پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پس از درگیری¬های اخیر پاریس، فرانسه حملات خود به مواضع داعش را آغاز کرد.

فرانسوا اولاند، پس از اینکه حوادث پاریس را عمل جنگی نامید، وعده داد که با حمله بی رحمانه خود به داعش، مبارزه با این گروه تروریستی را از سر گیرد.

دو روز پس از درگیری¬های خیابانی پاریس، حملات ارتش فرانسه به مواضع داعش در استان رقه آغاز شد. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد: "این حملات بعد از ظهر یکشنبه با شرکت ۱۰ جنگنده به طور همزمان از امارات متحده عربی و اردن انجام شد و در این عملیات از ۲۰ بمب استفاده شد". 

هر چند این عملیات بزرگترین تلاش نظامی فرانسه در قبال مبارزه با داعش بوده است اما با توجه به حملات اخیر پاریس، همچنان کوچک می¬نماید.

فرانسه در این حمله از جنگنده¬های رافائل و میراژ استفاده کرده است که به مراتب قابلیت حمل مقدار بیشتری از مهمات را دارا می¬باشند. برای مثال جنگنده رافائل قادر است تا 9 تن موشک هوا به زمین را حمل کند. با این حال در مجموع حملات گذشته 20 بمب در 10 هواپیما بارگزاری شده است که طبیعتا از مقدار به اصطلاح تمام مصلح (Full-Armed) آن بسیار کمتر است. علاوه بر این، موقعیت¬هایی که هدف حملات هوایی ارتش فرانسه قرار گرفته است، ابدا محل¬های استراتژیک یا محل¬ تجمع شبه نظامیان این گروه تروریستی نبوده است. در این باره خبرگزاری CNN  ضمن تشریح این حملات، اعلام کرده است که علی رغم این بمباران هوایی تعداد کشته¬شدگان گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی بسیار کمتر از حد معمول است.

با توجه به این گزارش¬ها، به نظر می¬رسد فرانسه همچنان قصد مبارزه جدی با گروه تروریستی داعش را ندارد. البته حرکت ناو هواپیمابر شارل دوگل به سمت دریای مدیترانه، از این واقعه خبر می¬دهد که حضور نظامی فرانسه در سوریه امری مسجل برای پاریس خواهد بود. با این وجود دلیل اصلی این حضور نظامی، یعنی مبارزه با گروه تروریستی داعش، کنار گذشته شده است و صرفا به مانوری مشابه آنچه از طرف ائتلاف غربی به اصطلاح ضد داعش مشاهده شد، بسنده می¬شود. در واقع حملات اخیر پاریس، توانست راه نفوذ نظامی فرانسه را به منطقه غرب آُسیا و شامات بازکند اما با توجه به درگیری نیروهای نظامی سوریه، روسیه و سایر کشورهای منطقه که عملا در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارند، نیازی به دخالت فرانسه در جنگ وجود ندارد و این کشور می¬تواند ضمن حضور نظامی در سوریه، خود را از هزینه¬های مبارزه با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی برهاند.

با توجه به اظهارات جدید رئیس سازمان سیا، در خصوص گسترش حوادث پاریس و تعدد این قبیل حرکات تروریستی، به نظر می¬رسد که فرانسه در شرایط فعلی به حضور نظامی در سوریه اکتفا کند و حملات خود به داعش را در سطح محدودی نگاه دارد.

علی رغم عدم تاثیر گذاری حملات فرانسه به داعش، اولاند سعی می¬کند کشور متبوع خود را پرچم دار مبارزه با داعش عنوان کند و با سرپوش گذاری بر کمک¬های مالی و تجهیزاتی خود به گروه تروریستی داعش، در سخنان هدفداری در پارلمان فرانسه، اعلام کرد که قصد دارد در دیداری با ولادیمیر پوتین، از روسیه بخواهد تا علیه گروه تروریستی داعش اقدام نظامی کند. اولاند با استفاده از کلید واژه "جبهه ما" از روسیه درخواست همکاری نظامی کرد. این سخنان در حالی است که روسیه مدتی است حملات خود را علیه مواضع داعش تشدید کرده و پیش از درگیری¬های پاریس نیز، بسیار بیشتر از کشور فرانسه و ائتلاف غربی موسوم به ضد داعش، علیه مواضع این گروه تروریستی اقدام کرده است. اولاند سعی دارد با استفاده از این کلمات، نقش روسیه و کشورهای منطقه را جهت مبارزه با تروریسم تکفیری کمرنگ نشان دهد.

پس از بیان این موضوعات باید اشاره کرد که پیشروی¬های ارتش سوریه و نیروهای مردمی در اطراف حلب از یک سو و پیروزی¬های کردستان عراق در سنجار و حملات هوایی روسیه از سویی دیگر، به روحیه شبه نظامیان این گروه تروریستی لطمات زیادی وارد کرده بود که حوادث پاریس، توانست جان تازه¬ای به آن¬ها بدهد و نفس مصونوعی اولاند به داعش تلقی می شود. حال این گروه بیش از پیش در مقابل سازندگان و حامیان اولیه خود قرار گرفته است.

منابع:

French jets bomb ISIS stronghold of Raqqa, Syria; few may have been killed

پاسخ بی‌رحمانه فرانسه به داعش/ بزرگ‌ترین حمله آغاز شد

Rafale Multirole Combat Fighter, France

 

Paris attacks: What we know so far

 

Francois Hollande Will Push U.S. and Russia to 'Join Forces Against ISIS'