به گزارش پارس به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران امشب در برنامه سفر بخیر که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد، با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و آرزوی عزت و پیروزی برای تمام ملت ایران در سال جدید و در ابتدای برنامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اینکه در امر خانه تکانی به خانواده کمک کرده اید یا نه گفت: تا آنجا که وقت اجازه داده است در این زمینه کمک کرده ام.

وی درباره اینکه آخرین باری که به طور اختصاصی و خصوصی با خانواده به مسافرت رفته است، گفت: این اتفاق شاید آخرین بار ۸ یا ۹ سال پیش روی داد که به نظرم به مشهد یا اصفهان رفتیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگر مجری درباره اینکه طولانی ترین مسیری که تا به حال رانندگی کرده اید، کجا بوده است، افزود: فکر می کنم مشهد بوده است.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا همسر شما نیز رانندگی می کند یا نه، گفت: ایشان به رانندگی علاقه ای ندارد و تا زمانی که راننده ای به این خوبی دارد نیازی به رانندگی ندارد. در خانواده ما نیز سه نفر می توانند رانندگی بکنند که فکر کنم ۷ یا ۸ سال پیش در کنار پسر بزرگم که رانندگی می کرد، نشستم.

وی درباره اینکه آیا حادثه بد رانندگی داشته است و یا چنین حادثه ای را به چشم خود دیده است، افزود: من خودم حادثه بد رانندگی نداشتم ولی دیده ام. من حوادث رانندگی زیادی در مسیرهای مختلف همچون جاده مشهد، جاده قزوین و جاده آذربایجان هم در زمستان و هم تابستان دیده ام. زمانی که در سال ۸۱ از زنجان به تهران می آمدیم یک ماشین چپ کرد و به داخل دره رفت و ما هم کمک کردیم که افرادی مجروح شده بودند. حادثه منجر به فوت هم متأسفانه در همین تهران دیده ام.

احمدی نژاد درباره اینکه آیا در سطح شهر هم شاهد حادثه بد رانندگی بوده اید یا نه، گفت: صحنه های بد بالاخره دیده می شود. من زیاد در سطح شهر تردد داشته ام و خوشبختانه صحنه های بد به شدت رو به کاهش است. ۷ یا ۸ سال پیش در بزرگراه رسالت و در پشت تقاطعی که پشت چراغ قرمز ایستاده بودیم، یک موتور با بخش عقبی یک خودرو برخورد کرد و ۱۰ تا ۱۵ متر پرت شد و لت و پار شد. خوشبختانه هم اکنون کمتر شاهد صحنه های این چنیی و یا حرکات مارپیچی و خطرناک هستیم.

وی در ادامه با اشاره به هوش بالای ملت ایران گفت: من فکر می کنم که ملت ایران از متوسط هوش لازم برای رانندگی برخوردارند و یک مقدار تسلط، دقت و آرامش می خواهد البته مهارت هم در گرو کار بیشتر است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه در سال ۸۴ آمار تلفات جاده ای ۲۸ هزار کشته بوده است و با وجود افزایش چند میلیونی خودروها این میزان به ۱۹ هزار نفر رسیده است در این میان چه اتفاقی رخ داده است، گفت: در کل دنیا تصادفات خسارات سنگینی به تمام ملت ها می زند و حوادث بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد. تصادف تنها حادثه ای است که در آن هیچ سودی نیست در حالی که در حوادث دیگر ممکن است سود و ضرر با هم باشد اما حادثه رانندگی همه آن هزینه است.

وی افزود: ۲۸ هزار کشته برای ایران و برای همه جا زیاد است حتی یک نفر آن هم زیاد است. این همه سرمایه گذاری می شود تا یک انسان به این مرحله برسد و بعد هم با یک حادثه از بین برود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما زمانی که با چنین پدیده ای مواجه شدیم، باید برای آن کاری می کردیم. متخصصین ما جمع شدند و همکاران ما در نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، اورژانس، اساتید دانشگاه ها، وزارت راه را دعوت کردند و بحث مفصلی کردیم. البته تحقیقات مفصل سهم علل مختلف را روشن کرده است که مهم ترین آن کنترل عامل انسانی است که به آموزش، فرهنگ سازی و کنترل های پلیس برمی گردد.

وی افزود: خوشبختانه در این حوزه بسیار خوب عمل شد و مردم ما نیز بسیار خوب پاسخ دادند ما گزارش هایی که از بقیه نقاط دنیا داریم معمولاً تغییرات به این سرعت اتفاق نمی افتد اما در ایران رفتار رانندگان به سرعت تغییر کرد.

احمدی نژاد گفت: محور دوم ارتقای استانداردهای خودرو بود که خوشبختانه هم کارخانه ها و هم سرمایه گذارها همکاری خوبی کردند و سازمان استاندارد و پلیس راهبر بسیار خوب عمل کردند. البته ما در نقطه ای مطلوب نیستیم و ما هنوز در بخش اعظم خودروها در سطح اول دنیا نیستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: یک بحث دیگر اصلاح نقاط حادثه خیز است ما چندین هزار نقطه حادثه خیز داریم.

وی افزود: شما جاده ایی را برای ۹۰ کیلومتر سرعت در ساعت برنامه ریزی کرده اید اما ممکن است شما یک دست انداز و یا یک جاده و یا یک کم عرض شدن مسیر حرکت را داشته باشید در این حالت راننده وارد محدوده می شود که باید سرعت خود را کمتر کند به اینها نقاط حادثه خیز می گوییم نقاطی که منجر بیش از سه حادثه در سال می شود.

احمدی نژاد گفت: ما در این زمینه تلاش فراوانی را به کار بستیم تا این نقاط را اصلاح کنیم. بخش دیگر تجهیزات جاده است که شامل تابلوها و سایر مسائل است اینها کمک زیادی به رانندگان می کند. با یک خط کشی مناسب می توان یک راننده را به یک رانندگی مناسب هدایت کرد.

احمدی نژاد تصریح کرد: بخش دیگر اصلاح مهندسی هندسی جاده های ما است. بالاخره جاده های ما شامل مقداری جاده درجه یک و مقدار دیگری آزادراه هستند که باید اینها را توسعه دهیم و اصلاح کنیم، چرا که این جاده ها حداکثر برای ۱۰۰ کیلومتر سرعت است، در حالی که خودروهای امروزی سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر دارند که البته اشکالی هم ندارند، چرا که سبب صرفه جویی در وقت انسان می شود.

رئیس جمهور افزود: در این حوزه واقعاً سرمایه گذاری خوبی شده است و نزدیک به هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه ساخته شده است یک کار دیگر تغییر مدل حمل ونقل است. امروز قطارهای درون شهری و سیستم اتوبوسرانی به خوبی حجم زیادی از مسافر را جابه جا می کند.

احمدی نژاد گفت: امیدواریم در برنامه پنجم خودمان را به روز کنیم. رفت و آمد در شبکه حمل ونقل مثل زندگی هیچ نقطه پایانی ندارد و همه عوامل در حال تغییر است. سیستم ها و جاده ها تغییر می کند. اگر ما خودمان را به سطح اول دنیا برسانیم در این صورت می توانیم تغییرات را به خوبی اعمال کنیم.