پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری(رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام)- خبری شوکه کننده بر روی تمامی خروجی های جهان قرار گرفت. انفجار، تیر اندازی و گروگان گیری در قلب اروپا و کشور فرانسه کافی بود تا تمامی اخبار جهان تحت الشعاع این حادثه قرار گیرد و این کشور به یک بار مرکز انتشار اخبار شود.

در قبال اصل ماجرا هنوز موضوعات به دلیل امنیتی شدن فضای شهر پاریس و به تبع آن پیدا کردن مدارک و تحلیل اطلاعاتی و امنیتی، نمی توان به صورت کامل و قطعی سخن گفت؛ اما مجموعا دو سناریو برای این حادثه متحمل است.

الف) یازده سپتامبرمدل فرانسوی!

بسیاری از کارشناسان با قرار دادن داده های اولیه منتشر شده از این حادثه به این نتیجه رسیدند که این حادثه بعید است به راحتی صورت گرفته باشد و سیستم اطلاعاتی فرانسه که در چند ماه قبل حادثه ی شارلی ابدو را دید، حالا به راحتی هدف یک سلسله عملیات های امنیتی در پاریس شده و ضربه پذیری بالایی پیدا کرده باشد. این تحلیل گران در کنار این تحلیل خود، اطلاع داشتن جریان یهودیان فرانسه که یکی از قدرتمند ترین جریانات صهیونیسم سیاسی در جهان و دارای لابی قدرتمند اطلاعاتی – امنیتی در فرانسه برخوردار است را کنار هم قرار داده(1) و اینطور نتیجه گیری می کنند؛ به طور حتم یازده سپتامبری دیگر به وقوع پیوست تا اهداف مختلفی که در ادامه بیان می شود، توسط دولت های اروپایی بهره برداری شود.

ب) بازگشت سیاه به قلب سرزمین سبز

بخشی از تحلیل گران، دور خوردن دستگاه اطلاعاتی غرب و بازیچه قرارگرفتن این دستگاه به ویژه دستگاه اطلاعاتی فرانسه در حادثه ی اخیر را نشان از خارج شدن مدیریت داعش توسط دستگاه اطلاعاتی غرب می پندارند. برای استناد به همکاری اطلاعاتی غرب و داعش کافی است فقط یک بار در موتورهای جستجو دنبال مسیر این همکاری بگردید و صدها سند معتبر از نشریات و رسانه های خود اروپا و غرب مشاهده خواهیم کرد. از سویی تجهیز داعش به مدرنترین سلاح های اروپایی و حتی غربی که در تصاویر به صورت مشخص قابل پیداست.

فاجعه پاریس (1)

سلاح فرانسوی در دست تروریست داعشی/تصویری از یکی از اعضای گروه داعش منتشر شده است که در آن این تروریست داعشی به اسلحه هجومی "فاماس" ساخت فرانسه مسلح است. این سلاح هجومی بولپاپ تفنگ استاندارد نیروهای مسلح فرانسه است.

در چنین شرایطی تنها تحلیلی که باقی می ماند باید شاهد بود پس از رفع بسیاری از بحران سوریه و دفع شر داعش و دیگر گروه های تروریستی توسط محور مقاومت، بسیاری از مهاجران داعش که غالبا از اروپا آمده اند،به این منطقه بر می گردند و  قاره ی اروپا با بحران سیاه مواجه خواهد شد.باید هر روز شاهد چنین حوادثی در قلب اروپا بود.به طور حتم اروپا چون سابقه ی کمی هم در مبارزه با تکفیری ها دارد، جبرا بایستی به محور مقاومت متمسک شود و یا توسط انتقال تجربیات و درخواست رسمی از  محور مقاومت برای مهار این گروه سیاه استفاده کند. 

