به گزارش پارس به نقل از ایرنا، رسانه های اجتماعی طی چند سال اخیر در مالزی قدرت گرفته و با توجه به جذب 75 درصد تروریست های مالزیایی ها از طریق این رسانه ها، شبکه های اجتماعی اکنون نوعی تهدید برای این کشور تلقی می شوند تا جایی که نخست وزیر این کشور اکثر اطلاعات این شبکه ها را دروغ می پندارد.

تارنمای 'مالیزیا اینسایدر' روز جمعه در گزارشی به ارتباط رسانه و گسترش افراط گرایی در مالزی پرداخت و نوشت: رسانه ها همواره صدای وجدان جامعه در زمان های بحرانی هستند و این انتظار وجود دارد که رسانه ها نقش عمده ای در مقابله با تروریسم ایفا کنند.

بیان حقایق در مقابله با افراطی گری مذهبی یک موضوع مهم و وظیفه رسانه ای است. آنچه که رسانه ها می توانند انجام دهند کسب سواد مذهبی بیشتر به منظور آماده کردن دیدگاه جامع تر در بین جامعه مسلمانان مالزی است تا از این طریق مانع از به دام افتادن افراد در مناظرات اسلام 'درست در مقابل نادرست' شوند.

در حال حاضر جنبش های مالایی زبان در شبکه های اجتماعی برای مقابله با تفکرات وهابی از قبیل فیسبوک شکل گرفته است، در حالی که صفحات متعدد دیگری نیز در مقابل این جنبش ها وجود دارد و تفکرات افراطی را تبلیغ می کنند.

براساس این گزارش، تروریست ها در مالزی توانسته اند برای گسترش تفکرات خود از رسانه های جدید بیشترین سود را ببرند. رسانه ها اکنون نه تنها به ابزاری برای انتشار فعالیت های تروریستی تبدیل شده اند، بلکه خود نیز هدف تروریست ها قرار می گیرند.

رسانه ها اگرچه خود هدف فعالیت های تروریستی قرار گرفته اند، اما از سوی دیگر به سکویی برای انتشار پیام تروریست ها، انتقال ترس به مردم و جذب حامیان بیشتر تبدیل شده اند.

این گزارش نشان می دهد فضای باز اینترنت و فرصت های ایجاد شده از طریق شبکه های اجتماعی نقش مهمی در جذب افراط گرایان مالزیایی داشته اند، اما به اعتقاد مالیزیا اینسایدر، رسانه ها باید با انتشار اخبار درست به ویژه در جهت شناخت اسلام واقعی از گسترش تروریسم جلوگیری کنند.

مردم مالزی اکنون به طور گسترده از شبکه های اجتماعی بهره می برند و براساس تحقیقات انجام شده، به ازای هر کاربر مالزیایی حدود 200 دوست اینترنتی در شبکه فیسبوک وجود دارد، بنابراین شبکه های فیسبوک و توئیتر و یوتیوب در دو سال گذشته مهمترین منبع تولید خبر برای فعالیت های رسانه ای داعش در منطقه نوسانترا (جنوب شرق آسیا) بوده است.

تعداد زیادی از جوانان دختر و پسر مالزیایی با تبلیغات صورت گرفته در این شبکه ها به دام حرکت های افراطی افتادند تا با نام جهاد به سوریه و عراق سفر کرده و دست به جنایت بزنند. هم اکنون ده ها مالزیایی در سوریه فعالیت تروریستی انجام می دهند و صدها نفر در این کشور بزداشت شده اند.

گروهی از مردم مالزی تحت تاثیر آموزه های وهابیت و مبلغان سلفی از کشورهای عربی با موجی از تبلیغات به نفع افراط گرایی در شبکه ها و رسانه های اجتماعی روبرو شده اند و حوادثی را که در سال های اخیر در منطقه عراق و سوریه و حتی افغانستان و پاکستان اتفاق می افتد به جنگ شیعی و سنی ارتباط دادند.

با چنین تبلیغاتی گروه زیادی از جوانان و حتی برخی از اساتید دانشگاه ها و مقامات حزبی محلی به تروریست های داعش پیوستند.

یکی از مهمترین بخش های تارنماها و یا صفحات در شبکه های اجتماعی به زبان مالایی به پاسخ شبهات نسبت به اعمال تروریست های داعش در جهان اختصاص یافته و پاسخ گویی به این شبهات برعهده تعدادی از مبلغان وهابی در جنوب شرق آسیا بویژه مالزی است.

این تارنماها و صفحات در شبکه های اجتماعی به گونه ای تکثیر شده اند که با یک جستجوی ساده صدها وب سایت به زبان مالائی به دست می آید و خواننده با حجم گسترده ای از مطالب و فیلم و بیانیه و اخبار موفقیت های داعش روبرو می شود.

این شرایط باعث شده است 75 درصد از مالزیایی هایی که به تروریست های داعش پیوسته اند از طریق شبکه های اجتماعی با این گروه تروریستی آشنا شده باشند و اکنون این شرایط خطر بزرگی برای مالزی محسوب می شود.