هجمه‌های اخیر بر ضد رسانه ملی بیشتر از آن که منشا رسانه‌ای و ارتباطاتی داشته باشد، منشا سیاسی دارد. رسانه ملی همواره پرونده هسته‌ای را یک پرونده ملی می‌دانسته و با این نگاه به برنامه‌سازی و پوشش خبری پرداخته است.

در مذاکرات دو سال گذشته هسته‌ای، در هر دور از مذاکرات که در وین، ژنو یا در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی در نیویورک، برگزار می‌شد، خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما، تحولات مربوط به هر دور از مذاکرات را به صورت کامل پوشش خبری می‌دادند و با اعضای هیات ایرانی از جمله آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه و آقای عراقچی معاون محترم وزیر امور خارجه مصاحبه می‌کردند. در دور آخر مذاکرات هسته‌ای که تقریبا 18 روز طول کشید، پنج گروه خبری متشکل از خبرنگاران و تصویر برداران خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران در وین حضور داشتند و اخبار مذاکرات را لحظه به لحظه، حتی در نیمه شب یا ساعات آغازین بامداد پوشش می‌دادند.

من شخصا در دور آخر مذاکرات در وین، از نزدیک شاهد تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگاران رسانه ملی بودم، به‌گونه‌ای که حتی خبرنگاران، دو شب، همگام با تیم مذاکره‌کننده تا صبح بیدار بودند. بعد از توافق وین نیز رسانه ملی برای تبیین این توافق بارها از اعضای تیم مذاکره‌کننده، در برنامه‌های مختلف دعوت کرد و آنان نیز توضیحات لازم را ارائه کردند. علاوه بر برنامه‌های زنده، صدها ساعت مصاحبه با اعضای تیم مذاکره‌کننده و کارشناسان فنی و سیاسی درخصوص توافق وین و ابعاد مختلف آن انجام شد.

در طول دو سال گذشته، شرایط پوشش رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای به‌گونه‌ای بود که صداوسیما بارها از طرف منتقدان مذاکرات هسته‌ای، به یکجانبه‌نگری و در اختیار گذاشتن کامل رسانه ملی به تیم مذاکره‌کننده متهم شد. روند پوشش کامل مذاکرات هسته‌ای تا زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، خطوط قرمز مذاکرات را به صورت علنی برای عموم مردم بازگو کردند و همه نخبگان و عموم مردم را به هوشیاری در قبال رعایت خطوط قرمز فراخواندند، زمینه‌ای فراهم شد تا رسانه ملی، از منتقدان مذاکرات هسته‌ای برای بیان دیدگاه‌های خود دعوت کند. البته با این‌که حضور منتقدان، بعد از حدود دو سال مذاکرات هسته‌ای و حضور تیم مذاکره‌کننده در برنامه‌های صداوسیما انجام می‌گرفت، اما باز هم رسانه ملی در قبال دعوت از منتقدان، اعضای تیم مذاکره‌کننده و موافقان روند مذاکرات را نیز در برنامه‌های جداگانه یا به صورت مناظره دعوت می‌کرد.

هدف صداوسیما از این برنامه‌ها روشنگری و شفافیت کامل درخصوص مذاکرات هسته‌ای و توافق وین بود. اوج این روند در موضوع بررسی برجام در کمیسیون ویژه روی داد.

رسانه ملی در اقدامی روشنگرانه و با هدف شفاف‌سازی به پخش مستقیم جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام اقدام کرد. در این جلسات، منتقدان مذاکرات هسته‌ای و اعضای تیم مذاکره‌کننده، به صورت جداگانه دیدگاه‌های خود را بیان کردند و همه ملت ایران، این فرصت را پیدا کردند تا بدون هیچ ابهام و واسطه‌ای، درجریان دیدگاه‌های دوطرف قرار گیرند. اکنون برخی با اهداف سیاسی در تلاش هستند تا این نقطه‌قوت رسانه ملی در مذاکرات هسته‌ای یعنی سیاست شفاف‌سازی و روشنگری و تبیین ابعاد مذاکرات و توافق را به نقطه‌ضعف غیرواقعی تبدیل کنند و با هجمه به صداوسیما، به اهداف سیاسی و انتخاباتی خود برسند.

رسانه ملی همواره نشان داده در پرونده‌های ملی به منافع و مصالح و عزت ملی می‌نگرد و تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد، زیرا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مدیران صداوسیما فرمودند: رسانه ملی دستگاهی فراقوه‌ای است.

* رئیس خبرگزاری صداوسیما