به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه در جلسه مجمع عمومی این سازمان در مورد اصلاحات در شورای امنیت سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: جامعه بین‌المللی بارها به این نتیجه رسیده است که شورای امنیت با ترکیب و روش‌های کاری فعلی دیگر قادر به ایفای نقش خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نیست. همه اعضای سازمان ملل متحد بر لزوم اصلاح ساختار شورای امنیت اتفاق نظر داریم و ما نیازمند شورای امنیتی موثرتر، پاسخگو تر و شفاف‌تر هستیم که نماینده واقعی همه اعضای ملل متحد باشد.

سفیر کشورمان همچنین اظهار داشت: تلاش‌های ناموفق فراوان برای تغییر ترکیب شورا و یا بهبود روش‌های کاری آن ریشه در این واقعیت دارد که میزان اعتماد به این رکن مهم ملل متحد به شدت کاهش یافته است و لذا هرگونه اقدام در جهت اصلاح شورا باید بر اساس توافق و اجماع همه اعضای سازمان ملل متحد و یک اراده سیاسی واقعی بنا شود.

دهقانی افزود: اصلاح شورای امنیت امر حساس و مهمی است که باید با تدبیر و دوراندیشی انجام شود، چرا که هرگونه بی تدبیری و شتاب در این امر می‌تواند پیامدهای بسیار جدی و عمیق بر عملکرد سازمان و دنیا داشته باشد.

معاون نماینده دائم کشورمان در پایان گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین‌المللی در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد تنها بستر مناسب برای بحث و بررسی اصلاح شورای امنیت است. این مذاکرات باید با مشارکت همه اعضای ملل متحد و به صورت همه جانبه و شفاف هدایت شود و جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت لازم در این فرایند است.