به گزارش پارس، «ثابت محمد»کارشناس امور نظامی این کشور در گفت‌وگو با فارس در دمشق درباره  جدیدترین تحولات میدانی جبهه عملیاتی شمال تاکید کرد: با آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه، ارتش سوریه نیز عملیات نظامی گسترده خود را اطراف حلب آغاز نموده و در همان گام اول مناطق گسترده‌ای را آزاد کرد.

این سرلشکر بازنشسته ارتش سوریه در تشریح روند عملیات ارتش سوریه در استان حلب گفت: عملیات ارتش سوریه در شمال حلب با آزادسازی منطقه آزاد این استان آغاز شد تا در پی آن این عملیات‌ در محور دانشکده نیروی هوایی و فرودگاه نظامی کویرس دنبال شود.

محمد افزود: درپی این محور ارتش سوریه محور عملیاتی کوی الجمعیات به سمت باشکوی را فعال کرد که شهرک‌های شیعی نبل و الزهراء در امتداد آن قرار دارند.

محورهای اصلی عملیاتی ارتش در حلب

این کارشناس امور نظامی سوری خاطرنشان کرد که عملیات اصلی ارتش سوریه هم اکنون در محورهای جنوب غربی و جنوب شرقی شهر حلب متمرکز است و طی آن ارتش سوریه موفق شد، بر بیش از 60 روستا و مزرعه سیطره یابد.

وی تاکید کرد که هدف از این عملیات پیشروی در محور جنوب غربی حلب است که به بزرگراه حلب – دمشق منتهی می‌شود و دروازه شرقی ورود به استان ادلب و گشودن گره «سراقب» در ریف ادلب و شکستن محاصره فرودگاه نظامی «ابو الظهور» است.

محمد دومین هدف از عملیات ارتش سوریه در حلب را پیشروی به سمت فرودگاه نظامی کویرس و دانشکده نیروی هوایی عنوان کرد و افزود: تقریبا اغلب مزارع و روستاهای تحت تصرف گروه‌های تروریستی در این محور توسط ارتش سوریه آزاد شده‌اند و هم اکنون نیز نیروهای ارتش در 2 تا 3 کیلومتری فرودگاه نظامی کویرس قرار دارند که با آزادسازی شهرک «الشیخ احمد»، هدف بعدی ارتش سوریه فرودگاه نظامی کویرس است.

وضعیت بزرگراه خناصر – اثریا

محمد درباره بزرگراه خناصر – اثریا هم سرلشکر نیز گفت: هدف حمله گروه‌های تروریستی از حمله به این بزرگراه که با همکاری داعش – النصره صورت گرفت، کاستن فشار عملیاتی وارده بر محور جنوب غربی حلب است که با مقابله ارتش سوریه مواجه شد و هم اکنون این نیروها در حال پاکسازی این منطقه در دو محور خناصر – اثریا و السلیمه – اثریا هستند.

وی ادامه داد: ارتش سوریه هم اکنون بر حدود 90 درصد این بزرگراه سیطره دارد و یگان‌های مهندسی ارتش در حال پاکسازی مسیرهای آزاد شده از مین و بمب هستند و انتظار می‌رود، طی 3 تا 5 روز آینده شاهد بازگشایی این مسیر باشیم.

جدیدترین تحولات میدانی جبهه عملیاتی لاذقیه

محمد درباره جبهه عملیاتی شمال شهر لاذقیه نیز با بیان اینکه ارتش سوریه عملیات خود در این جبهه را در دو محور شمال و شمال شرقی شهر لاذقیه دنبال می‌کند، گفت که با استفاده از تاکتیک عملیات هجومی و غافلگیرانه تپه غمام و شهرک غمام آزاد می‌شود و به دلیل قرار گرفتن بین کوه الترکمان و کوه الاکراد و مشرف بودن به بزرگراه‌های حلب – لاذقیه و لاذقیه – کسب و سد 16 تشرین در ریف شمال غربی شهر جسر الشغور و سرانجام شهر لاذقیه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کارشناس امور نظامی سوریه تاکید کرد: عملیات ارتش سوریه در این محور منجر به ارتباط گروه‌های مسلح در ریف شمالی و ریف شمال شرقی شهر لاذقیه و قطع راه‌های امداد و کمک‌رسانی آنها از ترکیه به ریف شمالی و ریف شمال شرقی لاذقیه شد.

محمد خاطرنشان کرد: هم اکنون ارتش سوریه مواضع گروه‌های مسلح اطراف شهر کنسبا و شهرک خرنا در ریف شمالی لاذقیه را زیر آتش گرفته‌ و موفق شده‌اند، بر اغلب نقاط مشرف به شهرهای سلمی و کنسبا در ریف لاذقیه و منطقه «سهل الغاب» در ریف حماه که در تصرف گروه‌های تروریستی بود، تسلط یابند.

وی با اشاره به اینکه عملیات ارتش سوریه در این محورهای عملیاتی همچنان ادامه دارد، یکی از دلایل کُند بودن روند این عملیات را بافت جغرافیایی کوهستانی و جنگلی منطقه و اندک بودن محورهای ارتباطی در آن دانست.

با این حال محمد تاکید کرد که ارتش سوریه تاکتیک‌های مناسبی را برای تعامل با این شرایط جغرافیایی و عملیاتی اتخاذ کرده و روزهای آینده شاهد تشدید روند عملیات‌ها در این جبهه عملیاتی و رقم خوردن پیروزی‌های جدید برای ارتش سوریه خواهیم بود.