به گزارش پارس، فارس به نقل از روزنامه « وزگلاد» ، " جورج دیتل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ایجاد تغییر در طرح سامانه های دفاع ضد موشکی در اروپا که خودداری از استقرار موشک های رهگیر از نوع دیگری در لهستان را شامل می شود، ارتباطی به مواضع روسیه در قبال این طرح ندارد.

دیتل تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد تغییر در طرح سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی که" چاگ هیگل" وزیر دفاع آمریکا از آن سخن گفته است، ارتباطی به روسیه ندارد.

این مقام پنتاگون با اعلام اینکه ایالات متحده همچنان روی وظیفه تامین دفاع ضد موشکی اروپا متمرکز شده است، در این رابطه توضیح داد که تعداد کلی موشک های رهگیر در لهستان به صورتی خواهد بود که از قبل پیش بینی شده بود، و تصمیم در مورد خودداری از استقرار موشک های مضاعف از نوع موشک های « اس. ام-۳ ۲بی» در خاک این کشور تاثیری بر امنیت اروپا نخواهد گذاشت.

این در حالی است که" ویچسلاو نیکانوف" معاون اول کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا گفته است که تغییر در طرح سپر موشکی آمریکا تاثیر زیادی بر مذاکرات مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی با روسیه نخواهد گذاشت.

نیکانوف با اشاره به اینکه مسلما می توان از این تصمیم استقبال کرد، هرچند این مسئله مربوط به همه سامانه دفاع ضد موشکی نخواهد شد افزود: البته شیطان همیشه در جزییات ریز نهفته است و ما همچنان از جزییات طرح سپر موشکی اطلاع دقیقی نداریم.

این مقام دوما تصمیم اخیر واشنگتن را بعنوان واکنشی به تغییرات کلی در برخورد آمریکا نسبت به اوضاع کنونی امنیت جهانی و طرح های سیاسی-نظامی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام ارزیابی کرد که بر اساس آن اصلی ترین مشکل، از نظر آنها نه تهدیدات از جانب کره شمالی، بلکه تا حدود زیادی قدرت نظامی چین است.

وی تاکید کرد: من فکر می کنم که این تصمیم دولت آمریکا تاثیر چندان زیادی بر مذاکرات مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی با روسیه و مواضع ما در قبال آن نخواهد گذاشت.

نیکانوف توضیح داد: در مجموع آمریکا از طرح سامانه های دفاع ضد موشکی خود چشم پوشی نکرده و همچنان درصدد توسعه آن است و این مسئله همچنان موجب نگرانی روسیه خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد که این کشور طرح بزرگی برای تقویت سامانه دفاع ضد موشکی خود تا سال ۲۰۱۷ به دلیل تهدیدات موشکی ناشی از کره شمالی در نظر گرفته است و در این رابطه قصد دارد در طرح استقرار موشک های رهگیر مضاعف در خاک لهستان و همچنین سیستم رادار آلاسکا تغییراتی ایجاد کند.