در هر صورت غرب به طور حتم چند سناریو را دنبال خواهد کرد که به این شرح است:

1.مظلوم نمایی: 

بزرگترین راهبرد غرب در این زمینه مظلوم نمایی و اینکه این کشور نسبت به پدیده ی تروریست مطهر از هر نوع ابهاماتی است و افشا شدن روزانه  پرونده های حمایت از تروریست جز دروغ چیزی نیست. در هر حالت بزرگترین بهره برداری غرب از این مسئله مظلوم نمایی و القای قربانی شدن علیه تروریست است. کشوری که در قلب اروپا شاید زیاده گویی نباشد، بیشترین مسلمان را دارد حالا خود قربانی تروریست است. فرانسوی ها حداقل فایده ی خود از این مسئله را در همین تظلم خواهی، خواهند برد. 

2.اسلام هراسی : 

سال هاست آمریکا و حتی در زمان دو بلوک شرق و غرب؛ موضوع اسلام هراسی و به طبع آن اسلام سیاسی مورد نکوهش و دلهره آفرینی توسط رسانه های غربی بود. اساسا حالا به راحتی می توان نقش شکل گری داعش، طالبان، القاعده و ده ها گروه از این دست را فهمید. در موج اسلام خواهی می بینیم از هالیوود گرفته تا نشریات مختلف، از راه اندازی گروه های تروریستی تا عملیات یازده سپتامبر که حتی امروز بسیاری از تحلیل گران بی اساس بودن ارتباطش با مسلمانان و فعالیت سرویس اطلاعاتی آمریکا در آن،  سخن به میان می آورند، همه یک هدف دارند « اسلام ترسناک است »!! و هیچ ترسی هم در انتقال این پیام به ذهن مخاطبان و ادراک سازی از آن در باورهای دینی ندارند. حتی شده این باور سازی موجب شود بسیاری از بیگناهان کشته شود یا میلیاردها دلار صرف فقط یک محور از این اسلام هراسی و مقابله با موج اسلام خواهی شود. 

3.ناجی سازی:  

غرب سالهاست می خواهد خود را ناجی بشریت نشان دهد. هرجا جنگی بود به بهانه ی نجات از بشریت وارد شد و میلیون ها نفر را به کشتن داد. از جنگ جهانی دوم تا ویتنام و عراق و افغانستان و حتی سوریه به طور مکرر سخن از حقوق بشر و دفاع از بشریت، کلیدواژه ی هر نوع رفتار سیاسی – نظامی و جنایت علیه بشریت است. در این راستا نیز دستگاه تبلیغاتی بهترین تطهیر کننده و سرپوش گذار بر رفتار فجیع علیه مردم ها در مسیر استثمار و استعمار است. حال که اتفاق فرانسه افتاده است، دست غربی ها به ویژه آمریکایی ها و دولت های اروپایی باز است تا برای مقابله با تروریسم، هرکجا و هر زمان که خواستند دنیا را به خاک و خون بکشند و افکار عمومی خود را نیز اینطور راضی نگه دارند که « ما ناجی هستیم» نه « آدم کش»! در چنین شرایطی وقتی میلیون ها آواراه ی کشورهای مختلف از لیبی و سوریه و نقاط دیگر به سمت این سرزمین سبز می آیند برای اینکه آبروی ادب میزبانی را نبرند ( برعکس اخبار منتشر شده و رفتار همچون بر خورد حیوانی با مهاجران هر روز مشت  غرب را بیشتر باز میکند )، سخت گیری به مهاجران را به راحتی قانونی می کنند و مسیر فلاکت و بدبختی مردم را با حس دفاع از خود و ترد نوع دوستی دنبال می کنند! به تعبیر بهتر، طرح مهار علیه مهاجران بهترین دستاورد این بخش از موضوع ناجی سازی غرب است. هم پرستیژ ناجی بودن حفظ می شود؛ هم روحیه مهاجر ستیزی!

به واقع در هر صورت هرچند این اقدام داعش ددمنشانه و مستوجب برخورد سخت و سنگین است، اما غرب با استفاده از دستگاه تبلیغی بهترین هدف هارا از این موضوع بدست می گیرد و همچون گذشته که شارلی ابدو یکی از آنان است، موج سواری خود را خواهد داشت. باید منتظر بود دید این بار کجای جهان، آماج حملات و کشتار چکمه های فرانسوی می شوند و آیا الجزایری شکل می گیرد یا نه؟ 

(1)- جامعه یهودیان فرانسه از حملات پاریس مطلع بوده‌ است