده تا با انجام معامله ای، مثل خروج امن صدام و خانواده اش از عراق، از وقوع جنگ جلوگیری کند. رئیس دستگاه اطلاعاتی حکومت بعث به این افسر اطلاعاتی بریتانیا گفته بود که صدام هیچ تسلیحات کشتار جمعی در اختیار ندارد.