پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اخیرا برخی رسانه ها از خداحافظی اسفندیار رحیم مشایی از عرصه سیاست خبر داده اند. براساس این گزارش، احمدی نژاد بتازگی در جمع محدودی از مشاوران و دستیاران خود، ضمن حمایت مجدد از رحیم مشایی، اظهار داشته است که مشایی به دلیل روحیات شخصی و همچنین کسالت شدید، برای همیشه از دنیای سیاست خداحافظی کرده و گوشه عزلت اختیار کرده است.

در پی انتشار این خبر در برخی سایتهای خبری، علی‌اکبر جوانفکر از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، ضمن تایید خداحافظی مشایی از فعالیت های سیاسی اظهار داشت که «خداحافظی آقای مشایی از دنیای سیاست دو سال پیش اتفاق افتاده است.»

انتشار این خبر، گمانه زنی هایی را درخصوص آینده سیاسی احمد نژاد مطرح کرده است. یکی از تحلیل ها می تواند این باشد که با توجه به حواشی مختلفی که پیرامون مشایی در دولت های نهم و دولت وجود داشت و با توجه به روابط خاص احمدی نژاد و مشایی و حمایت های مطلق و همه جانبه احمدی نژاد از مشایی، بسیاری از اصولگرایان و جوانان حزب اللهی، با ناامیدی به آینده سیاسی احمدی نژاد می نگرند و تقریبا حیات سیاسی او را تمام شده فرض می کنند. به عبارت بهتر در نگاه اصولگرایان، دیگر نمی توان به احمدی نژادی اعتماد کرد که جنجال های مختلفی را مخصوصا در دولت دوم و اواخر آن به وجود آورد. بخش زیادی از آن جنجال ها و حواشی، ناشی از اطمینان مطلقی بود که وی به حلقه اطراف خود داشت که بارزترین آن رحیم مشایی بوده است. جدای از اظهارنظرهای مشایی در دولت اول احمدی نژاد، انتصاب او به عنوان معاونت اولی رییس جمهور در آغاز دولت دهم که حتی تذکر صریح رهبر انقلاب را هم در پی داشت، به منزله شروع مرحله جدیدی از تعامل نیروهای حزب اللهی و اصولگرا با احمدی نژاد بود که روز به روز این ارتباط بدتر هم شد.

حال با توجه به این مسائل، احمدی نژاد هم به خوبی می داند که ترمیم مجدد این رابطه و بازگشت به عرصه سیاست و قدرت، جز با حذف (ظاهری یا حقیقی) رحیم مشایی امکان پذیر نیست. شاید خداحافظی مشایی و تایید آن توسط حامی سابق او، به معنای سلام دوباره احمدی نژاد و امیدش برای جلب اعتماد مجدد حزب اللهی ها و اصولگراها به سمت خود باشد.